Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen
I dette innlegget skal jeg oversette «How to do a SEO for a tiny website that doesnt have any visitors» av Neill Patel. Årsaken til at jeg valgte dette temaet er at søkemotoroptimalisering (SEO) er noe jeg selv ønsker å lære. Patel’s innlegg er laget på en oversiktlig og strukturert måte som er enkel å forstå. Informasjonen han deler er rett på sak og relevant for de fleste virksomheter. Dette er virkelig et interessant innlegg som bør leses!
Et kjent uttrykk blant virksomheter er at de er usikre på om de vil benytte seg av SEO, og ofte på grunn av størrelsen av virksomheten. Mange tror at SEO ikke vil hjelpe små bedrifter. Men det er spesielt de som kan ha nytte av SEO. Med så nært som null antall besøkende er det svært viktig å tilsynegjøre seg. En annen grunn til å benytte det er at det er den mest kosteffektive markedsføringen for små virksomheter med lave budsjett. SEO kan bli vendepunktet som snur virksomheten din rundt. Ikke alle nye selskaper har råd til annonser, og i lengden kan det bli for dyrt. Selv om du ikke får en umiddelbar oppgang i besøkende med SEO, slik du gjør med annonser, vil du få en langvarig og stødig vekst. De som besøker siden din har med en nysgjerrighet funnet den, ikke som med annonser (ppc) der du betaler for klikk.
Utvikle en innholdsstrategi
Dette er en teknikk som kan være vanskelig, men absolutt er verdt arbeidet. De fleste små virksomheter nøler med å utvikle en innholdstrategi. De tror at krever for mye kapasitet, men du trenger ikke å spamme blogginnlegg for å være suksessfull. Det folk ønsker er korrekte og troverdige svar. Bloggene Backlinko og Copyblogger ble ikke store av å poste mye, men av å gi ekte svar i bloggene sine.
Hvordan lager man en slik innholdsstrategi?
– Først finner du ut hva du vil skrive
– Så skriver du om det
Så enkelt er det.
1. Finn skjæringspunktet mellom 1) produktet eller tjenesten din 2) hva potensielle kunder leter etter.
Vanligvis ville man startet med søkeordforskning. Men begynn i stedet med å tenke på saken fra et bredere perspektiv. Det du skal finne ut er hva folk søker etter, og hva du kan tilby. Skjæringspunktet mellom dette gir deg svaret på innholdsstrategien din. Utfører du det riktig vil du få oppmerksomheten til folk som er i undersøkelse- eller kjøpefasen.
Ved å lese kommentarfelt på for eksempel Yelp kan du finne mye nyttig informasjon. Gå inn på like virksomheter som den du utfører SEO på, velg så den med flest tilbakemeldinger. Når du leser gjennom kommentarfeltet skal du være oppmerksom på de laveste vurderte tilbakemeldingene. Ved å merke deg hva som plager folk, kan du bruke den informasjonen til å love kunder at du vil løse de problemene. Noe som er viktig å ha i bakhodet er at folk leter etter svar på spørsmål som er relevant til produktet eller tjenesten din.
2. Skap innhold rundt de temaene
Den andre fasen av å utvikle en innholdstrategi er utførelsen, altså å skrive innhold. Den beste formen for innhold er de lange tekstene. Hvis du vil at innholdet ditt skal ligge øverst, få kundeoppmerskomhet og etablere tillit, så må du lage lange tekster som er grundig utført med troverdig innhold.
Hva med søkeordforskning?
Den tradisjonelle søkeordforskningen har endret seg. Det handler mer om hva brukeren ønsker enn nøkkelord. Litt søkeordforskning er å regne med, men det viktigste er å finne ut hva ditt publikum ønsker og hvordan du kan tilby det.
Tips til å bygge en suksessfull innholdsstrategi
Her er noen hjelpsomme tips som omhandler å bygge en innholdsstrategi som fungerer for deg.
Først og fremst trenger du ikke å føle deg overveldet. Det er ikke nødvendig å teste alle slags løsninger på samme tid, som å holde webinar, skrive blogg og ha ti automatiske e-poster. Start med å fokusere på et innholdsområde i gangen.
- Det anbefales å starte med blogging. Dette er en enkel løsning for å skape innhold, og ikke minst er den kosteffektiv. Hvis du velger å blogge, kan du starte med å undersøke lange nøkkelord. Det er den mest effektive versjonen av å implementere søkeord.
- Hold deg til en ukentlig rutine. Dersom planen er å poste blogginnlegg to ganger i uken, så gjør du det.
- Når du har blitt kjent med en type innhold, tester du en enda en. Poenget er å ha produktive rutiner for innholdsstrategien. Bli flink i for eksempel blogging og fortsett med det.
- Til slutt del innholdet ditt! Det er ikke nok at nettsiden din har innhold om ingen får se det. Du må opplyse folk og vise det. Slik generer du besøkende. Du kan for eksempel dele innhold på Facebook eller LinkedIn.
Det er i bunn og grunn hvordan du utvikler en innholdsstrategi. Men det er viktig å ikke glemme å lage en solid strategi. Undersøkelse og strategi er de viktigste delene av å utføre SEO. Forhastede SEO er bortkastet tid og penger. Hvis du legger riktig innsats i det, vil det lønne seg i det store bildet.
Ta vare på tilhengere
Før var markedsføring en en-veis kanal til publikum. Nå går kommunikasjonen begge veier. Ved å ha folk som stoler på deg, vil de besøke siden din ofte, og dele innhold. Besøkende blir til kunder, og de ser på siden din som troverdig. Du trenger ikke kjempe om oppmerksomheten til publikum. Ved å ha tilhengere som stoler på deg, vil virksomheten din automatisk vokse. Å bygge et publikum fra starten er viktig, selv om det bare er en liten gruppe. Det kan føre til din virksomhets suksess. Ved å bruke Google Analytics kan du bli kjent med de som besøker nettsidene din, og finne ut hva de ønsker.
– Eirill Hoff
Kilder:
https://neilpatel.com/blog/how-to-do-seo-for-a-tiny-website-that-doesnt-have-any-visitors/