Havard Odinsen Kjok mai 26, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Å være synlig på nettet er for mange nøkkelen til suksess på flere måter. Dagens innlegg vil derfor handle om hvordan en kan ta i bruk Google Ads. Det er ingen tvil om at dersom du driver en nettbutikk er du nødt til å være synlig for kundene dine, både gjennom betalt og organisk søk.

Hva er Google Ads?

Kort fortalt er dette annonsesystemet til Google. Her kan du som annonsør nå personer som leter etter dine produkter og tjenester ved bruk av søkeord, eller nå personer som kan tenkes å være interessert basert på tidligere søkeatferd (Synlighet 2020).

Hvordan lage en søkekampanje hos Google Ads?

Det første steget er å opprette en bruker hos Google Ads. Det neste blir å trykke seg gjennom mål og svare på hva hovedmålet med annonseringen er. Deretter skriver du inn navnet på nettsiden du vil ha en kampanje for.

Det andre steget er å utforme annonseteksten som vises i søket. Dette er muligens den viktigste teksten, ettersom det er dette alle leser før de trykker seg videre til nettsiden din. I annonseteksten er det lurt å bruke relevante søkeord i overskriften for å oppnå høy relevans (Lindelien 2018).

I tillegg kan det være lurt å komme med en oppmuntring i metabeskrivelsen til hvorfor søkeren skal trykke seg inn på akkurat din nettside, for eksempel «Kjøp merch her!».

Det tredje steget vil være å legge til søkeordtema, slik at annonsen og brukernes søk samsvarer. For eksempel om du tilbyr t-skjorter på nettsiden din bør du legge til t-skjorte som et søkeord, for å utvide relevansen kan du også legge til svart t-skjorte som et søkeord.

Dersom du står fast og er i tvil angående hvilke søkeord du vil bruke, finnes det flere nyttige verktøy som kan hjelpe deg med det. Et verktøy som kan være nyttig her er https://ahrefs.com/keyword-generator.

Det fjerde steget er å velge hvilke steder annonsen din skal vises, for eksempel hvilke land, byer eller bestemte postnumre. Her velger du sted etter relevans, for eksempel kan produktet eller tjenesten din være mer relevant i Oslo enn i Bergen.

Det femte og siste steget er å velge budsjettet for annonsen din. Her viser Google en oversikt over hvor mange annonseklikk du vil få i forhold til det du betaler for annonsen.

Oppsummering

For å oppsummere har jeg laget en rask introduksjon til Google Ads og hvordan du kan ta dette i bruk for å bli mer synlig på nett. Å være synlig hos Google er utrolig viktig og selv om dette innlegget handlet om hvordan en setter opp en betalt annonse, lønner det seg like mye å være synlig organisk.

Kilder

Lindelien, Hannah. 2018. Google Ads for nybegynnere. 6 August. Funnet Mai 26, 2021. https://inevo.no/blogg/google-ads-for-nybegynnere/.

Synlighet. 2020. Hva er Google Ads og hvordan fungerer annonseringen? 3 November. Funnet Mai 26, 2021. https://synlighet.no/blogg/fungerer-google-adwords/.

Innlegget Hvordan ta i bruk Google Ads? dukket først opp på Håvard Odinsen KJØK.