“influencer marketing”

Første blogginnlegg etter en lang og deilig påskeferie. Denne gangen skal vi ha fokus på e-varehandel og det er ingen tvil om dette kommer til å bli døds spennende og lærerikt. Det gledes!

I dette innlegget skal jeg snakke om “influencer marketing” som betyr markedsføring gjennom influenser. Jeg regner med at alle dere har vært bort i dette i en eller annen form. Det kan være at dere har sett en influenser, populær eller kjent person reklamere eller tydelig vise frem en form for merkevare i innlegget som blir publisert. Kanskje du er en influenser selv eller jobber i en bedrift der du er ute etter å finne riktig person som kan assosieres med bedriftens merkevare.

Helt ny verden

Det å markedsføre gjennom influensere har vokst enormt de siste 10 årene. Det må ikke alltid være snakk om store summer eller en med mest mulig følgere på instagram for eksempel. Det kan være alt fra en person som har de like verdiene som din merkevare og presenterer den på best mulig måte. Det handler om makten til å påvirke andres kjøpsbeslutninger på grunn av hans eller hennes autoritet, kunnskap, stilling eller forhold til publikum.  Med andre ord handler “influencer marketing” om at det innebærer et merke som samarbeider med en online influenser for å markedsføre et av produktene eller tjenestene.  (Influencer Marketing, 2021) Vi ser stadig vekk nye fjes som reklamerer og deler linken til produktene eller tjenestene der reklamen blir presentert. Hele poenget med at en influenser skal reklamere for eksempel produktene til en bedrift er å få dem i et godt lys og snakke positivt om produktene deres. Her er det selvfølgelig ekstremt viktig å velge riktig influenser for å nå ut til riktig målgruppe. Det er lite hensikt i å få Petter Northug til å reklamere for basketball utstyr når følgerene hans er basert på folk som er interessert i ski. Det er viktig å velge riktig person og nå ut til de riktige som du ønsker å få produktene dine solgt til. Samtidig som du får flere kunder blir også merkevaren din kjent. Jo flere som ser det og deler med andre eller kjøper produktene dine fører til at flere har sett og hørt om det.

Lønnsomt?

Det er nok mange som lurer på om det er lønnsomt å satse på markedsføring gjennom influenser. Definitivt t JA, ellers hadde du ikke sett så mange som holder på med det. Du kan tenkte at det er sykt at en med 100k følgere på instagram får utbetalt 50.000 norske kroner får dele et innlegg med innhold av produktet deres, samtidig som de skal dele fire historier på instagram fordelt på fire uker. Lett tjente penger for influenseren og fantastisk reklame for arbeidsgiveren. Det er vinn-vinn for begge parter. Mange tenker hvordan det er lønnsomt og hvor mange kunder en med 100k følgere kan påvirke følgerene sine til å prøve ut et produkt eller tjeneste. Du må huske at de som faktisk prøver ut produktet eller tjenesten har familie og venner igjen som de kan påvirke. Hvis denne influenseren i tillegg har følgere som er like hverandre treffer du kanskje den riktige målgruppen.

Type influensere

Det finnes flere typer influensere og de finnes i forskjellige plattformer som for eksempel youtube, instagram og snapchat. Disse blir sett på som de mest populære og mest brukte av folk generelt. Her får du vite litt mer om de:

Instagram

Instagram er en applikasjon som du kan laste ned helt gratis på App store og Google pay. Du kan både dele bilder og videoer både som innlegg og historie. Det du deler i historien din kan følgerene dine se i 24 timer, mens innleggene dine står der så lenge du ikke sletter de. I 2018 hadde instagram registrert 1 milliard månedlig aktive brukere. (Tankovska H, 2021) Det er enorme tall og det fortsetter å vokse. Her ligger det store muligheter for bedrifter og enkelt personer å nå sine mål med riktig avgrensing og markedsføring. På instagram får du opp annonser mens du blar nedover og når du blar forbi historier. Nesten alle sosiale medier har blitt et sted for annonser fordi man nettopp når ut til svært mange på en enkel og tydelig måte.

Snapchat

Med snapchat kan du enkelt dele øyeblikkene dine med dine venner raskt og etter at den snappen har blitt åpnet er den borte. Det er en herlig måte å dele noe på og det ikke kan bli lagret på. Det er selvfølgelig mulige å ta screenshot eller screenrecord, men da får avsenderen et varsel om dette. Enda en kanal som er svær viktig for markedsføring og reklame. Når du skyver til “stories” får du opp relevante influensere og reklamer under utforsk. Du kan også abonnere på sider og personer som du ønsker å følge med på. Både på snapchat og instagram deler profiler øyeblikker av livene sine samtidig som de alltid presenterer produkter og tjenester som de benytter seg av. Samtidig som de forsterker merkevaren sin ved å gjøre dette, tjener de penger og bidrar til at de som reklamerer når sine mål.

Youtube

Før noen i det hele tatt fikk ideen om instagram og snapchat så fantes faktisk youtube. Det er en plattform der det er mulig å dele videoer av hva som helst så lenge det ikke strider mot retningslinjene. Influensere deler videoer etter hva de er kjent for. Det finnes influensere som deler om mat, spill, sport, reise og andre ting. Den som deler videoer av reisene sine har abonnenter som ønsker å se den besøke forskjellige byer og steder. Der med kan du også ha tilpasset reklame ut ifra dette. Youtube influencere er også kjente for å teste forskjellige produkter og det er nettop det abbonentene er villig til å se og høre tilbakemeldingene til influenseren. Det er mange som usikre hvordan produktet er og hva det kan brukes til. Og på youtube finner du nesten alt du leter etter.

“influencer marketing” ? – YES

Har du mulighet og ressurser til å kunne bruke den type markedsføring er det ingen tvil om at man burde gjøre det. Du kan nå så mange viktige sluttbrukere og ikke minst de viktigste kanskje. Det er fordi influensere har som oftest bygget et publikum eller en så kalt “familie”. De er ganske like og som oftest har de like ønsker når det gjelder produkter og tjenester.

Kilder:

Influencer Marketing, (2021, 22.mars) What is Influencer Marketing: An in Depth Look at Marketing’s Next Big Thing. https://influencermarketinghub.com/what-is-influencer-marketing/

Tankovska. H, (2021, 27.januar) Number of monthly active Instagram users from January 2013 to June 2018. https://www.statista.com/statistics/253577/number-of-monthly-active-instagram-users/