linakristine juni 8, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Hvorfor og hvordan starte med annonsering på Instagram?

Hva er Instagram?

Instagram er et sosialt nettverk, der en kan dele bilder og korte videoer fra en smarttelefon. Tjenesten er gratis, og det er hovedsakelig en app for smarttelefon og nettbrett. Likevel går det an å se innlegg på instagram.com. Alle som lager en konto på Instagram, har i likhet med Facebook og Twitter en egen profil og en nyhetsfeed. Det du publiserer av bilder og videoer vil vises på din profil, samt i nyhetsfeeden til de som følger deg. På samme måte får du opp innlegg fra de du følger i din nyhetsfeed. 

Appen ble lansert i 2010, da kun for iOS-enheter. To år senere ble det både lansert for androidbrukere, samt kjøpt opp av Facebook som per dags dato fortsatt er eiere. 

Instagram har følgende funksjoner;
  • Nyhetsfeed: Nyhetsfeeden består av de nyeste innleggene til de du følger. Disse kan både likes og kommenteres.

     

  • Utforsk: Instagram lager en skreddersydd feed til hver enkelt, basert på interesser og hvem man følger. Denne feeden kalles for utforsk eller “explore” på engelsk. Her kan man oppdage nye profiler, samt hente inspirasjon. 
  •  
  • Story: Story er en funksjon som har dukket opp de senere årene, og som har blitt veldig populært. Story er mer uformelt, og gjør det enkelt å dele øyeblikk en ikke nødvendigvis vil ha i sin private feed. Det som skiller dette formatet fra vanlig innlegg, er at bildet eller videoen forsvinner etter 24 timer- dersom du ikke velger å slette den før. Stories er dermed blitt en mer lavterskel måte å legge ut bilder på, noe som resulterer i flere hyppige og øyeblikkelige oppdateringer. På mange måter har stories blitt en stor del av dagens Instagram, både når det kommer til organisk og betalt innhold.
  • Direktemeldinger: I tillegg til å kunne kommentere på hverandres innlegg, har man også mulighet til å sende direktemeldinger til enkeltpersoner gjennom funksjonen som heter “direct” eller DM´s.
  • IGTV: IGTV er en frittstående app, samtidig som det også er integrert i Instagram. Instagram TV ble lansert i 2018, og åpnet da muligheten for å kunne se videoer på opptil en time, i et vertikalt fullskjermformat. Stories har nemlig en grense på 15 sekunder, og videoer i feeden har en grense på 60 sekunder. 
  • Reels: I 2020 ble en ny funksjon lansert, nemlig reels. I motsetning til IGTV er reels ment for korte, kreative snutter som gjerne er underholdene fremfor informative. Video blir ofte delt mer samtidig som det får mer oppmerksomhet og har lettere for å gå viralt. Med reels vil man dermed kunne nå ut til flere brukere, samtidig som det er lett å engasjere de følgerne en allerede har. 
Hvorfor bør akkurat din bedrift begynne med annonsering på Instagram?

Svaret på dette, avhenger gjerne av hvilken type bedrift du er, hvilken bransje du er i og hvilke ressurser du har tilgjengelig. Likevel ønsker jeg å nevne noen gode grunner, som det er verdt å ta i vurderingen om å begynne med annonsering på Instagram. 

Inevo har blant annet nevnt 5 gode grunner jeg syntes var verdt å dele. 

  1. 60% sier at de oppdager nye produkter på Instagram
  2. 1 av 3 av de mest sette storyene er postet av bedrifter
  3. Over 200 millioner brukere besøker en bedriftsprofil hver dag
  4. 80% økning i tiden som brukes til å se video på Instagram 
  5. Det er lett å komme i gang! 

Videre kan det være verdt å ta med i vurderingen at:

  • Instagram i følge sempro har det mest engasjerte publikummet av alle sosiale nettsteder. I følge Instagram-undersøkelser blir ikke annonsene bare sett, de blir også husket. Såkalt “ad recall” fra Instagram-sponsede annonser har nemlig vist seg å være 2,8 ganger høyere i gjennomsnitt enn ad recall fra andre sosiale flater.
  • I følge Sempro øker man ikke bare engasjementet via Instagram, mange får også ofte direkte-kjøp fra plattformen. Instagram er dermed også en ypperlig plattform for konvertering. 
Hvem treffer du på Instagram?

Tall fra Ipsos fra Q2020 viser at det er over 2,5 millioner som har en Instagram profil, noe som tilsvarer 60% av befolkningen. Av disse er 44% menn og 56% kvinner. Instagram brukes av både voksne og barn, men aktiviteten er høyest i aldersgruppen 18-29 år. 

Statistikk instagram
Skjermbilde fra Ipsos
Annonseformater

Om du ønsker å begynne med annonsering på Instagram har du fem ulike formater å velge mellom- avhengig av hvor du vil vise annonsen, og til hvem. 

  • Fotoannonser disse dukker opp i nyhetsfeeden blant innlegg fra de du følger. Annonsene kan være i liggende eller kvadratisk format, og de kommer med en mulighet for CTA (click to action). Eksempler på dette er “kjøp nå” eller “se mer”. 
  • Videoannonser– samme som fotoannonser, men med video i stedet for bilde. Har vist seg å være et bedre alternativ enn foto, da video aktiverer flere sanser, og skaper dermed mer engasjement. 
  • Karusellannonser– tar utgangspunkt i klassiske bildeannonser, men dette formatet tillater flere bilder, slik at brukeren kan sveipe gjennom flere bilder i samme annonse. Dette gir gode sjanser for øke engasjement, sammenlignet med vanlige fotoannonser.
  • Story-annonser- Disse vises øverst i feeden, og er instagram versjon av Snapchat-annonser. Dette formatet dekker hele skjermen, og tilbyr en opplevelse uten distraksjoner. Ved at man kan utnytte hele skjermen, får man ved å bruke dette formatet plass til mer innhold enn i de andre formatene. Også her har man mulighet for å legge til en CTA funksjon gjennom “sveip-up”. Disse annonsene dukker opp mens brukeren sveiper gjennom stories fra profiler de følger. 
  • Samleannonser- denne annonseformen fungerer som en produktkatalog, noe som gjør det enkelt for brukeren å bla gjennom produkttilbudene dine. Her kan man bruke både bilder, video eller en kombinasjon av disse. 
Hvordan komme i gang?
  • Etter å ha satt opp en bedriftsprofil er du klar for å konfigurere annonsen. Det gjør du ved å bruke verktøyet “annonseadministrasjon”. Her kan du bestemme mål for annonseringen, format og målgruppe. I tillegg designer du annonsen her, ved å laste opp bilder/video  og/eller tekst.
  • Når annonsen er laget, må du bestemme deg for budsjett og tidsplan for kampanjen
  • Tilslutt er det bare å publisere annonsen, og vente på at den blir godkjent av Instagram. 

 

-Lina Kristine

 
Kilder

Aasmundtveid Løkkevol, Ingrid. 2019. “Kom i gang med Instagram-annonsering!”. Hentet fra: https://inevo.no/blogg/kom-i-gang-med-instagram-annonsering/ 

Ipsos. 2020. “Sosiale medier tracker Q4’20”. Hentet fra: 

https://www.ipsos.com/sites/default/files/ct/publication/documents/2021-01/ipsos_some_4._kvartal_2020.pdf 

Madsø, Kenneth. 2020. “Facebook eller Instagram? Hvor bør man annonsere i 2020?”. Hentet fra: https://www.sempro.no/nyheter/facebook-instagram-annonsering-sempro-as

The post Hvorfor og hvordan starte med annonsering på Instagram? first appeared on En faglig blogg om digital markedsføring.