karolinegjerdingen mai 31, 2020

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Denne uken har vi fått i oppgave å skrive om inbound marketing. Jeg skal forklare hva dette er, hvordan metoden skiller seg fra outbound markedsføring og hvorfor det er lurt å ha elementer av inbound i sin digitale markedsføringsstrategi.

Hva er outbound markedsføring?
Inbound marketing er det motsatte av de store reklamene vi ser på tv. Det er reklame som krever store investeringer. Inbound marketing derimot er en digital markedsføringsstrategi hvor man markedsfører bedriften gjennom eksempelvis blogg og sosiale medier. Det handler om å skape såpass bra innhold at kunden selv oppsøker nettsiden. Man vil skape et innhold som vekker interesse hos kunden og deretter resulterer i et ønsket kjøp.

Denne metoden er basert på kundens kjøpsprosess, som kan starte lenge før kunden tar kontakt. Kjøpsprosessen består av fire faser; tiltrekke, konvertere, selge og begeistre.
1- Tiltrekke: Første steg er å tiltrekke idealkunden via kanaler. Innholdet du publiserer må gi dem god informasjon.
2- Konvertere: Når du besøkende på nettsiden, lesere på bloggen og trafikk i sosiale medier, vil neste steg være å prøve å få kundene til å legge igjen kontaktinformasjon. Det blir skje gjennom å for eksempel tilby gratis tilgang til noe.
3-Selge: I denne fasen tar vi i bruk kontaktinformasjonen som er samlet inn og gjør om leads til kunder. Man følger opp leadsene baser på brukerdata, og tar kontakt med den potensielle kunden når den viser et tegn til at de er klare for det.
4- Begeistre: Man skal fortsette å levere verdi til kunden. Målet er å omgjøre kunden til en ambassadør for bedriften, som deler innhold videre på sosiale medier og til venner og familie.

Inbound_marketing_metoden_-_MarkedsPartner

Kildene jeg har tatt i bruk:
https://www.inboundgroup.com/no/inbound-marketing#inbound-metodikkens_4_steg_3
https://blogg.markedspartner.no/hva-er-inbound-marketing