Havard Odinsen Kjok mai 20, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Google Analytics er et analyseverktøy som viser statistikk over trafikken på nettsiden din. Dette er et verktøy verdt å bruke, ettersom det gir deg stor innsikt. For eksempel statistikk over antall besøkende, hvor lenge besøkende er på nettsiden og fra hvilken kanal de kommer fra.

Tjenesten er gratis dersom du oppretter en Google-bruker. Erfaringsvis har Google Analytics vært et godt verktøy for både blogg og nettbutikk. Ettersom dette er et svært viktig verktøy, vil dagens blogginnlegg handle om hvordan du kan ta i bruk Google Analytics.

Steg for steg

Steg 1: https://marketingplatform.google.com/about/analytics/

Trykk på Start For Free knappen for å komme i gang, deretter er du nødt til å logge inn med Google-konto eller opprette en ny.

Steg 2: Fyll ut kontokonfigurering

Her skriver du inn kontonavn, områdenavn og velger riktig tidssone samt valuta.

Deretter velger du hvilken bedriftskategori du opererer i, størrelse på bedriften og hva du skal bruke GA til.

Steg 3: Opprett område

Her legger du inn det Google ber om, her velger du avanserte alternativer og trykker på opprett «Universal Analytics område». Deretter må du fylle ut den samme informasjonen som tidligere og trykke opprett.

Steg 4: Finn UA-koden

Trykk på Universal GA, like under opprett område. Da ser en at det har kommet en «Master View Universal» med en UA-kode.

Under områdeinstillinger finner du sporings ID (UA-Koden) som du kan legge inn hos Google Tag Manager som gjør det enkelt å legge til script på nettsiden din, for å se hva brukerne gjør inne på siden.

Fordeler

En klar fordel ved GA er at du kan se antall besøkende på nettstedet ditt og du kan se hvor trafikken kommer fra. For eksempel kan dette gjøre at du ser en mediekanal presterer bedre enn en annen når det kommer til rekkevidde.

En annen fordel er at du kan se hvilke enheter de besøkende bruker, for eksempel mobil eller datamaskin. I tillegg får du se hvilke sider som blir mest lest, altså du kan se hvilket innhold som engasjerer mest.

Selv om det er mange besøkende, er det ikke sikkert at nettstedet ditt er optimalt for hver enkelt bruker. For å finne ut av dette kan en se på hvor høy bounce rate du har, om raten er veldig høy er det mest sannsynlig noe galt med nettstedet. For eksempel kan nettstedet ditt være lite brukervennlig på mobil.

Oppsummering

Kort oppsummert gir Google Analytics deg verdifull informasjon om nettstedet ditt. Selv om jeg har implementert dette verktøyet i forbindelse med blogg og nettbutikk har jeg fortsatt en del å sette meg inn i ettersom verktøyet kan brukes til mye.

/Håvard

Kilder:

Innlegget Hvordan ta i bruk Google Analytics? dukket først opp på Håvard Odinsen KJØK.