amaliemd mai 18, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Vi er nå inni del 4 av semesteret, og fremover kommer vi til å legge mye fokus på digital markedsføring. Da er det spesielt Google Analytics, Facebook annonsering og planer/strategier som står på planen. Vi har allerede benyttet oss litt av Analytics,  et veldig greit verktøy for måling av diverse ting på nettsiden. I dette innlegget skal jeg fortelle hvordan du enkelt kan sette opp Analytics på WordPress sider, og også hvordan du kan gjøre det i Shopify. Dette var noe jeg synes var litt trøblete første gangen, og brukte derfor en del tid på det. Forhåpentligvis vil denne enkle guiden gjøre det lett for deg å sette opp (konfigurere)Analytics.

Hvordan sette opp Analytics i WordPress:

Del 1:

Det første du må gjøre er å opprette en konto hos Google Analytics. Da begynner du med å gå inn på denne linken: https://marketingplatform.google.com/about/.  Her trykker du på «Analytics» på venstre siden og «start for free». Her kan du da enten logge inn på eksisterende konto eller opprette en ny.

Trykk deretter på «Konfigurer helt gratis». Skriv inn ønsket kontonavn og klikk «neste».  Lag et «områdenavn» og velg korrekt tidssone og valuta. Fyll deretter inn de neste boksene. Her kan du velge bransje, størrelse på bedriften osv. Godkjenn vilkårene og klikk «opprett».

Del 2:

Vell inne i Analytics skal du så opprette et område, dette vil du se på din venstre side. Fyll inn de ulike boksene og legg inn link til din nettbutikk eller nettside. Da får du opp en målingsside, og derfra går du for å finne UA-koden. Denne finner du i venstre menyen under «dine områder». Trykk på område innstillinger slik at du får opp sporings-ID (UA-kode).

Her inne finner du Sporings ID – UA koden

Sporingskoden må installeres på nettstedet ditt for å kunne rapportere til Analytics. Denne koden kan implementeres på 2 måter. Enten så kan du:

  1. Kopiere koden (fra og med <script> til og med </script> og lime inn i kildekoden for ditt nettsted. Koden skal limes inn i <head>-elementet av kildekoden, rett før </head>-koden. Dette kan du ikke nødvendigvis gjøre selv, men din programmerer eller eventuelt noen fra IT avdelingen kan hjelpe deg med dette.
  2. Bruke Google Tag manager (som var det jeg gjorde). Dette er kanskje den enkleste måten, hvert fall for «nybegynnere». Det du først må gjøre er å opprette en konto hos Google Tag manager. Når det er gjort må du lage en ny tagg.

Trykk på «legg til ny tagg» –> Tagg konfigurasjon –> Velg området ditt, og «aktiver overstyring» og legg deretter inn UA koden fra Analytics. Velg «utløser» à «All apges» à «Legg til». Trykk «lagre» og velg et navn på taggen.  Den må så sendes inn for aktivering.

Velg «send inn» i høyre hjørne og publiser.

Del 3:

I del av 3 av oppsettet skal du implementere Analytics via tag manager. Dette kan være litt ulikt etter hvilken type side du har. I Word press skjer det følgende:

  1. Klikk på utvidelser
  2. Søk opp Google tag manager (eventuelt også Google Analytics om du ikke har implementert tag manager). Trykk installer, deretter aktiver.
  3. Deretter må du gå inn på «innstillinger» i venstre menyen. Skriv inn din ID i tag manager (står øverst i Tag manager). Endre fra «footer» til «custom». Kopier den nederste taggen og lagre endringer.
  4. Klikk deg inn på «utseende» i venstre menyen. Deretter velger du «temaredigering». Her skal du finne header/tematopp. Kopier inn den nederste taggen der det står <body> (etter). Trykk deretter oppdater fil. Så er du ferdig!

Denne oppskriften har jeg fått via studentassistentene vår, som har lagd en veldig bra video av fremgangsmåten. Denne finner du her, spol til steg 3-5.

Et godt tips kan også være å installere utvidelsen «Google site» på WordPress siden din. Når du har lastet den ned og aktivert den er det bare å logge inn, så får du alle tallene opp fra ulike Google plattformer, blant annet Analytics.  

Hvis du ikke benytter deg av Tag manager, kan du gjøre som jeg skrev ovenfor, å laste ned utvidelsen for Google Analytics istedenfor. Da gjør du følgende:

  1. Klikk på utvidelser
  2. Søk opp GA Google Analytics, velg installer og aktiver.
  3. Gå til innstillinger og velg Google Analytics. Kopier tracking ID fra Analytics, og lim den inn tracking ID under innstillinger, for å så lagre.

Hvordan sette opp Analytics i Shopify:

I Shopify er det mye av den samme fremgangsmåten som i Worpress. Del 1 og 2 er lik fremgangsmåte som ovenfor, men del 3 er litt ulik:

I del 3 må du finne det som heter «Apper» i menyen hos Shopify. Her er det mange apper å velge mellom men jeg har brukt «Omega Tag manager». Når den er installert skal du bare fylle inn Google tag manager ID øverst, og deretter Analytics UA koden din. Velg hva du vil spore og trykk lagre.  Så er du ferdig!

Bilde av hvordan det ser ut i Shopify–> Omega Google Tag

Kanskje du også vil lese om hvordan forbedre resultatene dine på Google søk? Da kan du lese innlegget mitt om SEO her.

Lykke til med konfigureringen! Vi blogges!

-Kristianiastudenten

Kilder:

Studentassistentene.no: Hentet den 18.05.21

Innlegget Hvordan sette opp Google Analytics? dukket først opp på Kristianiastudenten.