andreabadendyck juni 17, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Verden blir bare mer og mer digital, og den digitale utviklingen skjer i rekordfart. Den digitale verden har blitt en stor del av livene våre, og de fleste av oss benytter oss av diverse digitale plattformer på daglig basis. Tradisjonelle medier som aviser, tv og radio får en stadig mindre del av hverdagen vår, spesielt for den yngre delen av befolkningen. Digitale medier har tydelig blitt den viktigste mediekanalen for denne målgruppen. 

Den digitale utviklingen har ikke satt noen stopper for alle mulighetene man har som markedsfører. Man kategoriserer derfor markedsføringen hovedsakelig innenfor 3 digitale flater.

Kjøpe medier – Her betaler du for å publisere innhold. Dette kan f.eks. være en annonse på VG, Facebook, blogger, Podcast eller søkemotorer som Google.

Fortjente medier – Her har du gjort noe positiv som har ført til gode omtaler eller annen synlighet i digitale kanaler.

Egne medier – Disse mediene er det du som digital markedsfører som selv kontrollerer. Dette kan være din egen nettside, Instagramprofil, Facebookside eller blogg.

Bilde hentet fra pixabay.com

I dag kan man markedsføre på så mange fler måter enn før takket være digitaliseringen. F.eks. Google ads, Facebook Ads, Influencer samarbeid, ambasadørskap, SEO keyowkrd, annonser på apper.. Listen er lang og mulighetene er mange. Jeg tror at dette bare vil utvikle seg mer og mer, og at fremtiden for digital markedsføring er veldig lys. I dag er det et stort behov der ute for digitale markedsførere da internett er relativt nytt og noe våre foreldre og besteforeldre ikke er så gode på, men jeg tror nok at i fremtiden vil kompetansen være mye større og bedere blant folket, og derfor også at disse stillingene som digitale markedsførere vil være vanskeligere å få. Men så er nok også teknologien kommet mye lenger og enda mer er blitt digitalisert på den tiden, så det er jo bare funderinger man kan gjøre nå.

Konklusjon
Uansett- internett og sosiale medier er kommet for å bli, og det er ingen tvil om at digitaliseringen bare utvikler seg og utvikler seg. Digitalisering er som regel en viktig del av mediestrategien til bedrifter, og det vil vi se mer av. Det gjelder å følge med i svingene og holde seg oppdatert, og jeg er sikker på at det vil bli enda fler kule former for digital markedsføring i fremtiden.

Kilder:
https://mediebyraaforeningen.no/medier/digital-markedsforing/