Andrea June 1, 2020

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Innbound markedsføring handler om å se helhetlig på hele kundereisen og få kunder som aldri har hørt om deg, til å bli lojale kunder som snakker godt om merkevaren din (Markant). Fokuset er fullt rettet på kundens behov, og for å klare det må man finne ut hvordan denne kunden vil bli markedsført til. Innbound markedsføring dreier seg altså om å samle solid kunnskap om hver enkel kunde, skape relevant (personalisert) innhold, slik at kundene selv velger å oppsøke og kjøpe av deg.

Grunnen til at Innbound markedsføring er blitt så populært de
siste årene, er på grunn av at markedet har snudd helt opp ned. Før i tiden var
det vanskeligere for kunden å skaffe seg den informasjonen de trengte for å
finne ut hva de egentlig var ute etter, og dermed lettere for markedsførere å
pushe produktene sine på deg. Slik er det ikke lenger. I dag er det kundene som
sitter på makten. De googler og finner den informasjonen de trenger for å komme
frem til hvilket produkt som passer dem best, ut ifra deres behov. Med andre
ord krever det mye mer av en markedsfører, for å klare å overbevise kunden om å
velge deg, fremfor konkurrentene. Det nytter ikke lengre å «mase» på kunden.

Mindre mas = flere kunder

Kilde: Pixabay

Det nytter ikke lengre å pushe reklame og annonser på kunder
som ikke trenger dine produkter. De oppfatter det bare som masete, og blir ikke
den lønnsomme kunden du ønsker deg. I stedet for å gå bredt ut og bruke masse
penger på upersonlig annonser, vil du tjene på å heller fokusere på å løse
problemene kunden dine har, og kjører nyttig og relevant innhold, slik at de
heller kommer til deg. For å klare å få kundene til å komme til deg må du vite
hvem de er, hva de liker og hvor de befinner seg (personas) og lage innhold som
besvarer de spørsmålene og temaene rundt. Ved å fokusere på disse tingene vil du
tiltrekke deg en mye mer engasjert og konverteringsvillig kundegruppe.

Strategi – Svinghjulet –> tiltrekke, engasjere, glede

Selv om vi har snakket mye om å tiltrekke folk mot merkevaren din, er ikke det nok i seg slev. Etter å ha tiltrukket folk inn på hjemmesiden din, må du fortsette å hjelpe, støtte og ta vare på dem etter at de er blitt kunde. Det er slik du får bedriften din til å vokse – ved å kontinuerlig fokusere på markedsføring, salg og service, og på hvordan du kan hjelpe nåværende og fremtidige kunder (Hubspot).

Vi kaller dette for svinghjulet – fra å tiltrekke, engasjement, til glede.

Kilde: handelshøyskolen BI

Tiltrekke

Inngående markedsføringsstrategier som tiltrekker seg personlige
kjøpere, fokuserer på å skape å produsere personifisert innhold, å dele
innholdet på ulike steder som blogg-artikler og andre SoMe kanaler – som gir
verdi til kunden.

Ved å optimalisere innholdet med en SEO-strategi, vil du
kunne tiltrekke publikummet ditt på et dypere nivå. Ved en SEO-strategi kreves
det at du målsetter deg mot spesifikke nøkkelord og relevant informasjon om tjenesten
din. Dette vil gjøre at innholdet ditt organisk vises på resultatsiden for
søkemotorer, når folk søker etter den informasjonen.

Engasjere

Ved å bruke innbound strategi til å engasjere publikummet, er
man avhengig av klare å kommuniser og håndtere potensielle kundene på en god
måte, slik at de ønsker å bygge langsiktige forhold til deg. Du må få de
involvert i prosessen å få de til å føle at de sitter igjen med en verdi av å
bruke tiden sin på deg.

«Å glede seg over inngående strategier sikrer at kundene er
førnøyde»

Glede

Kanskje noe av det viktigste er oppfølging av kundene etter
kjøp, og at kundene er fornøyde. Dette sikrer man ved at alle i teamet jobber
alt de kan for å hjelpe kunden på best mulig måte og være tilgjengelig 24/7. Ved
å implementere chatbots som er aktiv under bestemte tider i kjøpsprosessen og
kjøre spørreundersøkelser, hvor du ber om tilbakemelding fra kundene, er en fin
måte å involvere å glede de på.

Vær synlig og vær aktiv på sosiale medier. På sosiale medier har kunden dine mulighet til å stille spørsmål, kommentere, og dele. Her må man utnytte muligheten til å skape et forhold med kundene ved å svare og dele innlegg hvor man blir tagget i og  vise hvor mye man setter pris på følgerne, noe som vil glede de og få de til å setet pris på deg som en bedrift.

-Andrea S. Isaksen

Kilde:
https://www.hubspot.com/inbound-marketing

https://www.inboundgroup.com/no/inbound-marketing#hva_er_inbound_marketing_1

https://markant.no/inbound-marketing/?