ajaysingh98 juni 11, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

I dagens blogginnlegg skal jeg se på digital markedsføring, og utviklingen som kan komme de neste årene. Det siste årene har digital markedsføring bare blitt større og større. Man har applikasjoner som Facebook, og Instagram som har blitt giganter, og en plattform for flere bedrifter når det gjelder digital markedsføring. Nå skal vi se på veien videre. Målet med innlegget er å forstå hvilken plass digital markedsføring har i fremtiden.

Bildet er hentet fra unsplash.com

Framtiden:

Jeg tror at vi vil fortsette på denne trenden der digital markedsføring blir mer, og mer normalt. Bare tenk 10-15 år tilbake. Det var en tid der ting som Instagram, Snapchat, og til og med Facebook ikke eksisterte, eller var relativt nytt. Nå derimot er de globale giganter. Facebook er for eksempel et sted der man kan gjøre så mye forskjellige. De har blitt plattformer, der man kan gjøre mye forskjellige ting. Digital Markedsføring er en av dem.

Bare tenk på hvor mange mennesker verden rundt bruker flere timer på disse plattformene. Det er jo en gullgruve når det kommer til markedsføringen. Det gir mange fler muligheter enn det for eksempel vil gi ved en tradisjonell markedsføring. Gjennom de neste årene så vil nok bruken av disse plattformer enten øke, eller holde seg der den er nå. Dette gjør at digital markedsføring nok engang kan ta nytte av disse plattformene. Informasjon kan spres mye lettere, og med teknologien finner man flere innovative løsninger som gjør at man markedsføre seg selv.

Vi ser generelt sett at digitaliseringen tar mer og mer over. Med ting som filterbobler, og ekkokamre så har man bare flere ting som gjør at digital markedsføring er et nyttig verktøy. La oss for eksempel se på influensere? I et tidligere blogginnlegg så snakker jeg om viktigheten av influensere, og hvordan de har blitt en stor del av digital markedsføring. Dette er personer som har en stor fanskare, og vil følge disse personene. Når disse såkalte influensere har en så stor fanskare som de har på disse digitale plattformene, så er det naturlig at det vil være en del av fremtiden til digital markedsføring. Jeg har nevnt det i tidligere blogginnlegg, men jeg tror bruk av influensere vil være en av bærebjelkene til digital markedsføring i fremtiden.

Bildet er hentet fra unsplash.com

Hvis vi ser på utviklingen de siste årene så er det ingen tvil om at digital markedsføring har blitt større og større. Så hva er egentlig grunnen til at det ikke skal fortsette å vokse slik den har gjort? Det vil kanskje ikke vokse i det samme tempoet, og størrelse, men det er fortsatt mye rom før den treffer taket. Samtidig så ser vi også med at mer og mer bruk av digital markedsføring så får vi mer bruk for regulering av dette. Derfor har man også fått inn ting GDPR som skal hjelpe skape tillit mellom alle parter, og unngå misbruk av data.

Dette er viktig. Hvis vi skal leve i en fremtid der digital markedsføring dominerer, så er det viktig at vi husker individet inni her. Forbrukere må vite at de er trygge, og at ikke ting som blir samlet inn kan bli misbrukt mot dem. Dette gjør samtidig ting vanskeligere for de som skal samle inn data, og bruke det til å rette sin markedsføring mot forbrukere. De har flere kriterier de må fylle, ellers så kan de bli straffet i form av bøter og andre ting. Dette er viktig slik at forbrukeren også blir beskyttet. Man ønsker ikke at sensitiv informasjon eller generell informasjons skal ligge åpnet for hvem som helt. Så GDPR er viktig, og vil være med på å påvirke digital markedsføring i fremtiden. Jeg tror at denne innføringen på lang sikt har hjulpet digital markedsføring bli en spiller i fremtiden. Fordi hvis ikke det hadde vært trygt så kunne det fort bli enden av det.

Ting endrer seg stadig:

Jeg rår ingen tvil om at digital markedsføring vil bli enda større, men det jeg undrer på er hva som vil være dominant innenfor digital markedsføring. Det kommer stadige nye teknologier, og nye plattformer. Bare se på Tik Tok. En plattform som har blitt en gigant på relativ kort tid. Dette er bare et av mange eksempler der man får flere plattformer, og teknologier. Alle disse endringene kan påvirke hvordan digital markedsføring fungeres, og hva som treffer forbrukere.

Å kunne forstå, og implementere endringer som egner seg for slikt er viktig. Den digitale markedsføringen vil nok ofte endre seg i form av forskjellige ting, og disse endringene vil være med på å forme utviklingen digital markedsføring har. Det ville ikke sjokker meg om digital markedsføring er noe helt annet enn det er nå. Avhengig av lover som blir vedtatt, nye plattformer, og teknologier så kan landskapet være helt annerledes. I dag snakkes det for eksempel mye om influenser markedsføring, men hvem vet hva som er det som funker innenfor dette feltet om 20 år? Det er en av de mest spennende tingene med digital markedsføring. Ting kan endre seg, og det gjør at man alltid må strekke seg etter ny kunnskap, og virkelig utfordre seg selv.

Bildet er hentet fra unsplash.com

Oppsummering:

For å oppsummere så tenker jeg at digital markedsføring sin utvikling vil være stor. Jeg tror det vil bare ta enda mer over, og at vi vil se det bli det største innenfor markedsføring. Spesielt tror at bruken av influensere vil bli et virkemiddel som virkelig blir en del av den digitale markedsføringen. Jeg tror også at nye plattformer vil være med å påvirke den digitale markedsføringen. Med den konstante endringsstrømmen gjennom nye plattformer som Tik Tok, og nye teknologier så vil den digitale markedsføringen endre seg. Det er derimot ingen tvil om at digital markedsføring vil være en spiller i tiden som kommer. Det blir også spennende å se om det blir innført noen lover som kan påvirke den digitale markedsføringen på samme måte som GDPR gjorde.

Tankene i dette blogginnlegg er mine egne personlige tanker, og jeg oppfordrer dere gjerne til å komme med deres tanker i kommentarfeltet nedenfor! Jeg håper dere fikk en bedre forståelse av fremtiden til digital markedsføring i dette innlegget.