Dragan2306 april 4, 2022

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Hva er Influencer Marketing?

Influencer marketing er opptatt av markedsføring av en virksomhet gjennom ulike influencere. De må være mennesker som har stor innvirkning på en bestemt målgruppe og kan hjelpe dem å bruke tjenesten eller produktet ditt. Dette gjøres på mange forskjellige plattformer som Youtube og Instagram. Måten du gjør markedsføringen på kan variere. Dette bestemmes av typen produkt du ønsker å selge. Et eksempel på en typisk influencer-markedsføring er når en influencer deler og snakker godt om produktet ditt. Mulighetene er mange da det er mange forskjellige plattformer som influencere bruker til dags.

Eksempel på Influencer Marketing?

Influencere kan også være flinke til å lage innhold der de publiserer ulike høykvalitetsposter som fører til målgruppeengasjement. Dette kan være en stor fordel, spesielt for nye merker som kanskje ikke er like flinke til å produsere dem på egenhånd. Influencers er også veldig kreative og lager ofte forskjellig innhold på flere sosiale medier samtidig. Det mange influencere bruker i dag er blant annet Snapchat og Instagram. Der legger vi stadig merke til nye kreative måter som influencere bruker i markedet. Ved å investere i et blogginnlegg fra en influencer, øker du antallet personer som når ditt produkt og din bedrift.

Konklusjon på Influence Marketing!

Konklusjonen på Influencer-marketing har mange fordeler, men det er viktig å bruke det riktig. Det har vært noen få tilfeller hvor både selskaper og influencere har måttet betale store summer fordi de brøt markedsføringslovens lover og prinsipper og ikke fulgt det du skulle ha følget. Hvis det brukes riktig, vil influencer-markedsføring føre til større merkebevissthet rundt produktet ditt. I tillegg skaper det et enda mer troverdig bilde av bedriften din. Husk imidlertid at det også er viktig å bruke en influencer som er en pålitelig person for riktig målgruppe. Fordelene med denne typen markedsføring er åpenbare. Derfor er det ikke overraskende at flere og flere bedrifter velger å bruke influencer marketing.

Kilde: https://unitedinfluencers.no/2018/06/08/influencer-marketing-works-2/
https://forskning.no/markedsforing-media-medieteknologi/influensernes-markedsforingstriks-er-avslort/1897294