Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen
Har du tenkt på hva du kan gjøre for at ditt nettsted og dine produkter skal rangere høyere i Google sitt organiske søk? Ved å benytte deg av søkeoptimalisering vil du blir mer synlig. I dette innlegget skal jeg vise deg hvordan du kan øke sannsynligheten for å rangere høyere i Google søk gjennom søkeoptimalisering.
Hva er søkeoptimalisering?
Søkeoptimalisering handler om å kontinuerlig optimalisere et nettsted for høyere rangering i de organiske søkeresultatene i aktuelle og populære søkemotorer som Google. Det er rangeringen i organiske søk, ikke betalt plassering øverst i søkemotoren. Klarer du å optimalisere ditt nettsted vil du oppleve mye «gratis» trafikk til ditt nettsted.
Med det sagt handler ikke søkeoptimalisering bare om å optimalisere din nettside. Søkeoptimalisering kan og bør involvere flere fagområdet innen digital markedsføring. Det inkluderer:
- Innholdsmarkedsføring
- PR
- Merkevarebygging
- Konverteringsfrekvens
- Koding og webutvikling
- Innholdsdesign
- Brukeropplevelser
- … og mye mer
Med andre ord er ikke nettstedene som gir de høyst rangerte resultatene i Google bare flinke på søkeoptimalisering, de er gode på digital markedsføring generelt. Det gjelder å balansere søkeoptimalisering med punktene nevnt ovenfor.
Med det i tankene, la oss hoppe inn i denne guiden til Google søkeoptimalisering!
Søkeoptimalisering gjennom gode nøkkelord
Det første du burde gjøre når det kommer til søkeoptimalisering i Google er nøkkelordsøk. Du vil optimalisere ditt innhold basert på nøkkelord folk skriver inn i søkemotoren. Bruker du nøkkelord som ikke blir søkt etter vil du ikke rangere høyt. Derfor er det essensielt å bruke nøkkelord som folk faktisk søker etter.
Nøkkelordsøk er den prosessen med å oppdage ord og utrykk folk bruker i søkemotorer. Målet er å optimalisere innholdet rundt disse begrepene, samt rangere etter disse begrepene i søkemotorer. Analyser hva potensielle kunder søker etter innenfor ditt produktområde.
Når du optimaliserer ditt nettsted rundt de eksakte søkene og/eller søkefrasene kan du rangere både blogginnleggene og landingssiden basert på disse.
I dette eksemplet ser vi at Plantasjen rangerer høyest i Google sitt organiske søk på «blomster, ute». Det er et typisk eksempel etter hva folk vanligvis søker etter når det begynner å bli fint vær ute og de vil piffe opp verandaen eller hagen.
Skriv søkeoptimaliserings-vennlig innhold
Etter du har utarbeidet en liste med nøkkelord dine potensielle kunder søker etter i Google sin søkemotor er det på tide å skrive innhold. Det vil være et ganske enkelt steg etter du har laget en liste over nøkkelord. Alt du trenger å gjøre er å skrive kvalitetsinnhold basert på hvert av nøkkelordene du har på din liste.
Optimaliser innholdet for Google søkeoptimalisering
Det neste du vil gjøre er å optimalisere hver enkel side på ditt nettsted rundt hvert av nøkkelordene. Er du fortsatt i oppstartsfasen bør du benytte deg av long tail keywords. Det er nøkkelord som ikke har et stort søkevolum på grunn av at de er mindre konkurransedyktige, men det gir deg større sjans til å rangere høyt på akkurat det nøkkelordet. Uansett om du benytter deg av long tail keywords eller ikke gjelder akkurat det samme når du skal optimalisere din nettside for Google søkeoptimalisering.
De følgene 9 stegene i sjekklisten nedenfor er et godt utgangspunkt for søkeoptimalisering. Sjekklisten nedenfor er det du burde inkludere når du skal søkeoptimalisere ditt nettsted. Det vil forsikre deg om at nettsiden din er optimalisert for søkeoptimalisering.
Inkluder ditt hovednøkkelord:
Blant de første 100 ordene på din nettside
I løpet av de første 100 ordene du skriver på nettsiden din er det essensielt å inkludere ditt hovednøkkelord. Du vet allerede at du bør bruke nøkkelordene din en håndfull av ganger, men det er viktig at du bruker det minst en gang i begynnelsen av innholdet ditt.
I overskriften
Fra Google søkeoptimaliserings sin side er den viktigste plassen å inkludere nøkkelordet i overskriften.
I URL-identifikatoren
Uansett om det ikke er like viktig som å inkludere i overskriften vil du bruke nøkkelordet ditt en gang i din nettsides URL.
Vil du optimalisere siden din ytterligere kan du også implementere disse søkeoptimaliseringsteknikkene:
Bruk nøkkelordet ditt i H1 eller H2 overskrift
Det understreker ovenfor Google at din nettside er fokusert på akkurat det søkeordet og emnet.
Bruk nøkkelordet i bildets filnavn
Det viktigste du gjør er ikke å optimalisere bildene du bruker på nettsiden din, men det kan hjelpe deg litt på vei. Det du gjør er å endre selve navnet på bildet til for eksempel: «ute-planter.png»
Legg til interne lenker
Interne lenker kan hjelpe Google det å lokalisere, søke gjennom og indeksere flere side på nettsiden din, samt hjelpe sidene dine til å rangere høyere i søkeresultatene. Det er bonus om du benytter deg av nøkkelordene i den interne lenken.
Skriv en lokkende metabeskrivelse
Selv om bruk av nøkkelord i metabeskrivelsen ikke lengre er en rangeringsfaktor, er organisk CTR det. Ser Google-søkere en forfengelig metabeskrivelse i de organiske søkeresultatene øker sannsynligheten for at de besøker nettstedet.
Gjør nettsiden din mobilvennlig
Med andre ord burde nettsiden din være mobil-optimalisert for Google-søkere. De fleste bruker mobiltelefonen til å søke etter produkter og tjenester. Er ikke ditt nettsted optimalisert for mobil vil ikke potensielle kunder klikke seg videre.
Oppsummering
Når du søker etter noe på Google, eller andre plattformer, jobber algoritmer med å gi det det innholdet de mener er det beste og mest pålitelige resultatet. Derfor er det viktig at du jobber aktivt med søkeoptimalisering.
Dette innlegget er en oversettelse av Google Seo Guide.
Lenker (anbefalt lesing)
https://backlinko.com/google-seo-guide
https://backlinko.com/hub/seo/what-is-seo
https://backlinko.com/keyword-research