Odinalfred juni 10, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Instagram er uten tvil det stedet der du når frem til følgerne dine visuelt. Vi kan se på Instagram som en bilde- og videobank, hvor man kan dele inspirasjon til sine følgere. Med utgangspunkt i små bedrifter gir Instagram muligheten til å publisere bilder og videoer som skal inspirere, men også skape en interaksjon med følgere. Ut ifra dette kan vi egentlig si at Instagram er en hybrid mellom Facebook og Snapchat (Markedssjefene 2021).

Endeløse muligheter

File:Instagram logo 2016.svg - Wikimedia Commons
Instagram er en app og sosialt medium for deling av bilder og video, lansert 6. oktober 2010.

På Instagram kan du lage profil som bedrift eller privatperson. Etter min mening så legger Instagram grunnlaget for at en bedrift kan nå ut til et svært stort marked og en spesifikk målgruppe. Med gjennomtenkt innhold som er målrettet, kostnadseffektiv og strategisk, gir Instagram bedrifter svært store muligheter for å øke sin synlighet og posisjon i markedet. På plattformen kan du publisere innlegg, historier, reels (videoer), ha direktesending eller benytte kanalen til å promotere bedriften i sporadiske innlegg som vil dukke opp i andre sin feed, dette kalles for å «fremme et innlegg». Med å fremme et innlegg er det stor sannsynlighet for at du vil kunne nå ut til ønsket målgruppe, med stort nedslagsfelt. Måten dette funker på er at du kan velge mellom; kjønn, alder, sted og interesser for målgruppen din, på denne måten retter Instagram innlegget mot personer som oppfyller kriteriene dine. I tillegg til dette kan du også benytte deg av såkalt «influencermarkedsføring». Eksempel på dette er at du som bedrift betaler kjendiser på Instagram for å promotere dit produkt.

Instagram er en kreativ og spennende mediekanal hvor du kan fremme bedriften din visuelt, personlig mener jeg at absolutt alle bedrifter bør benytte seg av denne fantastiske plattformen. Personlig så blir jeg ofte inspirert av både privatpersoner og bedrifter som legger ut innlegg og historier.

Kilder

https://www.markedssjefene.no/blogg/innholdsspredning-og-kanalstrategi-i-2021/.