Dennis Rokeness mai 3, 2020

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Etter endt modul i sosial kommunikasjon, er det e-varehandel
og digital markedsføring som er det neste på agendaen. Først ut er e-varehandel
og hvordan man setter opp en funksjonell nettbutikk. I forbindelse med denne
oppgaven, har vi blant annet vært inne på hvordan man aktivt og på en best
mulig måte kan benytte seg av e-post som et medium til å markedsføre.

E-postmarkedsføring er ikke lenger et ungt medium, men
effekten av denne typen markedsføring ser ikke ut til å avta, kanskje stikk i
strid med det mange ville antatt. Mange ville nok tenkt at denne typen
markedsføring er av moten, men i realiteten øker effektiviteten av
e-postmarkedsføring årlig.

Så hvordan kommer man i gang med e-postmarkedsføring?

Først og fremst er det ikke vits å drive med e-postmarkedsføring
om man ikke har noen å sende disse e-postene til. Derfor er det viktig at man
bruker tid på og i stor grad fokuserer på å bygge opp en god e-postliste.

For å kunne bygge en god e-postliste er man avhengig av at
mennesker legger igjen sin e-post. For å få de som er inne på siden din til å
legge igjen e-posten sin, kan det være nyttig å tilby noe tilbake hvis de
legger den igjen. Dette kan være i form av en rabattkode, gode tilbud,
forhåndsinformasjon om nylanseringer eller nyhetsbrev.

En annen viktig faktor er å benytte seg av riktige verktøy
for å bygge gode lister. Der er flere nyttige og ikke minst gode verktøy som
kan hjelpe deg med å bygge e-postlister. Disse er noen gode verktøy:

SumoMe: sumome er et verktøy som er fullt av funksjoner som kan hjelpe deg med å øke trafikken på nettsiden din. De har et velfungerende og godt verktøy for å samle e-postadresser og det fungerer sammen med de aller fleste e-post verktøy. Sumo tilbyr en gratisversjon, men også en pro versjon som koster 468 dollar i året, eller 39 dollar i måneden.

Sleeknote: Sleeknote er et annet verktøy som hjelper deg med å sette opp forms og popups, bare på noen få minutter. Dette verktøyet koster penger, men har en prøveperiode på 7 dager.

Som en viktig ting å huske på når man driver med e-post reklame er at jf markedsføringsloven kan man ikke sende e-post reklame til personer som ikke har gitt deg tillatelse til det.

Veien videre etter gode e-postlister

Etter at man har samlet inn e-poster, er det naturlig at det
neste steget er å starte med å sende ut e-post. En fordel vil være at du
skaffer deg en programvare som kan hjelpe deg med dette. En programvare vil
gjøre det en del enklere å se/analysere resultatene dine på for eks. kampanjer.
Det er flere gode programvarer som kan hjelpe deg, blant annet Mailchimp.

Mailchimp: Mailchimp er et av de aller mest populære e-postverktøyene på markedet. En stor fordel er at det er gratis å ta i bruk, men ved at man betaler en liten sum kan man få tilgang til en mer avansert programvare med enda flere funksjoner. Fordelen med denne programvaren er at man får alle de markedsføringsbehovene man måtte trenge på et og samme sted. Ved å bruke Mailchimp kan man markedsføre virksomheten på tvers av sosiale medier, e-post, destinasjonssider, postkort osv, fra en enkelt plattform.

Det finnes flere andre som tilbyr de samme tjenestene, som getresponse eller campaignmonitor. Selv om man nå har kommet i gang med e-postmarkedsføring, er det viktig at man legger en «strategi» på hvordan man skal holde aktiviteten på e-postene oppe. Om man kun sender e-post en sjelden gang, kan mottakerne lett miste oppmerksomheten. En måte man kan løse dette på er at man lage en automatisk serie med e-poster som sendes ut etterhvert som folk har meldt seg på. På denne måten kan man bygge en tettere relasjon med mottakerne.

Hva slags e-post er det man skal eksponere mottakerne for?

Når man har startet å bygge en god kontaktliste og funnet ut
hvordan man skal sende ut e-postene, er det viktig at man finner ut hva de skal
inneholde. Innholdet i e-postene man sender ut er viktig. Om e-postene
oppfattes som «spam», vil mottakerne mest sannsynelig på sikt ikke åpne e-postene.
Derfor er det viktig at man velger «riktig» type e-post når det skal sendes ut.
Nyhetsbrev, tulbud/tilbudsaviser, invitasjoner til
foredrag/arrangementer/forhåndssalg, transaksjonsmeldinger eller remarketing.

Nyhetsbrev:

-Nyhetesbrev kan jevnlig sendes ut til de allerede
eksisterende kundene man har. Nyhetsbrev er perfekt for å holde kontakten med
de allerede eksisterende kundene i nettbutikken din og holde de oppdatert på
nyheter.

Tilbudsmail:

 -Tilbudsmail er
e-poster med tilbud. Målet med disse mailene er å få konverteringer. Disse
mailene bør være ment som en oppmuntring til kjøp, og det er ikke nødvendigvis
slik at man tenger å gi rabatter eller gode tilbud, noen ganger holder det kanskje
bare å vise frem nye produkter.

Mail med kunngjøringer:

-Kunngjøringsmailer kan inneholde ulike ting. Om man for
eksempel har lansert en ny kolleksjon, informajson om lanserng av en app eller lignende.
Denne formen for e-poster er ekstremt gode om man ønsker at kunden skal holdes
oppdatert på hva som skjer i bedriften. Målet med disse e-postene er å vise
frem nytt innhold og det er nyttig for 
skaffe trafikk på nettsiden og eventuelle salg.

Transaksjonsmelinger:

-En transaksjonsmelding er en e-post som sendes ut til kunden etter at det er gjennomført en transaksjon, oftest etter at et kjøp er gjennomført.

Remarketing:

-Remarketing benyttes for å nå de som har vært innom nettstedet ditt, for eksempel lagt et produkt i handlevognen, men ikke gjennomført kjøpet. Det kan være ulike grunner til at folk ikke har gjennomført kjøpet sitt, men som regel kan det være greit å sende en liten påminnelse om at de har en vare liggende i handlevognen.

Som nevnt tidligere, er det mange ulike typer e-poster man kan sende til kontaktlisten sin. Det viktigste er at man har et mål og en mening bak de ulike e-postene man sender ut, og ikke minst variere innholdet. Ved å kun fokusere på å sende ut e-poster når det er salg, vil det neppe gi deg de beste resultatene, og kunden kan oppfatte det som spam.

Finnes det en god oppskrift på gode e-poster?

De som benytter seg av e-post, får daglig mange e-poster.
Noen åpner man, mens andre lar man være uåpnet i innboksen. Grunnene til at man
ikke åpner en e-post kan være varierende, men om man følger denne oppskriften,
er sjansen kanskje større for at mottakerne faktisk åpner den.

Emnefeltet: Et godt emnefelt er viktig. Innholdet i
e-posten kan være bra, men om emnefeltet ikke er fengende og godt nok, vil
mange kanskje ikke åpne e-posten.

Innhold i e-posten:

Mange bruker mye tid på et avansert språk, og ord som skal
overtale mottakeren til å ta budskapet innover seg. Et avansert språk med for
mange store ord, kan føre til at det budskapet man ønsker å fremme blir borte.

En viktig faktor er at man skriver tekster som er enkle å
forstå og at man bruker bilder eller en annen form for grafikk. Budskapet vil
enklere feste seg og skille seg ut om man benytter seg av bilder og/eller annen
grafikk. Gjør det enkelt for mottakeren å komme seg videre til en nettside
eller en app i mailene man sende ut. Om man for eks. sender ut et nyhetsbrev,
er det en vesentlig faktor at det er enkelt å komme seg videre fra e-posten og
inn på siden om man vil handle.  Da er
det viktig at man har gode landingssider. Grunnen til at en god landingsside er
viktig, er fordi om man for eksempel sender ut et nyhetsbrev på t-skjorter,
virker det tungvint om man blir sendt til forsiden, og ikke direkte til siden
med t-skjortene man reklamerer for.

Analyse av data

For å lære og finne ut av hva som fungerer og ikke fungerer
er det viktig at man ser på tallene etter at man har sendt ut e-postene dine.
Noen tall man burde fokusere på er:

-Hvor mange har åpnet e-posten din?

-Hvor mange er det som ikke åpnet e-posten din?

-Click-Trough rate: Hvor mange har klikket seg videre på en
link i e-posten din?

-Salg: Har e-postene generert noen salg?

-Er det noen som har meldt seg av e-postlisten din?

Disse tipsene er ikke en fasit på hvodan man lykkes med e-postmarkedsføring, men kan være til god hjelp. Lær av dataene, det gjør det enklere å gjøre bedre valg på hva man skal gjøre i fremtiden. Etter hver e-post, kan det være en fordel at man setter seg ned å finner ut av hva som fungerte g ikke fungerte. Denne læringen vil være uvurdelig i fremtiden. Prøv og feil, det er på den måten man best mulig lærer hva som fungerer og ikke fungerer.