mariasibrahim juni 7, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

I dagens samfunn blir det bare viktigere og viktigere for bedrifter å være tilgjengelig på digitale plattformer. Når jeg skal søke etter informasjon, forventer jeg nesten å finne enhver bedrift på sosiale medier, da spesielt på Facebook og Instagram. I dette innlegget vil jeg se på Instagram som markedsføringskanal, og tips til hvordan du som bedrift kan lykkes på denne plattformen.

 

Mennesker er visuelle

Ifølge Idium, viser forskning at 90% av påvirkningskraften i kommunikasjon er nonverbal, og det er ingen tvil i at visuelt innhold dominerer i sosiale medier. Det er viktig å skape en tydelig visuell profil for bedriften, hvor du tenker gjennom hvem du er og hvordan du ønsker å fremstå. Videre er det viktig å ha en god og oppdatert bio. Her kan du ha en kort beskrivelse, slik at alle som ser profilen din skjønner hva din bedrift driver med. Du har også muligheten til å ha en link, eksempelvis til nettbutikken din, dersom du har det. Om det er relevant, kan du også ha en egen emneknagg som kan brukes. For eksempel som vist her:

Kontinuerlig posting

Instagram er et fortjent medie, som betyr at oppmerksomheten man får er opparbeidet og fortjent, fremfor eksempelvis en betalt display-annonse. Det går også an å benytte seg av betalte annonser på Instagram, men det er først og fremst relevant å se på den organiske postingen. Det hjelper lite å kjøre en annonse dersom potensielle kunder går inn på profilen og der ikke er noe innhold. Det er også verdt å nevne at du vil belønnes for å poste innhold av god kvalitet ofte, med tanke på de nye algoritmene.

 

Alt i alt handler det om å poste godt og relevant innhold kontinuerlig. Planlegg hva som skal postes, og ha en rød tråd i hva du poster. Tenk over hva du ønsker å oppnå med det du gjør. Bruk bilder og videoer som fanger interesse, slik brukere også ønsker å lese teksten. 

 

En kombinasjon av stories og vanlige poster

Instagram er en kanal hvor kommunikasjonen går begge veier. Åpn opp for dialog med følgerne dine. Stories er en fin måte å gjøre dette på ettersom du kan kjøre meningsmålinger, stille spørsmål eller få følgerne dine til å stille deg spørsmål. I de vanlige postene dine kan du eksempelvis knytte inn et spørsmål, som vist i innlegget under.

Vis personlighet

Jeg ønsker også å nevne det med å vise personlighet, eller det å vise hva som foregår “behind the scenes”. Dette gjør at følgerne får en relasjon til deg, noe som sannsynligvis vil føre til mer engasjement. Instagram er en fin plattform for å vise en uformell side og tørre å by på seg selv. Dette er ikke plattformen for å kjøre masse reklame, men heller la følgerne lære om bedriften og de ansatte.

 

Annonsering

Annonsering er fint å benytte seg av i tillegg til organisk posting, både med tanke på hvordan algoritmene endrer seg, og for å bli synlig fremfor konkurrenter. Med annonsering har du muligheten til å rette deg mot en spesifikk målgruppe og nå ut til nye personer. Dersom du benytter deg av Facebook Business Manager kan du opprette annonser, og kjøre de både på Facebook og Instagram.

 

Bruk emneknagger og geo-tags

Emneknagger er en fin måte for å nå ut til flere. Disse kan følges og er derfor en mulighet for å øke synligheten. Finn ut hva målgruppen din søker etter og hvilke emneknagger som kan være relevante å bruke. Tenk gjerne på hvilke ord du ønsker å bli forbundet med, hvordan du beskriver produktet/tjenesten din, hva folk er opptatt av, hva du selv ville søkt på, og hvordan du vil beskrive bildet/videoen du poster. Emneknagger kan også brukes til å skape engasjement. I bildet under er eksempelvis #mininstatur brukt i forbindelse med en konkurranse.

Geo-tags kan også være med på å øke synlighet. En fin huskeregel kan være å alltid bruke geo-tags i innleggene dine. Personlig søker jeg gjerne opp steder før jeg skal dit, eksempelvis dersom jeg skal på en restaurant søker jeg nærmest alltid opp i forkant. Geo-tags er spesielt et fint hjelpemiddel for at folk som er på reise skal finne deg, og selvfølgelig andre.

 

Oppsummert

For å lykkes som bedrift på Instagram må man bare prøve seg fram. Det er slik du finner ut hva publikum responderer på og hva som funker. Dette er en plattform hvor man er avhengig av interaksjon med følgerne sine for å vokse. I dette innlegget har jeg gitt grunnleggende tips til hva som er fint å huske på når du benytter deg av denne plattformen.

 

– Maria

 

Tanker?

 

Kilder: