ajaysingh98 juni 3, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

I dagens blogginnlegg skal vi ta for oss en case som dreier som et hypotetisk jobbintervju. Jobbintervju er hos Amnesty. Jeg har søkt rollen Markedsføringsspesialist hos Amnesty International Norge. I dette jobbintervju skal jeg prøve å besvare tre sentrale temaer. Disse temaene er:

  • Amnesty og Digitale kanaler
  • Måling og analyse av trafikk
  • Organisk søk og SEO

Amnesty – Digitale Kanaler:

Amnesty er som mange andre aktive på digitale kanaler. De tar i bruk flere forskjellige kanaler. To av de kanalene de tar bruk i, er Facebook, og Instagram. De har over 150.000 følgere på Facebook, og rundt 82.000 følgere på Instagram. Med andre ord, de har en massiv tilhengerbase. På disse plattformene bruker Amnesty sin stemme til å spre budskapet sitt, og nå ut til andre mennesker. Dette kan være ting som å avsløre overgrep, påvirke myndigheter, og stoppe urettferdighet som kan foregå verden rundt.

Som en kunde ved Amnesty så har man ofte en spesiell reise. Ofte gjennom kanaler som Instagram, og Facebook så vil Amnesty prøve å påvirke kunden gjennom å fortelle om en hendelse. Så vil de komme med noe du kan gjøre for å hjelpe saken de kjemper mot. Dette kan for eksempel være noe som bare å stoppe netthets, eller en ting som å signere en kampanje. Når man signerer en kampanje det er da man har kommet til slutten av kundereisen. Da har Amnesty fått det de ønsker fra kunden. Man har også andre ting som brukes som midler for å hjelpe sakene deres. Et eksempel på det er å donere penger. Så reisen starter med at Amnesty forteller om at noe må gjøres, hvorfor det må gjøres, og hva som kan gjøres fra den enkelte standpunkt. Om det er i form av en signatur eller donasjon eller noe annet vil naturlig være individuelt for saken Amnesty kjemper for.

Det er alltid mulighet for å kunne forbedre seg. Man kan alltid komme med nye, og innovative løsninger for å kunne bli bedre. Dette gjelder også Amnesty. Jeg ser ikke klare forbedringer ved Amnesty, ettersom jeg syntes de er gode på de digitale kanalene, og samtidig har en veldig bra nettside som forklare hvordan man kan hjelpe sakene sine. Det jeg vil påpeke derimot er det viktig at Amnesty følger med, og henger med på nye kanaler, og nye innovative løsninger som kan hjelpe dem. For øyeblikket ser jeg ikke noe uutnyttet potensiale hos Amnesty. Hvis man virkelig skal være pirkete kan man si at synlighet ved organiske søk er et forbedringsområde, men det går jeg mer inn på lengre ned.

Bildet er tatt fra Unsplash.com

Måling av analyse og trafikk:

Amnesty burde ha flere digitale målsetninger. For det første tenker jeg at når man har en såpass massiv følger base så burde det være et mål om å kunne konvertere denne følger basen til for eksempel et visst antall signaturer for en sak. På den måten har man noe å strekke seg etter, og samtidig noe som gjør at man kanskje pusher litt ekstra for saken. Jeg tror også det er viktig ha en målsetning om antall besøkende. Jo fler som besøker jo bedre er det for bedriften. Man får spredd budskapet, og de som får dette kan også spre det videre til enda fler. Så dette ser jeg på som et gunstig, og viktig målsetning som kan hjelpe Amnesty.

Når det gjelder hva de bør måle ved bruk av Google Analytics så er det flere ting som kommer til tankene. Jeg tenker det er viktig å kunne måle hva kundene trykker på inne på nettsiden deres. Hva er det som gjør at de kommer fram til å støtte saken deres. Hvor lenge er de inne på nettsiden deres, og hvor er de når de eventuelt velger å forlate siden? Hvor mange er det som faktisk bidrar med en signatur/donasjon i forhold til hvor mange som besøker nettsiden. Generelt antall besøkende bør også være noe som måles.

Google Analytics kan hjelpe med se hva som fungerer, og hva som ikke fungere. – Bildet er tatt fra Unsplash.com

Dette er ting jeg mener Amnesty burde måle. Med målingen av slike ting kan de gjøre en vurdering på hva som funker med nettsiden deres. Hva som gjør at kunder kommer i mål med kundereisen, og hvor kunden faller av i kundereisen. Så kan de gjøre tiltak som forhåpentligvis gjør at enda fler ender opp på endestoppet i kundereisen.

Organisk søk og SEO:

Når det gjelder Organisk søk så valgte jeg å se på flere ulike søkeord som kunne være aktuelle for Amnesty. Det første jeg valgte å søke opp var Amnesty. Når jeg søkte på dette så kom Amnesty opp med engang. Så dette var bra. Når jeg søkte opp Krig så kom de helt nederst på siden under sider som FN, og NDLA.

Skjermdump fra Google – tatt 2.Juni, 2021

Dette er ganske svakt. Hvis man ikke er nr 1, så bør man være nummer 2 og nummer 3. Men her var man helt nederst. Det er ikke godt nok når det gjelder organiske søk. Når jeg søkte opp diskriminering så kom Amnesty opp som nummer 4. Så dette var bedre, men fortsatt ikke godt nok i min mening. Jeg måtte bla nedover til det, for å finne det. Det ideelle er at det dukker opp rett foran deg etter du har søkt. Her må de bli bedre. De må prøve å være innenfor topp 3 på disse søkene. For å kunne konkludere så er synligheten i disse søkene midt på treet. Det kan være så mye bedre.

SEO:

Et tiltak på å gjøre ting bedre er å jobbe med SEO deres. Det er flere ting som de kan jobbe som kan hjelpe dem med å styrkes deres SEO. Det første jeg tenker på er metabeskrivelser. Her kan de prøve lage metabeskrivelser som gir deg all informasjonen som gjør det lettere for kunden å trykke på linken. Et annet eksempel er å være aktive på sosiale medier. Hvis man klarer å få delt ting på sosial medier, vil man skape mer relevans på internettet som da vil hjelpe deg med å kunne score bedre med sin SEO. Lenker er også viktige. Jeg nevnte også at sosiale medier er viktig å være aktive på. Lenker er også et viktig verktøy. Her er det viktig å ikke fokusere på få lenker overalt, men heller at lenkene er relevante.

Jeg har skrevet et blogginnlegg om SEO som jeg anbefaler å sjekke ut. Det er viktig for Amnesty å kunne score bra på flere av disse momentene ved SEO, og ikke bare en ting. Helheten har mye å si, og jeg tror at Amnesty kan rykke opp et par hakk ved de organiske søkene ved å fokusere på ting som metabeskrivelser, sosiale medier, og lenker. Det kan også være lurt å se på søkeord som kan være relevante.

Kildeliste: