linnti mars 14, 2020

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

I denne eksamensoppgaven skriver gruppen min om Tine og deres bærekraftsmål. Tine er et selskap som produserer og selger meieriprodukter til hele Norges befolkning på en bærekraftig måte. Selv om produktene deres selger til alle aldersgrupper i hele landet, ønsker vi å rette fokuset mot den yngre generasjonen som mest sannsynlig er den gruppen som kommer til å oppleve alle endringene klimaet har å tilby.

Bildet lånt her

Det
er ikke spesielt vanskelig å nå ut til unge mennesker, da de er hyppige brukere
av sosiale medier som blant annet Snapchat og Instagram. Problemet er at mange
ikke gidder å bruke tiden sin på å se reklame, og hopper dermed kjapt forbi for
å unngå det, og derfor må vi finne en løsning som fanger interessen deres nok
til at de rekker å få med seg budskapet. To ting som ofte klaffer godt for unge
er kjente mennesker og reklame, og selv om det kanskje ikke er det mest moralske,
fungerer det godt for å påvirke den yngre generasjonen. Dersom du får en såkalt
«influenser» til å spre et bra budskap på kanalene sine, er jeg rimelig sikker
på at det vil nå mye fortere gjennom til unge enn TV-reklamer ingen lenger
gidder å se på, og antageligvis også fortere enn det ville gjort dersom Tine selv
spredte budskapet gjennom sine egne kanaler.

En
annen plattform det er lønnsomt å reklamere på er Snapchat. Der har du et
alternativ som kalles «for deg», der du kan se for eksempel en episode av «Harm
og Hegseth» gjennom VGTV, men innimellom dukker det opp korte reklamer det ikke
går an å spole over. Dermed blir seeren «tvunget» til å se reklamen dersom man
ønsker å se mer av episoden. Siden seeren ikke kan unngå å se reklamen, vil
dette være en smart løsning å benytte seg av for å påvirke unges holdning og
atferd.

Vi vil unngå å bruke plattformer som Facebook, da denne kanalen sjelden benyttes av de yngre lenger, og heller fokusere på de kanalene de benytter 80% av tiden de bruker på sosiale medier. Unge er som så vidt nevnt over lite interessert i reklame på sine kanaler, men ved hjelp av blant annet disse to metodene vil jeg tro at det er lettere å få de til å interessere seg og faktisk ta til seg budskapet.

– Linn-Therese Skistad