
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen
Google Tag manager er et verktøy som skal hjelpe deg å samla data på et nettsted. Med data menes handlinger som utføres på et nettsted. Med en slik data får man god oversikt om hvordan nettstedet opererer og hvordan trafikken ser ut. Google Tag Manager bruker ofte sammen med Google Analytics for å enda bedre innsikt. Dataen som samles inn kan brukes til å gjøre endringer og legge planer videre. Google Tag manager brukes til å legge til tagger, spore klikk, og spore forlatte handlekurver. For oss som har laget en nettbutikk er den sistnevnte veldig spennende, da vi kan sende ut annonser målrettet til de som har lagt produkter i handlekurven, men ikke kjøpt ennå.
Før vi går inn på hvordan man setter opp Google Tag Manager, hva er en tag? Tag er i denne sammenheng en kode som sender og samler data som kan brukes i analyseverktøy, som for eksempel Google Analytics.
How to set up Google tag Manager:
- Link: https://tagmanager.google.com
- Finn fram til Google Tag Manager.
- Trykk på «Start for free».
- Så velger du bedriftsnavn og land.


- Legger til container og informasjon.
- Skriv inn adresse/URL.
- Velg Web.
- Klikk på Create.
Når dette er gjort trenger man bare å gi bottendigital tilgang.
Deretter når man har kommet inn på hovedsiden til Google Tag Manager finner man administrator og brukeradministering, som vist på bildet under.

- Velg «Legg til brukere» og skriv inn følgende informasjon:
- E-post.
- Kontotillatelser- velg Administrator
- Beholdertillatelser- velg publiser.
- til slutt trykker du «legg til».
Gratulerer du har opprettet Google Tag manager. Det som står igjen nå er å legge Google Tag Manager-scriptet inn på nettsiden.
Google Tag Manager Fundamentals er et kurs som er laget av Google som et læringsverktøy. Dette anbefales. Kurset er så klart helt gratis.