madsmb mai 19, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Fjerde og siste bolk i valgfaget Digital Markedsføring er i gang. Nå er det Marius Vetaas Thomassen( som skal lede undervisningen. Dette har vært en annerledes måte å lære på så langt. Vi har måttet vørt med i hvert eneste steg for å kunne levere blogginnlegg og eksamener som vi kan være stolte av. Det har vært mye jobb, men jeg sitter igjen med en følelse av at jeg har lært mer nå, ved hjelp av denne «studieteknikken» enn jeg har lært de foregående semestrene. Så selvom det har vært mye jobb, har måten dette faget er bygd opp på og hva som kreves hjulpet meg til å lære mer. En bolk, en eksamen også videre til neste bolk og ny eksamen. Som første blogginnlegg i Marius sin del, har vi fått i oppgave å skrive en «How to» – artikkel på bloggen, og hva bedre enn å lage en enkel guide på hvordan man setter opp Google analytics opp mot nettbutikken i shopify?

Før vi begynner, hva er egentlig Google Analytics og hvorfor burde du bruke det?

Jeg visste ikke om Google analytics eller GA som det ofte blir forkortet til før dette semesteret. Etter å ha hørt litt om det skjønte jeg litt mer, men var fortsatt ikke 100% sikker på hva det var. Så jeg googlet litt og fant frem til en artikkel på Nina Furu sin nettside. Her kommer hun med 5 punkter til hvorfor man burde bruke GA, og etter å ha lest denne skjønner jeg mye mer. For meg er de viktigste punktene og de jeg ville brukt hvis jeg skulle overbevist noen som var i tvil om å ta i bruk GA, punkt 1 og 2. Punkt 1 forklarer om hvordan GA bruker KPI’er til å fortelle deg om du lykkes på nett eller ikke. Punkt 2, som kanskje er det viktigste forteller deg hvem brukerne dine er. For meg er denne viktig, for som eier av nettbutikk har du en målgruppe, men er det denne målgruppen som faktisk er brukeren eller burde du tenke annerledes for å treffe de riktige menneskene med produktet ditt? Hvis du vil lese mer om Nina Furu sine tips til hvorfor bruke Google Analytics, kan du gjøre det her.

Steg 1 – Finne din globale tag

Det første du må gjøre, er å opprette en bruker hos Google analytics, når det er gjort må du finne nettstedstaggen. Den finner du ved å trykke deg inn på fanen «administrator» nederst til venstre.

Videre må du trykke deg inn på «<>sporingsinfo», her vil det komme en nedtrekksliste, hvor du vil velge «sporingskode». Da vil du se dette bilde, med en kode, denne må du kopiere slik at vi får den inn i shopify.

Steg 2. Logg inn og kopier til shopify

Du må nå logge inn på shopifykontoen for nettbutikken. Når du er på startsiden har du flere valgmuligheter på venstre side. Her skal du finne «online store» denne fanen finner du under «Sales Channels». Her vil du få flere valg, men du leter etter «prefereneces». Når du har trykket deg inn her, scroller du litt nedover til du ser boksen det står «Google Analytics», det er her den kopierte koden skal inn.

Trykk save, men ikke gå ut. Du må nemlig huke av for «Enhanced Ecommerce», dette for å bruke det som blir kalt forbedret e-handel. Nå kan du lagre og nettbutikken din er satt opp med Google analytics.

Kilder:

Nina Furu sin artikkel om hvorfor du burde bruke GA på nettstedet ditt. Lesedato 19.05.21