Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen
Photo by Jakob Owens on Unsplash
Av alle sosiale medier jeg bruker tid på daglig er Instagram helt klart min favoritt. Plattformen har så og si alt – bilder, stories, reels, guides, live og igtv. Jeg er en av de som kanskje bruker litt for mye tid på appen, men det er jeg nok ikke alene om. I følge Ipsos sin SoMe Tracker for første kvartal i 2021 har Instagram hele 2,6 millioner norske brukere og 40% av den norske befolkningen bruker appen daglig. Det er derfor et stort potensialet for å nå ut til mange ved å ta i bruk Instagram, så lenge appen er riktig for din bedrift.
Hvem bør velge Instagram som markedsføringskanal?
Det første du må tenke på før du begynner å utvikle en Instagram-strategi for din bedrift er om plattformen er riktig for å nå ut til din målgruppe. Det hjelper ikke å poste godt innhold om ikke det treffer de du ønsker det skal treffe.
Som nevnt innledningsvis bruker rundt 40% av den norske befolkningen appen hver dag, men det er uansett en fordel å se på statistikk for å se hvem du har høyest sannsynlighet for å nå ut til. Er målgruppen din unge kvinner i alderen 18-29 år er Instagram kanskje det perfekte verktøyet for din markedsføring – men er målgruppen din menn på 60+ ville det i utgangspunktet vært lurt å velge en annen type mediekanal, i følge Ipsos SoMe tracker.
8 gode grunner til å bruke Instagram
- Det er gratis
Først og fremst er appen gratis å bruke, uansett om du er privatperson eller har en bedriftsprofil, med mindre du ønsker å kjøpe annonseplass. - Lar kunden bli kjent med deg
Gjennom en av Instagrams mange funksjoner kan du la kundene og følgerne dine bli kjent med menneskene bak bedriften. Du kan for eksempel dele “behind the scenes” bilder, la kunden bli kjent med de ansatte ved at de eksempelvis forteller om favoritt produktene sine. - Bruk #hastags for å nå ut til fler
Hashtags kan brukes til å nå ut til fler med innholdet ditt ved å bruke dem riktig. Finn hashtags som passer med innholdet ditt og som brukere vil kunne søke etter når de ser etter noe av det du tilbyr. Hashtags kan også brukes til å skape et fellesskap gjennom å skape en egen hashtag og oppfordre kundene dine til å bruke denne når de poster innhold der produktene dine er med. Eksempelvis Gina Tricot som bruker “ginamyway”

- Fortell bedriftens historie
Gjennom Instagram kan du fortelle bedriftens historie, legge vekt på verdiene og det bedriften står for. Har dere fokus på bærekraft kan Instagram brukes til å dele viktige budskap og tips til en mer bærekraftig hverdag, både med og uten deres produkter. - Samhandle med kundene dine
På Instagram kan du enkelt samhandle og skape en toveis kommunikasjon med kundene dine. Svar på kommentarer under dine innlegg og direktemeldinger eller kommenter eller del kundene dine sitt innhold om de har lagt ut noe og nevnt din bedrift. - Instagram brukes til å gjøre research på produkter og tjenester
Hele 81% av brukerne på Instagram har brukt appen til å gjøre research på produkter og 50% av brukerne sier de blir mer interessert i en merkevare etter å ha sett det på Instagram - 90% av brukerne på Instagram følger minst en bedrift
- Du kan promotere innlegg for å nå ut til enda fler
Den perfekte plattformen for innholdsmarkedsføring
Innholdsmarkedsføring er en strategisk markedsføring tilnærming med fokus på å skape og dele verdifullt, relevant og godt innhold for å beholde men også tiltrekke nye potensielle kunder. Hvis bedriften din fokuserer på å skape godt innhold kan dette øke trafikken til nettsiden eller butikken din, samtidig som du kan bygge kjennskap til merkevaren din. Annonser og reklame kan for noen virke forstyrrende, mens innhold med god informasjon kan oppleves mer relevant for kunden. Innholdsmarkedsføring kan deles som artikler, på blogg, i videoformat eller bilder. Instagram tilbyr en rekke ulike funksjoner som gjør det enkelt å være kreativ med innholdet ditt, uansett om du velger å dele videoinnhold, bilder eller lengre guider:
Stories
Gjennom å dele innhold i Instagram Stories kan du nå ut til enda fler enn bare følgerne dine. Gjennom Instagram sin egen undersøkelse sier 45% at de bruker Instagram Stories for å bli bevisst på nye ting som er populært. Ved bruk av stories kan du også opprette meningsmålinger, få svar på spørsmål eller kanskje starte en ukentlig Q&A som gjør at du kan komme enda nærmere og bli bedre kjent med din målgruppe. Her kan du også dele informasjon som er relevant for akkurat dagen du deler, som et salg, åpningstider eller produkter som nettopp er ankommet. Et eksempel er Maanesten som deler at alle butikkene holder åpent til følgerne sine. Kanskje spesielt relevant nå under corona, der butikker har måttet stenge og åpne om hverandre:
https://business.instagram.com/a/stories
Et tips er også å lage alle din stories med viktig informasjon under høydepunkter slik at følgerne dine kan bla seg gjennom om det er noe de ønsker å se igjen.
Reels
Reels er korte videosnutter på 15 sekunder der du kan vise produktene dine på en ny måte fremfor å kun poste bilder. I tillegg kan du legge til musikk eller lydopptak som gjør innholdet ditt enda mer variert. Et eksempel på dette er hvordan SkinSecret her har brukt reels til å vise teksturen på et hudpleieprodukt, som gir et klarere bilde av produktet enn ett bilde kan:

Reelen kan sees her
IGTV og Instagram Live
Om du ønsker å lage lenger videoer en reels kan du teste ut å lage videoer med IGTV der du viser hvordan produktene dine kan brukes eller holde en live sending gjennom Instagram Live. Du kan også laste opp livesendingen i samme format som IGTV, slik at de følgerne som ikke får sett deg live kan se det senere. Videoinnhold er blitt populært og rundt 70% av all nettrafikk er videoinnhold. Flere velger video fremfor tekst, og statistikk viser at video er en effektiv måte å kommunisere med målgruppen din på.
Kanskje kan du teste ut å lage en videoserie der du hver måned deler en episode der ansatte deler sine favorittprodukter eller viser hvordan produktene de tilbyr kan brukes
Instagram Live økte med så mye som 70% første måneden etter av verden gikk i lockdown i mars i fjor som følge av Corona . Dette er også en god måte å kommunisere med følgere på og skape engasjement, da de kan sende skrive inn spørsmål direkte som du kan svare på under livsendingen.
Guides
En av funksjonene jeg ikke har sett så mye til enda, er Instagram Guides. Denne funksjonen kan nesten sammenlignes med en blogg, der du kan legge til bilder og videoer og lengre tekster. Dette gjør det enkelt å være kreativ, dele litt dypere informasjon om produkter, “Step by step” guider eller bare skrive om temaer og verdier bedriften din står for. En som er god på dette er Hanne Sundby eller Taxfreehanne som er influencer og kursholder for Tax Free. Her kan du lese informasjonsrike gudier om blant annet parfyme:
Poste innlegg i feed
Instagram var lenge kun en bildedelings app der man postet bilder i feed, og det er fortsatt en viktig funksjon selv om de stadig utvikler seg og tilbyr nye måter å være kreativ på. Her kommer det an på konseptet ditt. For noen vil det ikke være like viktig, mens for andre vil det være viktig å holde profilen estetisk pen, med ett tema og en type fargekombinasjon. Et eksempel er Oceania Copenhagen som har fokus på rene, naturlige ingredienser og bærekraft. Konseptet gjenspeiles i profilen deres der de har holdt seg til en farge som går igjen i profilbilde, høydepunktene og innholdet generelt:

Et lite tips her: Du kan bruke “Instagram carousel” for å poste opp til 10 bilder i et innlegg. Studier viser at dette skaper høyere engasjement enn et bilde som er postet alene!
Er bedriften din på Instagram? Hvis du ikke allerede er det, og trenger litt hjelp til å komme i gang kan du sjekke ut denne guiden. Ønsker du det på norsk har jeg oversatt det her
-Thale