oscarnicolaysen april 8, 2022

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Velkommen til blogginnlegg nr 12!

Vi har allerede kommet til del 3 i Digital markedsføring hvor foreleser Karl Philip Lund styrer undervisningen. KP som vi kaller han, skal ta oss igjennom et praktisk kurs hvor vi skal sette opp egen nettbutikk med kohortgruppen vår. I tillegg til dette skal vi gå igjennom spennende temaer og få besøk av flere gjesteforelesere fra ulike virksomheter.

Oppsummering av uken

I starten av uken mandag 28. mars fikk vi besøk av gjestforeleser Kim Leinan, han er OKR resultatcoach i en bedrift som kaller seg Futureworks. Kim Leinan snakket rundt metoden for mål og virksomhetsstyring. Innføringen Kim ga oss i forelesningen var lærerik og vi fikk forståelse for hvordan bedrifter gjennom «OKR metoden» kan snu en demotiverende arbeidskultur uten de store resultatene, til et samlet selskap med en tydelig visjon og med solide resultater.

Senere i uken torsdag 31. mars fikk vi besøk av Stine Skalleberg som er en tidligere student i valgfaget. Hun snakket om sin tidligere karriere i ulike yrkesroller og hvordan det er å jobbe i Varner-gruppen som Product Owner Marketing. Stine fikk tidlig smaken for faget Digital markedsføring, ifølge Stine har interessen for faget gitt hun gode resultater i form av jobbtilbud og arbeidslivet generelt. Senere i forelesningen fikk vi besøk av Jens Hauglum som er Produktdirektør i FINN.no. Jens har igjennom finn brukt OKR metoden siden 2014 og tok oss dermed inn i en reise om hvordan finn bruker denne metoden for å oppnå målstyring. 

Under legger jeg til en kort introduksjon av OKR, videoen og kurset er produsert av INEVO og Futureworks:

Hentet fra Youtube.

Hva er OKR?

Ved å få innføring i OKR fra ulike gjesteforelesere denne uken fikk jeg interessen av å skrive om dette temaet. OKR står for Objective & Key Results. Objectives er de overordnete hovedmål som skal legge kurs for bedriften. De skal sammen med bedriftens visjon, misjon og verdier sikre fremgang. Key results fungerer som delmål som skal si noe om hvordan bedriften skal oppnå hovedmålene (Futureworks 2022). Kjernen i OKR-metodikken er at den skal bidra til å tydeliggjøre bedriftens strategier, visjon og målsetninger ut til de ansatte. Dermed kan OKR bidra til å styrke fellesskap og arbeidskultur, ved å gi alle en felles retning mot konkrete målsetninger. Under legger jeg til en video som forklarer OKR:

Hentet fra Youtube.

Kim Leinan som var gjesteforeleser hos oss på Høyskolen Kristiania ga oss et innblikk i hvordan OKR fungerer i deres virksomhet. Det kan lønne seg å bruke OKR-metoden, men det er flere som har mislykkes enn å lønnes ved å bruke metoden.

Kilder

Nettkurs fra INEVO og Futureworks: https://intern.inevo.no/courses/okr/

Video

https://www.youtube.com/watch?v=0gKrKK0UZMk&t=8s

https://www.youtube.com/watch?v=sZNzgzL9FDk