
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen
Sosiale medier spiller en sentral rolle i kommunikasjonen og markedsføring for mange virksomheter. Hvilke som er viktigst å benytte seg i de ulike situasjonene, og på hvilken måte, er i stadig endring, og det å være nysgjerrig og oppdatert er viktige egenskaper for en digitalmarkedsfører.
Noen som benytter seg av sosiale medier er Influencere. De har mange følgere på de ulike plattformene. Å benytte seg av Influencere i sin markedsstrategi er noe flere og flere tar i bruk, dette skalles Influencer Marketing.

Hva er egentlig Influencer Marketing?
La oss starte med hva er en influencer? En influencer trenger ikke nødvendigvis å være det samme som en kjent person. Begrepet kommer fra engelsk og betyr påvirker, og de kan også bli kalt opinionsledere eller trendsettere. Ifølge Utdanning.no er influenceren som jobber med markedsføring på vegne av annonsører og samarbeidspartnere (utdanning.no 2018). En influencer er en person som har stor innflytelse over andre. Disse menneskene har enorm påvirkningskraft og kan være store rollemodeller for både unge og voksne.
I Norge har vi mange influencere med store følgeskarer, visse med over 500 tusen følgere. En av de største influencerne i Norge er Jørgine Massa Vasstrand, populært kjent som Funkygine med svimlende 627 tusen følgere på instagram. Andre store influencere i Norge er Vegard Harm (506 tusen følgere), Sofie Steen Isachsen, best kjent som Sophie Elise (489 tusen følgere), Emma Ellingsen (708 tusen følgere) for å nevne noen.
United Influencers, som er det første Influencer Marketing byrået i Norge, beskriver denne typen markedsføring som en markedsføringskanal hvor man som merkevare benytter seg av mennesker med stor påvirkningskraft i digitale kanaler. Markedsstrategien kan også bli omtalt som påvirkningsmarkedsføring. Det kan være i form av at influencerne lager kreative annonser for annonsøren og publiserer disse i sine kanaler, eller ved at annonsør benytter seg av influencerens merkevare, innhold eller tilstedeværelse i egen markedsføring (United Influencers 2021).
Tre nøkkelfaktorer for at en virksomhet lykkes med inluencer marketing er:
- Synlighet
- Troverdighet
- Tillitt
(Utdanning.no 2018).
Hvordan bruke influncere i markedsføring?
Kjøp av omtale fra influencere i sosiale medier øker i omfang, og dette er ikke uten grunn. Influencer marketing har mange unike fordeler. Riktig samarbeid med de riktige influencerne hjelper en med å nå målgruppen via en person de beundrer. Ved å bruke en influencer til sin markedsføring når man også et mye bredere publikum (4castmedia 2020).

Når en bedrift skal velge hvem det er aktuelt å inngå et samarbeid med er det flere faktorer som vektlegges. Det vil være aktuelt å se på vedkomnes følgerskare. Hvem som følger denne influenceren, hvor vidt de har en relevant følgerbase, er interessant for å se om vedkommende vil være med på å treffe den ønskede målgruppen. Noe som er veldig aktuelt er antall følgere, for dette er antallet mennesker bedriften potensielt kan nå ut til. Influenceren sine verdier vil også være viktig, hvor troverdig de er, hva de assosieres med og ikke minst tilliten mellom influenceren og følgerne.
Det finnes mange eksempler i dag på virksomheter som bruker hele eller størstedelen av budsjettet sitt på influencer marketing. En bedrift som gjør akkurat dette er treningsmerket We are Fit (WAF). WAF er veldig aktive på sosiale medier med blant annet en instagramkonto med over 115 tusen følgere. De bruker instagramplattformen sin flittig med mange konkurranser og samarbeid med ulike influencere flere ganger i året.
Å investere i denne typen markedsføringsstrategien lønner seg, og det koster ikke så mye som tradisjonell markedsføring ville gjort. Omtrent 80% av markedsførerne har funnet ut at influencer-markedsføring er en vellykket innsats, noe som er imponerende. Hvis man tilnærmer seg og utfører dette riktig, viser denne markedsføringsmetoden virkelig positive resultater (4castmedia 2020).
Hvordan legger man en Influencer strategi?
Som enhver markedsføringstaktikk trenger en influencerstrategi en bevisst målretting og planlegging. Du vil ikke finne strategisk suksess bare ved å sende gratis ting ut til alle som spør eller til dine eksisterende venner og bekjente (Veracontent, 2020). En strategi mange markedsførere benytter seg av er:

- Finne riktig Influencer å jobbe med
Tre steg for å finne riktig Influencer:
- Identifiser fremtredende profiler i det segmentet du ønsker å rette deg mot. Hvis du for eksempel jobber med mote, kan du se etter de siste trendene og se hvilke influencere som snakker om dem.
- Analyser profilen til Influenceren. Se på innleggene de legger ut, deres verdier og bakgrunn, pluss tidligere samarbeid de hat hatt. Deres generelle image må samsvare med merkevareidentiten din.
- Beregne engasjemntgraden ved å tele gjennomsnittlig antall interaksjoner (for eksempel kommentarer og likerklikk på innlegg) med deres totale antall følgere.
Nå som du vet hvem disse Influencerne er, hva de står for og hvordan de engasjerer seg med følgerne sine kan du utvikle en plan for å nå ut til de influencerne som passer godt til merke ditt (Veracontent, 2020).
- Finne riktig plattform å fokusere på
De mest populære Influencerne deler innhold på tvers av flere kanaler som Instagram, TikTok, Twitter og fler. Hver plattform har ulike tilnærminger og publikum. Hvis du ønsker kun å fokusere på en plattform er Instagram det anbefalte valget, spesielt hvis du ønsker å rette deg mot millennials. I tillegg til bilder og historier, har også Instagram en shoppingfunksjon som gjør det enklere og raskere for brukerne å kjøpe produkter (Vercontent,2020).
Jo Burfold, Global markedssjef i Whalar hadde dette å si om plattformen TikTok: «I tilfellet med TikTok, bør ikke merkevarer skyve innhold som er for polert, ettersom det er en lettere og mindre seriøs plass i forhold til andre kanaler. Dessuten er brukerne yngre enn på noen annen plattform.»
- Samarbeid med mikroinfluencere
Du tenker kanskje at flere følgere tilsvarer større suksess, men mange merker foretrekker faktisk å jobbe med mikroinfluencere. En mikroinfluencer kan ha alt fra 1000 til 100 000 følgere, noe som kanskje ikke virker som så mange.
Studier viser faktisk at mikroinfluencere ofte har større engasjement enn mega- og makroinfluencere. Dette er fordi de blir oppfattet som mer pålitelige. Disse Influencerne skaper tillit ved å gi følgerne sine et innblikk i livet deres. Når folk får en personlig forbindelse til Influencerne er sannsynligheten større for at de tar anbefalingen på alvor. Det blir som å få en anbefaling fra en venn i stedet for en kjendis (Veracontent, 2020).
- Gi Influenceren kreativ frihet.
Når man har funnet en Influencer man ønsker å jobbe med, kan de være fristende å fortelle dem nøyaktig hva slags innhold du vil at de skal produsere. Men ifølge eksperter bør du undretykke trangen til å gjøre dette. Det er viktig å gi de kreativ frihet, fordi de kjenner følgerne sine bedre enn noen andre.
Fordelen med Influencermarkedsføring er at du annonserer merkevaren din gjennom en klarert kilde, en følgerne allerede har tillitt til. Du må stole på Influenceren for at de skal finne ut best mulig måte å kommunisere med følgerne sine (Veracontent, 2020).

Influencere har nok kommet for å bli, men influencermarkedsføring har endret seg mye på kort tid. På fem år kan den være totalt annerledes fra hvordan den er i dag. Selv om denne formen på markedsføring har noen unike ting man må ta hensyn til, er det å sette opp en kampanje det somme som de fleste markedsføringskampanker: undersøk, sett et budsjett, bestem deg for noen mål, finn dine influencere og gå gjennom og revidere (SproutSocial, 2020).
Positiv Word of Mouth
Positiv word of mouth (WOM) er en av de beste markedsføringene som finnes, om ikke denbeste. Studier viser at WOM påvirker så mye som 20 til 50 prosent av alle kjøpsbeslutninger (McKinsey 2010).
Med sosiale medier har WOM blitt et effektivt verktøy for digital markedsføring. Med rett type influencer kan det hjelpe bedriften å styrke varemerket sitt, selge et spesifikt produkt eller markedsføre en nyhet. Med influencer marketing maksimerer man rekkevidden til varemerket sitt (blogg.markedspartner 2017).
Tradisjonelt har prat fra fornøyde kunder vært kilden til WOM, men influencere på sosiale medier har stor innvirkning på våre kjøpsavgjørelser. Bruk av influencere i sosiale medier gir deg tilgang til hele hennes eller hans nettverk og muligheten til å knytte din bedrift opp mot en person som målgruppen din stoler på. Vi ser til andre brukere i våre sosiale nettverk og til opinionsledere for veiledning. Og det er dette som gjør influencere så verdifulle. Kombinasjonen av en influencers evne til å oppmuntre til handling og sosiale mediers evne til å spre WOM (blogg.markedspartner 2017).

En markedsføring basert på tillitt
Ved å samarbeide med influencere får man muligheten til å spre og styrke varemerket sitt, samtidig som man sprer produktene sine direkte til følgerne deres. Man sprer det også i en kanal målgruppen allerede er engasjert i. Ved å nå forbrukerne gjennom en influencer kan man også koble varemerket sitt opp mot deres profil, og dra nytte av den tilliten som de allerede har bygd opp his sitt publikum (ateles.no 2021).
Nøkkelen bak påvirkning er tillitt. Influencere har oftest en hengiven og lojal tilhengerskare som både ser opp til og stoler på dem. Hvis de da foreslår eller markedsfører et produkt eller en tjeneste, vil følgerne umiddelbart stole på dem og deres meninger (4castmedia 2020).
Du kjøper altså ikke bare omtale. Du kapitaliserer på en etablert tillitt og kjøper troverdighet (blogg.markedspartner 2018). Mennesker verdsetter meninger fra mennesker de liker og stoler på, noe som gjør influencer marketing til en effektiv og troverdig kommunikasjonsmåte mellom merkevare og målgruppe.
Mennesker stoler på mennesker over merkevarer!
Kilder:
Ateles. 2021. «Influencer Marketing.» Oppdatert 01.04.2021. https://www.ateles.no/influencer-marketing
Markedspartner. 2017. «Hva er influencer marketing?» Oppdatert 04.04.2017. https://blogg.markedspartner.no/hva-er-influencer-marketing
Markedspartner. 2018. «Influencer marketing: Umiddelbar tilgang på tillit til en god pris.» Oppdatert 10.05.2018. https://blogg.markedspartner.no/hvorfor-benytte-influencer-marketing-som-en-del-av-din-strategi
McKinsey and Company. 2010. «A new way to measure word-of-mouth marketing.» Oppdatert 01.04.2010. https://www.mckinsey.com/business-functions/marketing-and-sales/our-insights/a-new-way-to-measure-word-of-mouth-marketing
SproutSocial. 2020. «What is Influencer marketing: How to develop your strategy.» Oppdatert: 17.09.2020. https://sproutsocial.com/insights/influencer-marketing/
United Influencers. 2021. «Om Influencer Marketing.» Hentet 06.04.2021. https://unitedinfluencers.no/hva-er-influencer-marketing/
Utdanning.no. «Influencer: yrkesbeskrivelse.» Oppdatert 05.03.2018. https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/influencer
Veracontent. «9 Influencer marketing strategies used by the pros.» Oppdatert 30.11.2020. https://veracontent.com/mix/effective-influencer-marketing-strategies/
4castmedia.no. 2020. «Influencer-markedsføring er vanligvis en vellykket innsats.» Hentet 06.04.2021. https://blogg.4castmedia.no/influencer-markedsfoering-er-vanligvis-en-vellykket-innsats