annikenuhl May 31, 2020

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Ikke alle bedrifter har like stort markedsføringsbudsjett som for eksempel Coca Cola. Det betyr derimot ikke nødvendigvis at de ikke har mulighet til å vokse som bedrift. Ved å spare penger ved hjelp markedsføring gjennom sosiale medier, e-commercials, blogg og annet interessant innhold er det fortsatt mulig å markedsføre seg på en god måte. Denne måten å markedsføre seg på kalles Inbound Marketing og er nettopp det dagens innlegg skal handle om.

Hva er inbound marketing?

Inbound marketing er en markedsføringsstrategi som handler om å få kundene til å komme til deg. Denne strategien er det motsatte av tradisjonell markedsføring gjennom TV-reklamer. TV-reklamer når ut til et bredt publikum, men er svært kostnadsfullt. Inbound marketing på den andre siden forventer at bedriften lager såpass godt innhold at kundene selv oppsøker nettsiden eller bedriften din.

Ofte når vi er på utskikk etter nye ting ønsker vi å gjøre research på produktet i forkant før vi gjennomfører et kjøp fremfor at en selger gjør alt i sin makt for å dytte et produkt på deg. Det er dette inbound handler om. Inbound marketing har fokus på å tiltrekke seg kunder ved hjelp av verdifullt og relevant innhold på en måte som gjør det lettere for kunden å ta beslutninger før et kjøp, uten at de føler seg presset til å kjøpe noe de ikke trenger.

Hvordan få kunden til å komme til deg?

Ved inbound marketing er det som nevnt viktig at bedriften har fokus på relevant innhold som forhåpentligvis kan hjelpe en kunde i deres research prosess. Hvis en potensiell kunde gjør research på nett etter et produkt som kan løse deres problemer er det viktig at dine produkter klart og tydelig viser kvaliteter og gode sider ved seg som kan løse ulike kunders behov. På denne måten kan du vise hvordan dine produkter eller tjenester kan være akkurat den løsningen de er ute etter.