celineelilleng januar 22, 2019

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Business model canvas er en modell man bruker til å utvikle ulike forretningsmodeller. Forretningsmodellen skal beskrive hvordan bedriften skal gjennomføre forretningsideen i praksis. Det er ulike steg man må tenke igjennom og spørsmål man skal svare på. Dette er veldig viktig, spesielt skal ut i markedet for første gang.

En forretningsmodell burde svare på følgende spørsmål:

  • Hva skal du levere?
  • Hvem er kunden?
  • Hvem er venner/partnere og konkurrenter?
  • Hvordan skal du selge?
  • Hvordan skal du ta betalt?
  • Hvordan skal du levere?

Det er blitt diskutert om man eventuelt burde lagt til flere spørsmål å svare på før man går i gang med neste steg. Men dette kommer an på om man velger å være en digital tjeneste eller ikke. Men hvis man tar i bruk både de fysiske tjenestene og digitale tjenestene er det mulig at flere punkter burde legges til i denne listen med spørsmål.

Det er følgende:

  • Hva er transaksjonskostnadene?
  • Hvordan skal kunden finne deg (f.eks søkermotoroptimalisering)?
  • Hvordan skal man tjene penger på nett (f.eks annonser/kjøp av tilleggstjenester)?
  • Hva er grensekostnadene?
  • Hvordan nå ut til de riktige kundene med de riktige produktene?

Det er altså flere spørsmål man burde stille seg selv når man skal lage en forretningsmodell til den digitale verden. Det finnes mange sikkert flere.

 

Slik skal en forretningsmodell se ut:

Det finnes mange ulike måter å lage en forretningsmodell på, men det er viktig at man velger den fremgangsmåten som får frem planen du skal videreføre. En modell som man kan ta i bruk er «business model canvas» modellen, den blir ofte kalt for Osterwalder-modellen etter Alexander Osterwalder. Når man tar i bruk denne modellen skal man finne frem til ulike styrker og svakheter, og finne en bedre løsning for din egen bedrift. Modellen består av 9 byggeklosser der venstresiden er synlig for kundene, mens høyresiden er det som skjer intern i bedriften og det som er i midten beskrives som «value proposition», altså verditilbudet ditt.

Denne «business model canvas» modellen inneholder ulike punkter som hjelper deg å finne:

  • Kundesegmenter
  • Verdiløfte
  • Kanaler
  • Kunderelasjoner
  • Inntektsstrøm
  • Ressurser
  • Kjerneaktiviteter
  • Partnere
  • Kostnader

Denne modellen hjelper bedriften i å kartlegge hvordan man ligger an og kan også være behjelpelig med nye tankeprosesser som kan utvikle bedriften til det bedre. Denne videoen viser hvordan du lager en forretningsmodell etter Business Model Canvas metoden:

 

 

 

Kilder:

 

Slik lager du en forretningsmodell