Simen Langseth desember 30, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Link
til nettbutikken: https://smart-kjokken.myshopify.com

Vi
fikk en eksamensoppgave som skulle gjennomføres i gruppe, jeg var på gruppe med
mine medstudenter Hermann Kjennset og Marius Johnsen. Oppgaven var å sette oppe
en velfungerende nettbutikk med lanseringsstrategi og refleksjonsnotat over
prosessen. I dette innlegget skal jeg fortelle om min erfaring med denne
eksamen, hva som gikk bra og hva som kunne gått bedre.

Planlegging

Vi
ønsket å selge produkter og ville selge produkter det var et behov for. Vi kom
frem til å selge kjøkkenartikler som hjelper til med å gjøre
matlagingsprosessen lettere og bedre. Måten vi ønsket å selge dette på var via
drop-shipping grunnet enklere logistikk. Med drop-shipping slipper vi å ha et
varelager og å bruke tid og ressurser på å frakte varene. Drop-shipping gjør
derimot slik at vi ikke har kontroll over leveransen eller produkt kvaliteten,
derfor valgte vi kun å bruke verifiserte leverandører.

For
å nå målene og se hvordan vi lå an til å oppnå ulike mål brukte vi OKR som vårt
styringssystem. Vårt Objektiv var å lansere 
en velfungerende nettbutikk som bestod 7 av 10 punkter(punkter for hva
som er en god nettbutikk). Vi hadde 3 key results som var å få 500 besøkende på
nettsiden, få igjennom 10 transaksjoner og snakke om nettbutikken på
markedsføringspodden. Vi var nærme på de to første delmålene og klarte det
tredje hvor vi ble invitert til deres podcast for å snakke om nettsiden.

Gjennomføring

Vi
fikk tilgang til en gratis versjon av Shopify og kunne bruke dette for å
opprette nettsiden. Vi delte opp gruppen i tre ulike roller hvor en var
designer, en var ansvarlig for innhold og funksjoner og en annen for
produktsortimentet. Vi startet med å sette opp et grunnlag for hvordan
nettbutikken skulle være hvor vi i senere tid kunne implementere ulike
funksjoner som vi lærte om i forelesning.

Når
vi lagde nettbutikken hadde vi noen punkter vi syns var viktig og ville ha mer
fokus på enn andre. Vi ønsket at nettbutikken var oversiktlig på den måten at
kunden vet at den er riktig sted, hva kunden kan gjøre i nettbutikken og
hvorfor kunden skulle handle hos oss ovenfor andre. Vi hadde også fokus på
trygghet for kunden, for å skape trygghet hadde vi ulike ikoner av
betalingsmuligheter og brukte kun verifiserte leverandører. Vi ville også
implementere en kundetilbakemeldinger funksjon slik at fremtidige kunder kan se
om andre hadde en god eller dårlig opplevelse men dette fikk vi ikke til på den
måten vi ønsket.

Markedsføring

Måten
vi ønsket å markedsføre oss på var via epostmarkedsføring og via nettverk med
word of mouth. Før nettbutikken var live kom personen til en side hvor den
kunne legge fra seg eposten sin og få varsler når nettbutikken ble live. Vi
fortalte oss nettverket vårt om dette og linket dem nettbutikken for å prøve å
skape word of mouth. Måtene funket til en viss grad men kunne vært optimalisert
bedre. Vi brukte ikke mye tid på å dele nettbutikken på plattformer for å bygge
epostlister og vi snakket heller ikke med mange nok i nettverket for å skape
WOM effekten.

Hva funket og ikke

Funksjoner
jeg er fornøyd med ved nettbutikken er hvor oversiktlig den er og hvor enkelt
det er å manøvrer seg rundt. Funksjoner jeg er fornøyd med er at vi klarte å
implementere en Chat-bot som kan svare på spørsmål og eventuelt sende
vedkommende til sider som kan hjelpe den. Vi klarte også å sette opp
epostmarkedsføring hvor det vil komme en mail når en melder seg på, det vil
komme påminnelse når det er varer i handlekurven opp til 3 ganger over 48
timer, vi kan også sende ut ukes tilbud eller sende mail på nylanseringer.

Det
jeg er misfornøyd med er ulike aspekter i designet, dette er vanskelig å få
endret på ved at Shopfiy har begrensete muligheter. Jeg ville også ha inn en
funksjon hvor kunden kunne gi butikken en tilbakemelding på sin opplevelse hvor
dette eller ikke lot seg gjøre. Det nærmeste er via Google tilbakemelding men
nettbutikken gjør det dårlig på SEO hvor mye av grunnen er navnet.

Hva ville jeg gjort
om jeg kunne starte på nytt

Dersom
jeg hadde fått eksamen på nytt i dag ville jeg sett om jeg kjente noen som
kunne programmering, lært meg selv eller utkontraktert oppsette av nettbutikken
slik at nettsiden ble 100% slik jeg ønsket med alle funksjoner. Jeg ville også
endret å selge produkter til å være en plattform hvor forbrukere kan handle
mellom seg og hvor plattformen tar en avgift ved at noen handler. Det finnes
noe lignede som ved Facebook marked, finn bruktmarked og lignende men jeg føler
ingen av disse har slått virkelig an. Målgruppen ville vært studenter og
generasjon Z hvor kanskje ikke alle har like mye penger og kunne selge noen av
tingene sine enkelt og effektivt.

Dersom du ønsker å opprette en nettbutikk kan du
lese dette innlegget fra min medstudent Karoline Thon. https://www.karolinethon.no/sa-enkelt-kan-du-sette-opp-din-egen-nettbutikk/