tindraholm juni 17, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Influencer Marketing innebærer at et merkevare samarbeider med online influencere for å markedsføre et produkt eller en tjeneste. En influenser blir definert som en person som har makten til å påvirke andres kjøpsbeslutninger på grunn av hans eller hennes autoritet, kunnskap, stilling eller forhold til publikum.

Influencer marketing handler ikke bare om å finne noen med et publikum og tilby dem penger eller eksponering. Dette er det man bruker de virale kjendisene for. Påvirkere som man derimot ønsker å bruke i sin markedsføring er mennesker som har brukt tid på å bygge sitt eget merke og dyrke et publikum. Deres publikum er genuint interessert i hva de gjør og vil følge deres tips og råd. Gjennom å samarbeide med influencere får du muligheten til å spre varemerket og produktene direkte til deres følgere.

Hvordan starte med influenser markedsføring

5 steg til å opprette en strategi for influencer-markedsføring:

Reserach

Gjør et valg ut i fra hvilken plattform du vil fokusere på. Dette valget bør tas ut i fra hvilken målgruppe du ønsker å møte og at merkevaren allerede har en tilstedeværelse på plattformen du velger.

Lag budsjett

Å samarbeide med influencere koster mye og før man begir seg ut på å finne aktuelle influencere er det viktig å sette en budsjett en ønsker å holde seg innenfor. Det er viktig for omdømme at en ikke tilbyr samarbeidspartneren mindre enn de ønsker, men også å ikke tilby mer enn man egentlig kan gi. Dette må også måles ut i fra hvor mye

Velg mål

For å kunne finne ut hvilken måte en ønsker å markedsføre seg på, hvor og hvem er det viktig å først sette seg et mål for hva man ønsker å oppnå.

Budskap er viktig

For å kunne opprettholde varemerkets rykte er det viktig at influencere snakker godt om produktet. For å sikre dette skaper man skriftlige avtaler på hva dem har lov å si og at en skal godkjenne alt som skal postes før det kommer ut.

Finn aktuelle influencere og ta kontakt

Når du skal finne aktuelle influencere må det samsvaret med alle stegene en har gjort til nå i tillegg til at man ser hvilken målgruppe en ønsker å møte. Ønsker du å møte en ung målgruppe så kan du benytte deg av en influencer med en stor følgegruppe på digitale kanaler som Instagram eller Tiktok.

Referanseliste

Influencer marketing hub (2021) https://influencermarketinghub.com/what-is-influencer-marketing/