Idaahovland mars 17, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Hei, i dag skal jeg skrive et innlegg om hvor bra tjenesten Too Good To Go har implementert klima og bærekraft i markedsføringen sin per dags dato.

Jeg vil si at too good to go har satt veldig fokus på klima og bærekraft i markedsføringen sin, vi kan ta nettsiden deres som utgangpunkt. På forsiden til tjenesten står det tydelig skrevet med store bokstaver «REDD MATEN, SPAR PLANETEN» hvis vi blar litt ned finner vi informasjon om hva som er drømmene og målene til too good to go, de drømmer om en verden helt uten matsvinn og jobber hardt hver eneste dag for dette. Det står også tydelig skrevet hvor langt de har komt på veien, altså hvor mange mennesker i Norge som er med på å delta, hvor mange bedrifter som benytter seg av tjenesten og hvor mange måltider de sammen har reddet til nå. (toogoodtogo, 2020)

På hjemmesiden finner du også kategorier som «hjem, for butikker, kunnskapsbasen og blogg». Hvis du for eksempel trykker deg inn på «blogg» finner du nyheter, inspirasjon, triks og tips. Her finnes det enda flere kategorier som blant annet «fakta om matsvinn, grønn byguide, møt matredderne, matredderguide for studenter og oppskrifter» + enda flere!! Her prøver de å inspirere leserne sine til å ta mest mulig grønne valg.

Skjermbilde fra toogoodtogo.no

En annen kategori du kan trykke på er «kunnskapsbasen». Her er det samlet så mye informasjon på en plass! Det står litt om hvilke mål de har satt seg og de har delt inn delmålene i 4 søyler som er: Husholdninger, bedrifter, utdanning og politikk. Du kan trykke deg inn på disse søylene om du har lyst til å lære mer. De har et veldig fokus på å inspirere og lære oss slik at flest mulig skal få lyst til å delta i kampen mot matsvinn. Hvis vi for eksempel klikker oss inn på søylen hvor det står politikk kan du lese litt om FNs bærekraftsmål, matsvinn på verdensbasis, holdbarhetsdatoer og datomerking og mye mer. Det finnes altså så mye informasjon på nettsiden deres at man kan bli sittende og lese i timesvis.

Et annet bra eksempel jeg ønsker å dra frem er et av too good to go sine nylige samarbeid med influenseren Linda Stuhaug som er matblogger og kokebokforfatter. Hun deler sin lidenskap for mat, ernæring, helse og aktiv livsstil. Jeg kom over innlegget hennes på instagram i forrige uke, og syns det var veldig bra. Hun forklarer kort og enkelt at du kan være med å gjøre en forskjell ved å bruke appen til too good to go, hun oppfordrer følgerne sine til å laste ned appen og være matreddere. Hun hadde redda mat fra sin lokale matbutikk og viser frem hvilke matretter hun lagde med maten. Innlegget hennes avsluttes med litt mer informasjon om tjenesten og hvordan vi sammen kan være med på å redusere matsvinn. Jeg syns det var smart av too good to go og samarbeide med Linda som kan komme med inspirasjon til herlige oppskrifter på samme tid som hun oppfordrer folk til å laste ned appen og bidra.

What is Instagram and how it works: A beginner's guide
bilde lånt fra: https://www.businessinsider.com/what-is-instagram-how-to-use-guide?r=US&IR=T

Det er ikke alle som er klar over hvor stort problem matsvinn faktisk er, og hva det gjør med planeten. Det er derfor viktig at too good to go er flinke til å komme med nok informasjon om dette i markedsføringen sin, slik at folk blir mer bevisste og ser alvoret i det. Dette syns jeg de har klart i stor grad, men det kan alltids bli bedre og mer synlig.

Kilder:

https://toogoodtogo.no/no

https://www.instagram.com/p/CMNXezvsizu/

https://toogoodtogo.no/no/blog

https://toogoodtogo.no/no/movement

https://toogoodtogo.no/no/movement/politics