
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen
Ønsker du at din nettside skal dukke først opp i søk på Google? Da burde du legge inn en innsats i SEO. Det er et viktig element i markedsføringen for å øke synligheten og få trafikk til nettsiden. I dette innlegget vil jeg jeg se nærmere på hva SEO er, hvorfor du burde benytte deg av det og hvordan det fungerer.
Hva er SEO?
SEO står for Search Engine Optimization, som på norsk er søkemotoroptimalisering. Det er prosessen med å få synlighet i søkemotorer og trafikk inn til nettsiden fra organiske treff. De store søkemotorene, som eksempelvis Google, rangerer innhold etter hva søkemotoren anser som mest relevant for brukerne, basert på søket deres. Det er derfor viktig å ha fokus på SEO, slik din nettside dukker opp først i søk. Kostnaden ved SEO blir forbundet med innsatsen som må gjøres for å fortjene synligheten, fremfor i betalt søk, hvor det gjerne blir knyttet til kostnad per klikk.

Hvorfor benytte seg av SEO?
En av de viktigste grunnene til å benytte seg av SEO er at det gir deg relevant trafikk. Det gir deg potensielle kunder som er på jakt etter det du har å tilby. Som Sempro poengterer, kan du tenke deg hvor ofte du selv bruker Google. 90% av all informasjonsinnhenting starter med et søk og 74% av alle kjøp i Norge starter med at noen søker på nett. Det sier noe om hvor viktig det er å være synlig. Dersom vi i Genuint ønsker at folk skal velge vår tote bag fremfor andre sin, øker vi sannsynligheten betraktelig om vi dukker opp i søk før andre. Du kan tenke deg hvor ofte du blar til side 2 i Google, trolig sjeldent.

SEO har flere unike fordeler som markedskanal. Madsø presenterer tre grunner til at det er viktigere enn noen gang, spesielt nå etter pandemien.
1. SEO holder åpent 24/7
Søk er tilgjengelig døgnet rundt. Det er ikke slik at du trenger å planlegge og “time” når du skal gjøre det, som eksempelvis med en kampanje. SEO skal gjøre nytten sin til enhver tid, så lenge du har gjort en god jobb for at folk skal finne deg. Du kan tenke deg hvor mange forbrukere som søker på nett før de kjøper noe. Dette gjøres døgnet rundt, og SEO vil gjøre det enklere for folk å finne deg.
2. SEO gir skalerbarhet og rimelige leads
Ifølge studier er SEO av markedsføringskanalene som gir høyest ROI for bedrifter. I motsetning til eksempelvis Google Ads, kan du få flere besøkende fra søk uten å måtte øke budsjettet. SEO hjelper tross alt folk som allerede har vist interesse å finne deg. Eksempelvis nå under pandemien, har trolig antall søk økt betraktelig. Tenk hvor mange kunder og antall salg du kan gå glipp av ved å ikke komme opp i søk. Å ha lagt ned en god jobb i SEO vil du få igjen for.
3. SEO gir langsiktige fordeler
SEO vil kunne gi gode resultater på lang sikt. Det er litt som jeg nevnte tidligere, at det ikke er en kampanje som er tidsbegrenset, men noe som vil gi resultater over lang tid. Det forutsetter at du jobber kontinuerlig med det, at du vedlikeholder og fortsetter å lage godt innhold.

Hvordan fungerer SEO?
På toppen av resultatlisten havner det Google tror er det beste resultatet for brukeren. For at eksempelvis Genuint skal havne øverst, handler det om å optimalisere nettsiden best mulig. Den må være interessant for brukeren, ønsket informasjon må være tilgjengelig og lede den videre på siden. Det er også viktig å sjekke at det tekniske fungerer som det skal slik brukerne ikke støter på unødvendige problemer.
Noen tips:
- Ha gode titler, overskrifter, bildebeskrivelser og metabeskrivelser
- Ha kvalitetsinnhold og struktur på siden
- Finn ut hvilke ord folk søker på for å vite relevante nøkkelord
- Bruk verktøy som Google Analytics, Google Search Console og Keyword planner
- Ha en responsiv nettside
- Jobb for relevante inngående lenker
- SSL-sertifiserte sider rangerer høyere
- Skap den beste brukeropplevelsen som samsvarer med intensjonen bak søket
Oppsummering
Søkemotoroptimalisering er helt essensielt for deg som ønsker å dukke opp i søk. Det vil gjøre deg synlig for potensielle kunder og gi deg trafikk til nettsiden din. Å jobbe konsekvent med SEO vil kunne gi deg rimelige leads, det gjør sin nytte døgnet rundt og vil gi deg gode resultater på lang sikt. For at du skal havne øverst i søk kreves det en del jobb med nettsiden for å gjøre den optimal, men det vil være verdt det i et langsiktig perspektiv.
– Maria
Tanker?
Kilder:
- RED Performance. u.d. Hva er Søkemotoroptimalisering (SEO)? Funnet 24.05.21. https://redperformance.no/definisjon/seo/
- RED Performance. u.d. Hva er Søkemotoroptimalisering (SEO)? Funnet 24.05.21. https://redperformance.no/tjenester/sokemotoroptimalisering-seo/
- Sempro. u.d. Slik blir du kongen av SEO – søkemotoroptimalisering. Funnet 24.05.21. https://www.sempro.no/nyheter/sokemotoroptimalisering-seo
- Madsø, Kenneth. 2020. SEO og Corona: SEO er viktigere enn noen gang. Funnet 24.05.21. https://www.sempro.no/nyheter/seo-corona
- Bilde 1: Peshkova. https://www.istockphoto.com/portfolio/Peshkova?mediatype=photography
- Bilde 2: Suppachok Nuthep. https://www.istockphoto.com/portfolio/cokakashi?mediatype=illustration
- Bilde 3: Aleksander Zhelonkin. https://www.istockphoto.com/portfolio/Alexander_Zet?mediatype=illustration