gabwe99 juni 2, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

I dagens blogginnlegg har jeg fått anledningen til å skrive et case i forbindelse med en fiktiv stilling som markedsføringsspesialist hos Amnesty Norge. For å besvare caset har jeg brukt Amnesty sin nettside, samt andre relevante digitale kanaler. I tillegg vil jeg dra inn relevant teori som vi har lært i faget digital markedsføring.

Hvem er Amnesty og hva gjør de?

Amnesty inernational er en bedrift som arbeider for frihet, likeverd og rettferdighet for alle mennesker (Amnesty, 2021)De har en visjon om å utgjøre en forskjell i samfunnet vi lever i, og deres organisasjon drives av ansatte, frivillige og helt vanlige mennesker. Organisasjonen er uavhengig av politisk ideologi, økonomiske interesser og religion, og står opp for at menneskerettighene skal gjelde for alle. Uansett. Alltid (Amnesty, 2021). Noe av det Amnesty jobber med i dag er LHBT-rettigheter, politivold, voldtekt og retten til å ytre seg.

Amnesty sine digitale kanaler & kundereise

Per dags dato har Amnesty Facebook, Instagram, Twitter, Tik Tok og Youtube. På disse kanalene blir det stadig delt innhold om viktige hendelser og aktiviteter. De digitale kanalene blir brukt til å øke kjennskapen til organisasjonen, slik at enhver kan delta i kampen om å rettferdiggjøre menneskerettighetene både internasjonalt, nasjonalt og lokalt. 

Som følge av at Amnesty er avhengige av å verve medlemmer er digitale kanaler er en perfekt måte å skape engasjement på. På denne måten får brukere innblikk i det verdifulle arbeidet de gjør for å skape et fritt samfunn. Amnesty belyser stadig hvordan enhver enkelt person kan utgjøre en forskjell enten det er å signere en kampanje eller å fysisk delta i arbeid. Som sagt, så er det utrolig enkelt å bidra og engasjere seg i arbeidet de gjør. 

Mulige forbedringsområder

Etter å ha vært litt rundt på Amnesty sine digitale kanaler, så mener jeg at de har gjort en utrolig god jobb med å synliggjøre organisasjonen. De har tatt i bruk de fleste digitale plattformer, og deler stadig innhold som gjenspeiler seg i det viktige arbeidet de driver med. Personlig så har jeg lagt merke til at Amensty er flinke til å skape innhold som er delbart, og jeg har selv signert en rekke underskriftskampanjer, som har blitt delt av bekjente på sosiale medier. Likevel vil jeg belyse to forbedringsområder, som vil gjøre kundereisen enda mer optimal. 

  • Tik Tok: Sett ut fra alle plattformene som Amnesty benytter seg av, så er Tik Tok den brukeren med minst følgere. På de andre plattformene har de langt over 50.000 følgere, mens på Tik Tok har de kun litt over 4000 følgere. I tillegg ser jeg at organisasjonen ikke bruker relevante søkeord for å synliggjøre seg, noe som kan være en forklaring på hvorfor de har en svak synlighet. Som nevnt, så er Amnesty avhengige av å verve medlemmer for å fortsette arbeidet. Av den grunn vil det være lønnsomt å bruke mer ressurser på Tik Tok, da det er enkelt å dele innhold med millioner av brukere. 

Skjermdump fra Tik Tok

Hva er viktig å måle/ analysere ved hjelp av Google Analytics på Amnesty.no?

I denne settingen vil det være viktig å analysere trafikken til nettstedet og de andre digitale plattformene. Det vil si at vi analyserer hvor mange brukere som klikker seg inn og hvor de kommer fra. Trykker brukere seg direkte inn via nettsiden? Trykker de seg inn via en kampanje eller gjennom de eksterne kanalene? Dette er eksempler på hvordan trafikken kan spores og evalueres. Ved hjelp av Google Analytics kan Amnesty få innblikk i hvilke kampanjer eller kanaler som gir mest klikk. Det er klart at noen temaer engasjerer mer enn andre, noe som naturligvis vil gi mindre klikk på visse kampanjer. Likevel kan det være andre ting som design, ordforråd og bruk av kanaler som forhindrer brukere i å engasjere seg. Nettopp her er Google Analytics gullverdt, da de kan sammenlikne tallene på de ulike kampanjene, og jobbe ut ifra dette. 

Amnesty sin synlighet i organiske søk på Google (SEO)Når man foretar et organisk søk på Amnesty, så består hele den første siden av Amnesty sin nettside eller andre frivillige organisasjoner som har en tilknytning til Amnesty. Det vil si at Amnesty er sterke på organiske søk og søkemotoroptimalisering.

Skjermdump fra Google

Konkrete eksempler på tiltak innenfor SEO som vil ha en positiv effekt på synligheten til Amnesty.no i organiske søk?

Amnesty har allerede en god plassering hos Google sin søkemotor og det er enkelt å finne frem til nettsiden. Amnesty er en organisasjon som mange kjenner til gjennom sosiale medier og det er enkelt å innhente informasjon om organisasjonen dersom man husker navnet. Likevel er det ikke så enkelt å få kjennskap til Amnesty dersom man ikke har hørt om organisasjonen før. Når jeg eksempelvis søker på «frivillige organisasjoner», så har ikke Amnesty en plassering på Google i det hele tatt. Her ville jeg ha jobbet mer med å inkludere relevante søkeord, slik at flere får kjennskap til organisasjonen. Dette kan føre til at Amnesty går glipp av donasjoner og andre interesserte mennesker. 

Kildeliste:

https://amnesty.no/for-aktivister/retningslinjer-bruk-av-sosiale-medier-i-grupper

https://amnesty.no