trondhjemannmari juni 17, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Hvordan fremtiden til digital markedsføring vil bli, er usikkert. Men det som er sikkert, er hvor langt vi har kommet den dag i dag. Ikke bare innen markedsføring, men generelt alt som innebærer teknologi og data, som igjen gjør at vi kommer langt med alt rundt også. I dette blogginnlegget vil jeg se inn i den digitale markedsføringens fremtid med mine egne meninger og min spådom for fremtiden.

Hva har skjedd frem til i dag?

Det føles ut som en evighet siden når jeg først tastet inn facebook.com på min datamaskin og lagde meg en Facebook konto. Mye har skjedd siden jeg stolt lastet opp mitt første profiltbilde på Facebook og skrev på veggen til alle venninnene mine. I ettertid har den populære plattformen Instagram kommet, Snapchat og sist, men ikke minst, Tiktok som har tatt både Iphone og android telefoner med storm. Og ikke minst, nattesøvnen. Fra å være populære plattformer for enhver, hvor man kan legge ut bilder, videoer, tekst og chatte med hverandre, har disse plattformene også blitt en markedsføringsgigant. Der bedrifter har opprettet egne sider hvor de poster innhold, legger ut stories og oppretter annonser for å bli så synlige som de kan bli. På denne måten vil enhver forbruker være eksponert for annonser, kampanjer og innhold til enhver tid, når og hvor som helst. Mer genialt enn dette går det vel ikke an å bli?

Spådom om fremtidens markedsføring

Teknologien raser i en stor fart og den kan gjøre mer enn det de fleste av oss vet om. Kunstig intelligens brukes for å lage roboter og selvkjørende biler, og chatter med oss dersom vi kontakter et firma via en nettside. Vi lever i en verden hvor teknologien styrer fremtiden og viser oss veien videre. Kunstig intelligens lærer mer for hver dag som går, og den vil lære hva du ønsker deg i fremtiden. Digital markedsføring i fremtiden vil være så nært som 100% pålitelig når det kommer til å nå ut målgruppen og hvem de skal markedsføre seg for. Allerede i dag får vi opp annonser på Facebook eller Instagram dersom vi har snakket om noe, eller søkt via Google. Dette har allerede kommet veldig langt, og dette vil bare bli bedre og bedre i fremtiden.

At teknologien vokser og at det meste blir mer effektivt, er en positiv effekt på fremtiden. Jeg tror at den digitale markedsføringen vil fortsette på sosiale medier hvor bedrifter kan dele med målgruppen. Jeg tror at annonsene vil bli mer rettet mot de riktige personene og den vil bli mer punktlig for hvilke personer som får opp disse annonsene. Jeg tror også at det vil komme flere sosiale kanaler i fremtiden, hvor noen vil bli store og andre vil dø ut. Men det vil komme noen geniale kanaler som ingen av oss kan se for oss i dag, som vil ta verden med storm og bli en ny markedsføringsgigant.