stineabrahamson april 20, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

I dette innlegget skal jeg vurdere en nettside etter INEVOs 10 vurderings kriterier. Jeg har da valgt å vurdere nettsiden til miinto. Dette er en side jeg har kjennskap til og selv har jeg handlet mye på nettsiden.

Om Miinto:

Miinto ble grunnlaget 2009 og er en online moteplattform hvor du kan handle fra flere ulike merkevarer på en og samme nettside. De har et stort utvalg av kvinneklær, herreklær, sportstøy og tilbehør. Nettsiden er et kollektiv av mer enn 400 uavhengige motebutikker forent under Miinto-nettverket. Miinto gjør det mulig for uavhengige butikker å begynne å selge online, på en rask, enkelt og kostnadseffektiv måte og dermed drastisk utvide markedet deres. De selger i dag produkter online i 12 land – Norge, Sverige, Danmark, Finland, Nederland, Belgia, Italia, Tyskland, Frankrike, UK, Spania og Polen.

1.Førsteinntrykk

Man danner seg ofte et førsteinntrykk, det gjelder mennesker og det gjelder når vi besøker en nettbutikk. Førsteinntrykket har mye å si for kunden, er førsteinntrykket dårlig kan man risikere å miste kunden. For å avgjøre om førsteinntrykket er godt kan man sjekke om kunden kan svare på disse tre spørsmålene i løpet av 5 sekunder(inevo):

  • Har jeg kommet til riktig sted?
  • Hva er det jeg kan gjøre her?
  • Hvorfor skal jeg gjøre det her?

Jeg syntes først og fremst at nettsiden har en ryddig og oversiktlig startside med logoen øverst på venstre side. Jeg ser at jeg kan handle klær til både dame, herre og barn og det er en rekke bilder som skaper et visuelt inntrykk av hva nettbutikken tilbyr av produkter. Noe som gjør det enklere å navigere seg rundt.

skjermdump av miinto.no

2.Synlighet

Er nettbutikken synlig på google, er den lett å finne og er produktene synlige? Når jeg googler «miinto» kommer det godt frem på organisk søk. Når jeg googlet «kjole», «bukse», «herre genser» kom det kun opp noen få på google shopping, men miinto er som nr.2 på organisk søk på «kjole», mens «bukse» og «herre genser» er litt lenger ned. Når jeg søker en spesifikk merkevare som «Arnie says» som miinto leverer, dukket det opp mange forslag på google shopping og i organisk søk.

3.Brukervennlighet

4.Kjøpsprosessen

5.Hastighet/teknologi

6.Kundetilfredshet

7.Trygghet

8.Kundekommunikasjon

9.Priser og utmerkelser

10.Konsept og strategi

Konklusjon:

Kilder:

https://www.miinto.no