dinaengh juni 2, 2019

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Som en obligatorisk del av studieløpet i Digital Markedsføring denne våren har jeg fullført Google Digital Garage og Google Analytics Acadamy – som begge er online kurs. For å lære enda mer har jeg også benyttet meg av muligheten til å ta Facebook Blueprint.

Har du hørt om disse kursene og lurt på om du også burde tatt dem? Eller er dette helt ukjent for deg, men innenfor din interesse? Jeg håper at dette innlegget vil få nettopp deg til å også ville ta online kurs – som ja, er helt gratis!

I dette innlegget vil du kunne lese mer om:

  • 3 grunner til hvorfor jeg mener du bør ta online sertifiseringer
  • Google Digital Garage
  • Google Analytics Acadamy
  • Facebook Blueprint for Norway Universities
  • Tips til hvordan å få mest mulig ut av kursene
Bilde er hentet fra Unsplash

3 grunner til hvorfor DU bør ta online sertifiseringer:

1. Pynt CV-en din med relevante kurs for fremtidig jobbsøk

Det er ikke til å legge skjul på at når du skal søke på jobb stiller du ekstra godt med flere relevante kurs på CV-en din. Du gjør deg selv mye mer interresant når du kan vise til en ekstra innsats utenom studiet, og en ekstra interesse innenfor fagfeltet. CV-en blir virkelig pyntet ved å legge ved sertifiseringer!

2. Utvid kunnskapshorisonten – til hjelp for eksamen eller til hobby-bruk

Helt åpenbart er det lurt å ta online kurs for å lære mer, og utvide kunnskapshorisonten din. Du stiller gjerne sterkere til eksamen, og til eventuelle innleveringer/oppgaver om du kan vise til relevant stoff utenfor pensum. Har du en spesiell interesse for faget, kan det også hjelpe om du vil starte opp en egen business, eller ta hobby-bloggen din til nye høyder.

3. Det er helt gratis og uten tidsfrist: Bruk den tiden du trenger!

Alle kursene nevnt i dette innlegget er gratis, og finnes på nett. Det vil si at du kan ta dem når det passer for deg, og hvor som helst. På en cafe med en kaffekopp, hjemme i egen stue eller kanskje på skolebiblioteket. Det er heller ingen tidsfrist, så du kan gjøre kursene i eget tempo, når det passer deg. Altså, der finnes ingen god grunn til å ikke ta kursene!

Mer om Google Digital Garage

Ved hjelp av praktiske øvelser, videoer og eksempler fra ulike ekte bedrifter, hjelper Google Digital Garage deg til å mestre det mest grunnleggende innen digital markedsføring.

Dette er det lengste kurset, på ca 40 timer (avgrensning fra google), men det tar ikke så lang tid. Kurset består av 26 moduler, delt inn i 3-5 korte videoer (det lengste videoklippet er på 6 min). Etter hver modul svarer du på et par kontroll-spørsmål, slik at du sjekker at du har fått med det det viktigste. Etter modul 26 kommer «eksamen». Slapp av, den er ikke skummel i det hele tatt! Så lenge du har fulgt med går dette veldig fint. Om du skulle få mindre enn 80% korrekt venter du 10 timer, for så å ta testen på ny.

SEO, SEM og digital strategi er nøkkelord i Google Digital Garage

Under vil jeg vise deg et eksempel på hvordan en typisk video i kurset er. Videoen er informativ og kort – og presis. Etter du har sett en slik video svarer du på et par spørsmål før du deretter kan fortsette videre i kurset – til neste modul.

Eksempel på video i en av modulene i kurset.

Ta Google Digital Garage du også!

Mer om Google Analytics Acadamy

Vet du hvor mange som besøker nettsiden din daglig? Hvor de kommer fra? Og eventuelt hvor de faller fra? Det er noe gratis verktøyet Google Analytics kan fortelle deg!

Google Analytics er en gratistjeneste som gjør det mulig for deg å spore trafikk fra nettsiden din. Da kan du for eksempel få svar på hvor mange som besøker siden din, hvor de kommer fra og hvordan de oppfører seg. Kursene er bygd opp av videoer, praktiske øvelser (guidet tur med Analytics) og kontrollspørsmål. Her må du ha 80% rett på oppgavene for å kunne gå videre.

Dette er de ulike kursene, hvorav de tre første og to siste er gratis! (Analytics 360 koster å ha).
Et skjermbilde av en video. Her kommer først forklaringen…
og her blir du fortalt hva du skal trykke på, slik at du lærer ved å gjøre selv…
Til slutt blir du kontrollsjekket. Her er et eksempel på hvordan kontrollspørsmål kan se ut.

Ta Google Analytics Acadamy du også!

Hva er Facebook Blueprint?

Facebook Blueprint er designet for å hjelpe deg til å lære hvordan du kan bruke Facebook som en markedsføringlsplattform for din bedrift. Du kan nemlig ta i bruk mange ulike verktøy når du benytter deg av annonser på Facebook. For eksempel kan du tilpasse annonsene dine til å gjelde utvalgte land, byer, alder, interesser osv. Vil du lese litt mer om hva Facebook annonsering går ut på kan du lese dette innlegget som jeg har skrevet tidligere, hvor jeg forklarer enkelt hvordan du utformer din første annonse.

Bilde er hentet fra Unsplash.

Kurset består av 16 e-læringsmoduler. Hvor lang tid man bruker på kurset vil variere fra person til person. Det er mulig å fullføre hele kurset på en hel dag, men jeg vil påstå at det er lurt å ta litt og litt – for å være sikker på at du er fokusert hele veien. Sett gjerne av en helg, og fullfør kurset!

Ta Facebook Blueprint kurs her du også!

For å få mest mulig ut av kursene har jeg 3 tips til deg:

  1. Ta et par moduler hver dag – ikke alle på en gang
  2. Noter underveis
  3. Ta kurset sammen med medstudenter

Det er lurt å dele kursene opp i mindre deler slik at det ikke blir for overveldende. For å holde konsentrasjonen og motivasjonen oppe kan det være lurt å ta et par moduler hver dag, slik at du jevnt og trutt kommer deg igjennom kurset og fullfører. I prosessen kan det også være til god hjelp å notere underveis. Men – ikke bruk for lang tid. Noter mens videoen går, helst korte setninger eller bare nøkkelord. Til slutt kan du spørre noen av medstudentene dine om de vil ta kurset med deg. Kanskje dere vil se videoene sammen, og diskutere underveis. Diskusjonen gjør kanskje at dere lærer mer av videoene. Kanskje den ene ikke fikk med seg alt om hva SEO egentlig er – da kan det være lurt å være to som hjelper hverandre.

Ta gjerne kurset sammen med en medstudent. Det kan være lurt å diskutere i gruppe for å bedre forstå det som blir nevnt i kursene.

Kort oppsummering av dette innlegget:

Online markedsføringskurs som Facebook Blueprint, både Google Analytics Acadamy -og Digital Garage kurs kan gjøre deg mer ettertraktet på arbeidsmarkedet fordi det gir deg et fortrinn fremfor de som ikke kjenner til verktøyene. Pynt CV-en din med kurs!

Alle kursene jeg har nevnt i dette innlegget er helt gratis – alle finnes på nett.

Ta et par moduler hver dag for å ikke overlempe deg selv, og noter underveis, helst korte setninger eller bare nøkkelord