Stine Larsen Strom mai 31, 2020

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Hei!

Da var det søndag og tid for et nytt blogginnlegg. I denne ukens innlegg skal jeg ta en nærmere titt på begrepet inbound marketing (innholdsmarkedsføring). Inbound marketing er en form for markedsføringsstrategi som alle kan benytte seg ut av, det behøver ikke koste noen ting og kan føre til stor vekst. 

I dette innlegget kan du lære mer om:

  • Hva inbound marketing er 
  • Forskjellen på inbound and outband marketing 
  • Hvordan det fungerer i praksis 
  • Hvordan vår bedrift kan bruke dette 

Hva er inbound markedsføring?

Jeg vil gjerne starte med å definere begrepet, for da jeg skulle gjøre reaserch fant jeg flere ulike definisjoner på hva inbound marketing er. Jeg har valgt ut en definisjon som jeg mener beskriver begrepet på best måte.

Bloggen markedspartner.no definerer begrepet slik: «Inbound marketing er en effektiv og utprøvd digital markedsføringsstrategi som hjelper deg å skape mer trafikk til bedriftens nettsteder og deretter konvertere besøkende til leads, leads til kunder og kunder til entusiastiske ambassadører.» 

arbeidsområde, arbeidsplass, blader
Bilde av Dominika Roseclay fra Pexels

Med andre ord er inbound marketing en digital strategi bedrifter kan benytte seg av for å skape digitalt innhold, for å tiltrekke seg kunder på en organisk måte. Det handler om å skreddersy innhold til hver enkelt kunde slik at kunde selv oppsøker bedriften. Dette er altså det motsatte av tradisjonell markedsføring som krever mye penger og skaper mye oppmerksomhet. Eksempler på inbound marketing kan være:

  • Blogg 
  • Sosiale medier
  • SEO
  • Gratis prøver

Under har jeg funnet en video fra Hubspot som forklarer hva inbound marketing og hvordan dette er en business strategi:

Forskjellen på inbound og outband marketing 

Som nevnt handler inbound marketing om å tiltrekke seg kunder på den måten at kunden selv oppsøker bedriften gjennom skreddersydd markedsføring. Denne typen av markedsføring er altså kundefokusert. Man eksponerer kunden for bedriften uten at kunden føler at det er markedsføring. Dette kan for eksempel være å havne øverst på et Google-søk.

Outbound på sin side handler om å skape oppmerksomhet. Dette er markedsføring som er laget for å synes, gjerne på store kanaler som radio, telefon, TV osv. Dette krever også mye penger, noe inbound ikke nødvendigvis trenger å gjøre. Denne formen for markedsføring er selgerfokusert. Det er selger som tar initiativ og vil spre et budskap til mottakere som kanskje ikke er så motakkelige. 

annonse, annonser, biler
Bilde hentet fra Pexel.com

Hvordan fungerer inbound marketing i praksis?

I praksis handler inbound marketing om å tilrettelegge best mulig for hver enkelt kunde slik at kjøpsprosessen nærmest er skreddersydd. Det er ikke nok å bare tiltrekke seg kunden, man ønsker å skape en relasjon og opprettholde kontankten.

Inbound-metoden består av 4 ulike steg: 

1. Tiltrekke – Produsere hjelpsomt innhold som har høy opplevd verdi for potensielle kunder (artikler, blogg, sosiale medier) som man deretter optimaliserer for søk (SEO) og promoterer i eksempelvis sosiale medier for å tiltrekke potensielle kunder (fremmede) til sine nettsteder.

2. Konvertere – Gjennom landingssider med fristende innholdstilbud (e-bøker, rapporter, videoer, webinarer, tilgang til app, rabattkoder) får man besøkende potensielle kunder til å legge igjen sin kontaktinformasjon og slik” konvertere” til leads. Kontaktinformasjon er gull verdt for å skreddersy markedsføring. 

Dette bildet mangler alt-tekst; dets filnavn er Skjermbilde-2020-05-31-kl.-09.41.07.png

3. Selge – I denne fasen bruker man kontaktinformasjonen man samlet inn i forrige fase. I starten kan oppfølgingen være automatisert og basert på å levere verdifullt innhold, skreddersydd til personens profil, på jevnlig basis. Når den potensielle kunden viser en digital atferd som tilsier at de er klare til å bli kontaktet, vil salgsavdelingen ta over prosessen med personlig oppfølging frem til vedkommende har blitt kunde.

4. Begeistre – Fortsette å levere verdi ut over bedriftens produkter og tjenester, ved å tilby innholdsprodukter som matcher kundens profil og interesser. Dette har som mål å bidra til å gjøre kunden til en ambassadør for bedriften, som deler og omtaler ditt innhold og dine produkter/tjenester i sosiale medier og med venner og bekjente.

Hvordan vår bedrift byilenna.com kan bruke inbound

I forrige uke skrev jeg et innlegg om Growtch Hacking. I det innlegget nevnte jeg at Growth Hacking ofte omhandler inbound marketing. I den forbindelse nevnte jeg også noen aktiviteter vi som startup kan gjøre for å dra nytte av inbound marketing:

  • Å starte en blogg: som denne bloggen for eksempel 
  • Skape innhold i sosiale medier: vi har Facebook, Instagram og blogg som vi oppdaterer hyppig 
  • Kjøre konkurranser og giveaways: det er ikke så lenge til vi skal kjøre vår første konkurranse etter nettbutikken er lansert. Vi har hatt konkurranse via Instagram tidligere som resulterte i hele 400 nye følgere. 
  • Få influencere eller mikromarkedsførere til å gi en omtale av produktet ditt: Vi er i kontakt med flere influencere om dette, samt at vi også bruker våre venner mye. 
  • Bruke E-post markedsføring: Vi har fått opp e-post liste hvor vi allerede har sendt ut noen mails. Blant om lanseringen av nettbutikken. 
  • Bruke SEO teknikker

Håper du likte innlegget mitt og at du lærte litt mer om hva Inbound er, og hvordan du kan bruke det.

-Stine Larsen Strøm

Kilder:
https://blogg.markedspartner.no/hva-er-inbound-marketing

https://www.hubspot.com

https://www.compedge.no/blogg/forskjellen-på-inbound-marketing-og-outbound-marketing

https://www.inboundgroup.com/no/inbound-marketing

https://www.avidlyagency.com/no/growthhub/hva-er-inbound-marketing