Kristinmyh mai 31, 2020

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Inbound marketing er et uttrykk som ofte kommer stadig frem i lyset. Men det er kanskje ikke så rart med tanke på at dette er en markedsføringsstrategi som stadig blir mer brukt og er voksende. I dette innlegget kan du lese om hva inbound marketing er, hvordan det skiller seg fra outbound marketing og hvilke elementer som kan være nyttig å benytte seg av innen digital markedsføring. 

Hva er inbound marketing?

Inbound marketing høres jo litt fancy ut, men hva er det egentlig? Inbound marketing er en markedsføringsstrategi som handler om å fange kundene. Med andre ord, er målet med inbound marketing å få kundene til deg. For å fange kundene er det viktig å nå ut med riktig innhold, til riktig tid og fokusere på kundenes behov. På denne måten vokser bedrifter på en mer kostnadseffektiv måte. 

“Inbound marketing gjør at bedrifter kan vokse på en mer kostnadseffektiv måte. Det handler om å sette kunden i fokus og hjelpe de gjennom kjøpsreisen på en mest mulig effektiv måte.”

Tor Magnus Kolflaath, gründer og daglig leder i Inbound Group

Med inbound marketing får bedriften bedre innsikt og kontroll på hvordan de hele tiden kan tilrettelegge markedsføringen sin til kundene. Ved å sette kundene i fokus for å hjelpe dem gjennom kjøpsreisen, forstår bedriften kunden bedre slik at de vet hvilke behov som skal dekkes og hvordan de kan dekke disse behovene på best mulig måte. 

Denne tilnærmingen handler om å skape tillit og et godt forhold til kunden gjennom relevant innhold som er best tilpasset kunden, slik at kunder selv velger å oppsøke bedriften og velger å kjøpe av deg. På denne måten vil bedriften generere flere salg, samt få potensielle trofaste kunder. Inbound marketing drives ved hjelp av ulike digitale markedsføringskanaler slik som for eksempel; sosiale medier og blogg. Grunnen til dette er at det skal være lett og mer tilgjengelig å oppsøke relevant informasjon om bedriften, og for at bedrifter lett kan tilpasse innholdet sitt til kundene. 

Bildet er hentet fra her

Ofte kan inbound marketing bli blandet med innholdsmarkedsføring, men det er ikke akkurat det samme. Vi kan egentlig si inbound marketing er innholdsmarkedsføring, men med en mer kompleks prosess. På denne måten kan vi si at inbound en mer omfattende prosess.

Hvordan fungerer inbound marketing? 

For at bedriften skal kunne tilrettelegge det beste for kundens kjøpsreise må bedriften ta for noen ulike steg. Først må bedriften definere hvem som regnes som idealkunder, hvor disse befinner seg, hva de bryr seg om og hvilke behov de har. Når bedriften har svaret på disse spørsmålene kan bedriften deretter tilby innhold som er tilpasset og rettet til kunden og kjøpsreisen. Vi kan dele kjøpsprosessen inn i fire (4) faser: 

Illustrasjon over de ulike fasene
  • Tiltrekke – Bedriften skal produsere attraktivt innhold gjennom ulike kanaler slik som; nettsider, blogg, artikler og visuelle fremstillinger. Innholdet skal optimalisere for søk og promotering for å kunne tiltrekke seg potensielle kunder. 
  • Konvertere – Få kunder til å legge igjen kontaktinformasjon, enten det er i form av nyhetsbrev, abonnement osv. Dette kan bedriften konvertere til «leads» – dette er kunder som viser mer interesse enn vanlige abonnementer. 
  • Selge – Bedriften bruker kontaktinformasjonen til å gjøre leads til kunder. Ved å bruke kontaktinformasjonen og dataen til leads, kan bedriften føre målrettet markedsføring til kunden. 
  • Begeistre – Med kundens profil og brukerdata så ønsker bedriften fortsatt å levere verdi til kunden. Ofte kan bedrifter velge å gjøre kunder om til ambassadører som deler positiv WOM. Det vil si at ambassadører deler erfaringer og omtaler av bedriftens produkter/tjenester til venner, bekjente osv. 

Hvordan skiller inbound marketing seg fra outbound marketing?

Vi kan se på Outbound marketing som en mer «tradisjonell» måte å markedsføre på. Ved outbound marketing er det som regel markedsførere som oppsøker kontakt med kunder. Her er det markedsfører som driver aktiviteter i håp om å trekke til seg kunder. Denne formen for markedsføring blir ofte pushet på deg, i form av reklame, cold calling og spam. Denne formen for markedsføring er mer selgerfokusert og generell i motsetning til en mer spesifikt målrettet og tilpasset markedsføring. 

Eksempel på outbound marketing kan være store plakater eller reklame på TV som du egentlig ikke bryr deg så mye om, da du ikke har behov for det. 

Dette er det motsatte av inbound marketing, da inbound handler om å tiltrekke seg de kundene som har et behov de ønsker å dekke. For markedsførere er det helt essensielt å tilpasse innholdet sitt til kundene for å skape relasjoner og tillit. Denne formen for markedsføring er mer personlig knyttet til kundene.

Inbound marketing kan være for eksempel gjennom blogg, nettside, SEO som e-post markedsføring og sosiale medier. På denne måten er inbound marketing mer kundefokusert.  

Illustrasjon med forskjeller på de to ulike strategiene

Hvem kan benytte seg av inbound marketing? 

Denne typen markedsføring passer seg best til bedrifter som har langvarige salgsprosesser. Dette er som regel B2B-bedrifter, der produktene er av høyere verdi. Grunnen til at B2B-bedrifter egner seg bedre til inbound marketing er fordi det kreves en god del undersøkelser og analyser som mye baserer seg på tillit før kunden tar et valg. 

Bildet er hentet fra her

Verdi av produkt/tjeneste

Det som menes med produkter av høyere verdi er enten produkter eller tjenester som innebærer for eksempel medlemskap. Grunnen til at dette er produkter med høyere verdi er på grunn av at på sikt vil summen bli langt høyere. Dersom kunder har et medlemskap vil de ofte betale en mindre sum i måneden, på sikt vil denne summen bli langt høyere enn dersom kunden skulle betalt hver gang det skjer et salg. Når bedrifter er klar over levetidsverdien på kunden, vil det også bli lettere for bedriften å vurdere om inbound er noe som passer dem. 

Når bedrifter ser hvilken verdi du som kunde har, og du blir anbefalt videre til en venn, kollega osv. vil verdien av kunden plutselig doble seg! Ved å investere både tid og penger på oppfølging av kunder, vil dette bidra til verdifull informasjon om hvordan bedriften kan tilrettelegge seg for kundens behov. 

Hvordan vet bedriften av inbound ikke fungerer? 

Dersom bedriften har behov for raske resultater på kort tid, er ikke inbound marketing noe bedriften bør satse på. Dette er en prosess som tar lang tid, da det gjerne kan ta flere måneder, kanskje til og med år før bedriften ser resultater av inbound marketing. Dette er en mer langsiktig strategi som bygger på stabilitet for å bygge opp merkevaren, tilliten til kunden og for å være tilgjengelig. 

Hvorfor er det lurt med elementer av inbound marketing i digital markedsføringsstrategi?

Istedenfor å fokusere på sitt eget tilbud, så fokuserer bedrifter heller på kunders etterspørsel. I dagens samfunn er kundene langt mindre påvirket av tradisjonell markedsføring, så gjennom å iverksette mer tilpasset og målrettet markedsføringstiltak så øker dette sannsynligheten for å treffe langt flere kunder. Dette gjelder i stor grad B2B, da kundene i B2B-markedet har allerede større kunnskap om sitt eget behov og alternativ, slik at det ikke nødvendigvis er like gunstig for tilbydere å overøse kunder med generell reklame. Derfor er det bedre å tilpasse markedsføringen til kundenes spesifikke behov.  

Det samme gjelder forsåvidt B2C også, da forbruker har høyere grad av kunnskap, og har langt flere ressurser for å anskaffe seg nødvendig informasjon om alternativer under beslutningsprosessen. Rett og slett fordi tradisjonelt sett kunne flere tilbydere og konkurrenter overøse kundene med mye mer generell markedsføringstiltak, så måtte kunden selv oppsøke tilbyder for mer informasjon. Mens slik som det er nå, så kan kundene til høyere grad finne den informasjonen de trenger selv, det er derfor da mer hensiktsmessig for en tilbyder å tilpasse markedsføringen til kundenes behov

Ved å kombinere mer tradisjonell outbound marketing med elementer fra inbound marketing avhenger av bransje, industri og produktsortiment. Du vil i for eksempel i enkelte tilfeller være mer gunstig å ha tradisjonell reklame for deler av produktene. Mens på en annen side ha mer inbound marketing-strategi på visse produkter eller en annen gruppe produkter. 

Eksempel hvis du skal kjøpe bil. Det er mikro-segment (spesielle grupper) som vet nøyaktig hva slags bil de har lyst på, derfor vil det være mer gunstig å ha reklamer som tilpasser seg dette segmentet. 

Vi som forbruker er  til enhver tid eksponert for vanvittige mengder reklame. Denne utviklingen av konstant eksponering for nye produkter og tilbydere  har ført til at folks oppmerksomhetsvindu er kortet ned. Dagens forbrukere kan tillate seg til å være langt mer selektive i hva slags reklame en ønsker å bli eksponert for, dermed blir langt flere reklamer i form av markedsføring for massene silet ut. 

Med en større frihet til å velge og vrake hva vi blir eksponert settes det et ytterligere press på markedsføringens presisjon. Markedsføringstiltak ment for massene er ikke lenger like hensiktsmessige som de engang var. 

Denne videoen forklarer kort hva inbound marketing er!

Kilder:
https://www.techweb.no/kundesenter/qna/hva-er-inbound-marketing
https://www.inboundgroup.com/no/inbound-marketing#inbound-metodikkens_4_steg_3