lasselunden mars 15, 2020

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

I dette innlegget skal jeg beskrive hva grønn markedskommunikasjon er og hvilke former den kommer i. Før jeg gjør det så skal jeg beskrive hva markedskommunikasjon er.

Markedskommunikasjonen er essensiell og bidrar i stor grad til best mulig lønnsomhet markedsføringen. Markedskommunikasjon er planlegging, sammensetning, gjennomføring og oppfølging av ulike former for kommunikasjon. Det er en prosess som omfatter både enveis og toveis spørsmål. Som for eksempel: 

  • Hvordan kan vi nå frem til våres kunder? 
  • Hvordan kan vi kunne tilpasse oss kundens ønsker og behov? 

I markedskommunikasjonen finner vi fem ulike aktiviteter: 

Reklame
Enhver betalt form for upersonlig presentasjon, formidling og fremming av ideer, varer og tjenester fra identifiserbar avsender. 
Eksempel på det er annonser i aviser og SoMe, og reklame på TV og radio. 

Holdningspåvirkning
Tidsbegrensede midler for det formål å fremme kjøp eller salg av varer og tjenester. 
For eksempel rabatter og tilbud. 

Samfunnsansvar/PR
Ulike former for informasjonsvirksomhet som er utformet for å fremme eller beskytte omdømme til bedriften, bedriftens produkter og kundebehandlerne. 
For eksempel pressekonferanser og foredrag. 

Personlig salg
Interaksjon med en eller flere potensielle kunder ansikt til ansikt, i den hensikt å presentere, besvare spørsmål, skaffe ordre og sørge for at forventningene blir tilfredsstilt. 
Eksempel på personlig salg er en salgspresentasjon eller en vareprøve. 

Direkte eller indirekte markedsføring/salg
Bruk av post eller internett for å kommunisere direkte med, søke respons fra eller dialog med mottakere i utvalgte målgrupper. 
For eksempel via telefonsalg og netthandel. 

Disse fem faktorene utgjør en markedskommunikasjon, og for at den skal være grønn må bedriftene tilby mer miljøvennlige og bærekraftige produkter og tjenester, og grønnere fremgangsmåter. 

Integrert markedskommunikasjon 

En integrert markedskommunikasjon optimaliserer et helhetlig budskap gjennom ulike kanaler til konsumer, til omgivelsene, til interessentgrupper og samfunnet generelt. 

Grønnvasking

De aller fleste har hørt begrepet hvitvasking, som går ut på å sikre utbyttet fra straffbar handling ved at det integreres gjennom den legale økonomien. Hensikten er at det skal se ut som det er gjort på en etisk og lovlig måte, samt skjule det illegale ved det. Grønnvasking foregår på nesten samme måte. Grønnvasking er markedskommunikasjon som på en ubetinget måte fremstiller bedriftens produkter, mål og strategi som bærekraftig, når det nødvendigvis ikke er det.  Grønnvasking er en konsekvens av en opportunistisk og uetisk strategi der bedrifter bruker mer ressurser på å fremstille seg som bærekraftig og miljøvennlig gjennom PR, salg og reklame enn de faktisk gjør på å investere i grønn virksomhet. 

Flyselskaper er gode på grønnvasking. Det er ingen hemmelighet at det å fly er miljøskadelig. Det ble godt opplyst da den svenske miljøforkjemperen Greta Thunberg valgte å seile til New York i USA for å delta på en FN konferanse isteden for å fly. 

Norwegian for eksempel sier de er bærekraftige ettersom de ha en av verdens mest moderne og drivstoffeffektive fly som slipper ut mindre mengde klimagasser per passasjer. Dette sammen med de andre miljøtiltakene som lette materialer og vingetupper som forhindrer mer luftmotstand går ut på å spare drivstoff, ergo penger. Penger som kan brukes på markedsføringen som mål med å få flere til å fly. 

SAS er også et flyselskap som grønnvasker. I sin reklame «Bærekraft i stort og smått» reklamerer de for noe de kaller SAS Comfort Kit, som inneholder produkter som leveres fra skandinaviske leverandører som arbeider for å støtte og utvikle en bærekraftig livsstil. Så man tenker da at produktene er kortreise og støtter en god sak. Men produktene er engangsprodukter, og når dette deles ut til hver passasjer som bruker SAS Business er kanskje ikke dette så miljøvennlig som SAS skulle ha det til. 

Grønne merkevarer

Grønne merkevarer er merkevarer og deres produkter som har en hensikt ved å være bærekraftig og miljøvennlig. Det kan være alt fra om produktet er laget av gjenvunnet materiale eller om selve merkevaren er miljøvennlig. Et eksempel er Patagonia. Patagonia har siden 70 – tallet vært opptatt av naturen og bærekraft. De produserer klær på en bærekraftig måte og engasjerer seg i miljøorganisasjoner og deres saker. De valgte blant annet å styre unna Black Friday ved å sette masse på salg, og valgte isteden for å donere mange millioner dollar til miljøorganisasjoner. 

TOMS, in business to improve lifes. 

For hvert par sko Toms solgte, donerte de et par vekk. De som ta mottok et par med Toms er det som bodde under tøffe vilkår. Toms utviklet seg mer under dette konseptet, og i tillegg til å donere vekk et par sko så ga de dem et lite tilskudd. For hver tredje amerikanske dollar de tjente, donerte de vekk 1 dollar. Det førte til at for hvert år satt de av 1/3 av fortjenesten som de videre donerte. Med hjelp av Toms eget «Giving Team», miljøorganisasjonene og sakene som kundene selv brydde seg om har de klart å etablere seg til å bli en grønn merkevare. 

I tidene som kommer vil flere virksomheter måtte bli mer bærekraftig og ta miljøaspektet inn i sitt arbeid for å bygge opp sterke merkevarer. Miljøfokuset i dag er så sterkt at kunder vil etterhvert forlange det. 

Er farge viktig?

Farge er med på å skape en assosiasjon eller en tilknytning til noe annet. Om en vare er rødfarget vil en kunne assosiere det med favorittlaget sitt i England for eksempel. Om fargen på et produkt eller en tjeneste er grønn eller blå vil man tenke miljøvennlig. Fargene grønn og blå assosierer til bærekraftig og miljøvennlig. Bruk av farger er derfor svært viktig. 

Hva tror du? Hva tenker du når du ser et produkt eller tjeneste som er grønt? Legg gjerne igjen en kommentar! 🙂

Kilder benyttet: 

Ønsker du å lære mer om grønn markedskommunikasjon og grønnvasking? Klikk på linkene under!