ajaydeep99 juni 9, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Digital markedsføring er i stadig endring og teknologien stagnerer ikke, men tvert imot så utvikler den seg stadig. Samfunnet vårt er i stadig forandring, og det vil ikke være sjokkerende at nye industrielle revolusjoner oppstår i fremtiden. Helautomatiske produksjonssystemer har kommet for å bli, og markedsføring ved bruk av digitale kanaler vil bli mer vanlig.

Kunstig Intelligens

Artificial intelligence: the transcendence effect
Hentet fra ADVA

Teknologien som kommer fremover opererer av seg selv, uten så mye hjelp av menneskelig arbeidskraft. Robotisering vil bli optimalisert til å være brukervennlig og drive med automatisering. Jeg tror at med tiden som kommer vil maskinene bli smartere, automatisering kommer til å få systemer til å fungere, der vi mennesker har en liten grad for deltakelse. Flere organisasjoner vil kunne benytte seg av maskiner, da virksomheter vil ivareta sin omsetning. Dette kan være lønnsomt for noen bedrifter i tilfellet som vi er i nå, med tanke på pandemien og hva slags utfordringer den gir til flere selskaper. Flere vil holde et øye på maskiner, når de er i stand til å løse vanskelige oppgaver som vi mennesker måtte ta oss av tidligere. AI teknologien vil dermed være en løsning får mange innenfor sektoren digital markedsføring, ettersom den tar av seg avanserte arbeidsoppgaver mye enklere.

Blokkjeder

Bitcoin Cryptocurrency Blockchain Technology Money Transfer Stock Vector  (Royalty Free) 773006551
Hentet fra Shutterstock

Fremtiden vil være avhengig av blokkjeder, ikke naturligvis kryptovaluta der flere land forbyr bruken av det. Heller i form av at bedrifter bruker det til å registrere, spore og synliggjøre enhver digital transaksjon. Data lagres i blokkene der de kobles til hverandre av kryptografi. Det vil bli mer alminnelig å se blokkjeder, der den lagrer transaksjoner mellom to eller flere parter. All mulig data lagres, hvorav det vil bli brukt til finansielle transaksjoner. Når forhandlere vil foreta en overføring, vil systemet bli brukt da den ene bruker sin private nøkkel, for å signere en melding om detaljene av transaksjonen. Jeg mener derfor at blokkjede vil ha en sentral rolle, i form av at systemet kommer til å bli brukt til å overbringe informasjon og metadata.   

Digitale kanaler

Instagram vs. Facebook: Which One is Best for Your Business? - Melbourne  SEO Pro
Hentet fra SEO pro

Facebook og Instagram vil også ha en stor innvirkning på markedsføringen. Det finnes allerede mange selskaper som bruker disse kanalene, med tanke på at disse markedsføringskanalene kun er i begynnerfasen vil man se andre selskaper også begynne å bruke dem med tiden. Samfunnet er påvirket as sosiale medier, og det finnes mange potensielle kunder som bruker disse kanalene, dermed vil det være mer fornuftig å markedsføre seg gjennom disse plattformene. Ettersom fleste parten globalt har disse plattformene, er det mer innovativt å annonsere gjennom de kanalene.

Konklusjon

Mine oppfatninger om fremtiden til digital markedsføring er at det vil være en blanding av glimt vi ser nå, samtidig vil det også være forandringer. AI teknologien vil absorbere mer data med tiden, som gjør at de skaper adaptivitet. Blokkjeder vil bli brukt i transaksjoner hvor parter er involvert, der man deler den nødvendige informasjonen til mottakeren slik at den kan ta en avgjørelse i henhold til transaksjonen. Med sosiale medier og andre plattformer kan en virksomhet får flere muligheter, og blir mer synlige da kanalene blir mer integrert i samfunnet.