steffengya juni 5, 2020

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Det finnes utallige ulike begrep som er ukjente for folk flest som ikke har erfaring innenfor markedsføringsfeltet. Man har kanskje hørt om de, men hva betyr de egentlig?

I dette innlegget så skal vi gå grundigere til verks i begrepene inbound og outbound markedsføring. Som dere kanskje allerede vet så finnes det mange ulike måter og metoder å markedsføre en bedrift eller produktene/tjeneste bedriften tilbyr på. Alt etter hva budsjettet til bedriften er og hva slags prioriteringer den har.

Uansett om man ikke har et markedsbudsjett på flere millioner så finnes det ulike måter for at mindre bedrifter også kan vokse. Dette med bruk av for eksempel inbound markedsføring. Dersom dette vekket interessen så følg med videre!

https://www.digitalfremtid.no/digital-markedsforing/inbound-marketing/

Hva er egentlig inbound markedsføring?

Inbound markedsføring er en annen måte å tiltrekke seg oppmerksomhet fra kunder på. Dette gjøres ved at bedrifter bruker SEO, innholdsmarkedsføring og sosiale medier sammen med en kreativ tankegang for å vekke oppmerksomheten til de man ønsker å nå. Målet med å bruke disse verktøyene er å øke konverteringene, trafikken og engasjement gjennom både de eide og ikke minst de fortjente kanalene. 

Man kommuniserer den informasjonen som kunden oppfatter som viktig og relevant, istedenfor å bare kjøre på med masse informasjon slik man gjør med outbound markedsføring. Ved bruk av inbound markedsføring kan man gjennom materialet bruke en søkemotor som gjør at kunden havner på akkurat den siden som er mest verdifull for han eller henne. Ved bruk av denne teknikken kan man lede kunden gjennom en kjøpsreise ved å servere de akkurat det innholdet de ønsker å få på tallerkenen.

Hva er egentlig eide og fortjente kanaler? 

https://www.dig2100.no/fortjente-betalte-og-eide-kanaler-3-forskjellige-medieplasser/

Hva i alle dager betyr dette tenker du kanskje nå? Og jeg skal love deg at du ikke er alene. Dette høres jo veldig rart ut, men så fort du leser videre så gir det ganske god mening. For å forstå begrepet inbound markedsføring burde man først forstå forskjellen på eide og fortjente kanaler. Begge disse kanalene brukes for å engasjere potensielle kunder, men på hver sin måte. 

Eide kanaler

Dette er kanaler bedriften selv eier og har kontroll over. Dette kan være alt fra en sosiale medier profil som Facebook, Instagram, Twitter til sin egen nettside. Det er viktig å huske her at dette ikke er det samme som et nettsamfunn til en bedrift, der dette er en fortjent kanal. På en eid kanal har man full oversikt over hva som postes av innhold hvor tid det skal postes og når. 

Fortjente kanaler

På andre siden har vi den omtalen man har fortjent seg gjennom det arbeidet man tidligere har gjort. Dette kan være alt fra avisartikler til sosiale medier. Gjennom fortjente kanaler skapes det en verdi for bedriften ved å få frem engasjement som en senere kan høste verdi av. Bedriften har mindre kontroll på hva som blir postet av innhold, men igjen så kan man se på det som en belønning gjennom inbound markedsføring. 

Fra inbound til outbound, eller outbound til inbound? 

På den andre siden av skalaen fra inbound så finnes selvfølgelig outbound markedsføring. Outbound vil ha større fokus på selve salget enn oppmerksomheten som er rettet mot merket. Innenfor outbound markedsføring settes annonser, bannere, e-mail markedsføring osv. Her prøver man også ved bruk av rabatter og ulike tilbud og overbevise kunden om at han eller hun MÅ ha dette produktet. Dette kan igjen føre til at markedsføringen ikke blir oppfattet som personlig og ikke treffer målgruppen på riktig måte og mange ser derfor på dette som en metode som ikke er like aktuell lenger. 

Innenfor outbound markedsføring så blir det vi kaller betalte medier oftest brukt. Dette betyr at bedriften betaler for annonser gjennom Facebook eller også i noen tilfeller betaler for omtale gjennom den sosiale medier kanalen, Instagram. Sosiale medier er et bra verktøy for gode strategier og kan fort skape engasjement rundt en kampanje. 

https://mikekhorev.com/inbound-vs-outbound-marketing-one-effective

Brukes fortsatt outbound markedsføring?

Svaret er ja. In og outbound er to ulike måter og jobbe på og gjør nytten på hver sin måte. Inbound vil på sin side generere nye potensielle og være mer stabil, mens outbound vil kunne føre til en rask økning i salget på kort tid. 

Eksperter sier at outbound markedsføring kan få en ny bedrift raskere opp på markedet ved bruk av blant annet nyhetsbrev og PPC markedsføring. På den andre siden kan det være lurt å heller benytte seg av SEO som inbound markedsføring gjør i det lengre løp.

Det beste vil nok være å bruke en kombinasjon av disse ulike strategiene ut ifra hvor bedriften befinner seg da det kan skape gode resultater i fremtiden. Det vil heller ikke lønne seg å bare benytte seg av outbound markedsføring da det i lengden ikke vil lønne seg, men man kan heller ta i bruk den strategien i de periodene bedriften merker nedgang.

Det finnes utallige fordeler ved bruk av inbound som strategi for en bedrift, men jeg vil her liste opp de tre jeg mener er de viktigste fordelene. 

Tillit: Ved bruk av denne strategien vil tilliten til bedriften øke. Dette er fordi at man gir den informasjonen kunden søker på en kreativ måte og ikke bare kjører på med mye irrelevant informasjon. Dette vil oppleves som god kundeservice og kunden vil føle at det er personlig tilpasset til nettopp han eller henne. 

Penger, penger, penger: Det er på lang sikt mye mer økonomisk å bruke eide kanaler enn å bruke store summer på å bli promotert av andre. Det koster ekstremt lite penger å for eksempel sette opp sin egen blogg, kontoer på ulike sosiale medier plattformer som til gjengjeld vil gi store gevinster tilbake til bedriften. 

Målgruppe: Ved å fokusere på riktig informasjon til riktig segment så vil man kunne treffe målgruppen, noe som igjen vil føre til både lojale og fornøyde kunder som igjen gir økt lønnsomhet.

https://www.outboundview.com/outbound-marketing-what-is-it/

Håper du synes dette innlegget var interessant! God fredag  🙂

Kilder:

https://www.animusrex.com/insights/2017-06-13-the-top-5-pros-and-cons-of-inbound-content-marketing

https://www.marketing-schools.org/types-of-marketing/inbound-marketing.html

https://www.inboundgroup.com/no/inbound-marketing#hva_er_inbound_marketing_0