agnesmeyer mars 22, 2018

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

For noen uker siden pakket jeg bagen og dro til alpene for å stå på snowboard i en uke sammen med noen i familien. I år gikk turen til Ischgl, et tettsted i kommunen Tirol i Østerrike. Stedet har ca. 1500 innbyggere og jeg har alltid tenkt at det spennende og litt rart med disse skistedene som  lever av turismen. Ischgl, som uten tvil er en av de råeste stedene i verden å kjøre alpint, skiller seg litt ut fra de andre skistedene vi har besøkt. Stedet har utarbeidet en egen logoen som dukker opp overalt. Uansett hvilken butikk du besøker, hvilken løype du kjører eller utested du danser på er det den samme Ischgl-logoen som møter deg. Dette facinerte meg. Inntrykket stedet skapte ved å selge seg som et eneste stort produkt istedenfor å konkurrere med hverandre fikk den indre nerden i meg til å juble. Hjelpes SÅ SMART!

Det jeg vil få frem med denne teksten er viktigheten av en god markedsførings,- og forretningsstrategi samt bruke SERVQVAL for å understreke mine poeng.  Ischgl er for meg et perfekt eksempel på at mye er mulig og det handler bare om å få frem gode ideer og implementere disse i bedriften. Det å  legge den rette strategien sammen med de riktige aktørene vil være avgjørende for å lettere kontrollere eksterne faktorer samt om bedriften din faktisk lykkes med å skape kundelojalitet

”Ischgl. Relax. If u can…” står det OVERALT! Under besøket kjente jeg på en helhet som skaper et inntrykk av at det ikke finnes konkurrenter der,men kun samarbeidspartnere som er stolte av sine tjenester og sine produkter. Uansett om det er den slitne puben på hjørnet eller den flotte arenaen, som tar i mot store artister tre ganger i året, så er bedriftene sammen om suksessen og driften av stedet. Det er ikke puben VS. arenaen, men det er et samarbeid om å kunne servere flest mulig, samt skape et bredt tilbud som når ut til fler. De ulike tilbudene skaper en prissegmentering som gjør at fler kan reise dit og få oppleve alpene på sitt beste. Dette gjør at første ledd i SERVQUAL (produktkvalitet, servicekvalitet og pris) er på plass. 

Alt dette følte jeg på, kun ved riktig bruk av en logo. Denne logoen bidra også med å skape et inntrykk av troverdighet for hver enkelt av utsalgsstedene. Kundene vil få et inntrykk at disse kan man stole på, noe som er svært viktig for salg og kundetilfredshet. Likevel er det to eksterne faktorer som kan være med på å påvirke den totale opplevelsen og som i tillegg kan være utfordrende å kontrollere. Den første faktoren er personlige faktorer. Dette er ikke veldig lett å gjøre noe med. Likevel er de fleste som besøker tettstedet i feriemodus og gleder seg og ser frem til dager med aktivitet i bakken, tid med familien eller på sene kvelder på afterski. Så her har de en fordel fra andre bransjer. Den andre faktoren, som mener er Ichgl har løst veldig bra, er situasjonsfaktorer. De kan ikke styre været, men ved å jobbe sammen trenger de ikke være like redd for konkurrentene. I tillegg er det lettere, når flere slår seg sammen, å kontrollere mer av hva som skjer rundt på hele området. Dette gjør at konseptet har større påvirkningskraft på kundetilfredsheten og vil derfor også lettere kunne skape kundelojalitet. Dette kan igjen føre til økonomisk gevinst og skape et konkurransefortrinn, noe som er svært viktig for en bedrift som er avhengig av at deres differansestrategi faktisk fungerer. 

Det er slike opplevelser som gjør at jeg virkelig forstår viktigheten av god markedsføring samt ha god kontroll på hele næringskjeden. Ved aktivt ta i bruk modeller som nevnt i teksten og ved å forsøke å kontrollere de fleste elementene, vil det gi positive resultater og økt gevinst.