trinesperre mars 3, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

I mitt forrige innlegg skrev jeg om merkevaren Kari Traa, der jeg presenterte merkevaren og kjøpsprosessen man går i gjennom som kunde ved et salg. I dette innlegget vil jeg gå mer i dybden på hvordan merkevaren retter seg mot FN’s bærekraftmål, der jeg viser til hvilke mål som er relevante for bransjen. Foreleseren vår, Cecilie Staude har tatt oss igjennom hva bærekraftig utvikling dreier seg om, der sosiale forhold, miljø og klima, og økonomi er dimensjoner som er viktige å tilfredsstille – men hva dreier FN sine bærekraftmål om?

FN’s bærekraftmål
FN viser til at deres bærekraftmål kommer av begrepet «bærekraftig utvikling» og viser til at det baseres på en utvikling som skal imøtekomme dagens behov og dekke kommende generasjoner sine. For å ikke ødelegge mulighetene for dette, så viser FN til sin bærekraftmål-modell, der målene skal på verdensbasis være en plan som skal kunne utrydde fattigdom, stoppe klimaendringene og bekjempe ulikhet innen 2030. (HER)

FNs bærekraftsmål
Skjermdump fra FN.no

Noe flere kanskje ikke er fullstendig klar over er hvor mye våre egne valg kan påvirke akkurat dette. Faktorer som økonomi, miljø og ulikhet er påvirkere som blir mer dominerende ved valg vi tar, og det gjør at jobben for å belaste miljøet mindre, og finne løsninger som er mer bærekraftige for miljøet og menneskene i verden blir tøffere. Det er et tydelig skille mellom mannen i gata her i Norge, som tar det som en selvfølge å ha tak over hodet og mat på bordet. Fremfor mennesker som er oppvokst med fattigdom og lite ressurser, men likevel prøver å gjøre det beste ut av situasjonen – for de er tross alt vant med dette, og har ikke blitt introdusert for en annen virkelighet. For disse menneskene vil det være vanskelig å være bærekraftige, fremfor andre land der bærekraftig utvikling kan være en påvirker for å bygge og skape stabilitet. Det er et tydelig skille, og det er dette som er den største trusselen mot at hele verden skal jobbe sammen om å utvikle seg mot en bærekraftig fremtid, da det er med på å skape konflikter i samfunnet. (HER)

Plastfrie emballasjer
I 2019 forpliktet Kari Traa til å benytte seg av resirkulert plast og se løsninger på en mer bærekraftig emballasje, etter de tok Grønnpunkts plastløfte. Det har de klart å gjøre i stor grad ved at alle produkter som tidligere har kommet i plastemballasje (ull- og superundertøy) nå kommer i helt plastfri emballasjer (med unntak av kroken som fysiske er butikker er avhengige av for å utstille i butikk, som er laget av polypropylen). Dette har utgjort en redusering av plastforbruk innenfor merkevaren med hele 97%! For andre varer som undertøy, sokker og sportsbh som det er en henger på, ble i 2018 erstattet med papp og har ført til at de redusert minst 1,9 tonn. (HER)

Reduction of plastic on socks and sports bras packaging - Kari Traa
Skjermdump fra Karitraa.no

Trygge arbeidsplasser og likestilling
Kari Traa viser til at de ønsker et rettferdig arbeidsmiljø for kollegaene deres som arbeider på fabrikkene der de produserer materiale til produktene deres. Dette gjør de ved at de følger FN’s menneskerettigheter og FN’s internasjonale arbeidsorganisasjon. Merkevaren står også for å fremme likestilling mellom kjønn, og få frem at kvinner skal bli stilt på lik linje med menn når det kommer til lønn og arbeidstider. Det er kjent at fabrikker i u-land kan ha arbeidere som får så lite betalt at de så vidt kommer seg gjennom dagen med ressursene de trenger, også barnearbeid er noe som er kjent og kan ramme flere land enn vi er klar over. Kari Traa støtter ikke barnearbeid, og har derfor ingen barn som arbeider på deres fabrikker. For å være sikker på at dette blir fulgt opp, så kommer de på uanmeldte besøk, men får også bistand av IEH og BSCI.

Kari Traa sin vei for en bærekraftig utvikling
På hjemmesiden til Kari Traa der vi kan lese mer om deres standpunkter for bærekraftig utvikling, fremmer dem at de møter på en del utfordringer ved dette når det kommer til materiale i deres produkter og blant annet transport. Det jeg synes er fint er at de opplyser om dette for forbrukerne og kundene deres, og åpner opp til å motta innspill til forslag og endringer de kan gjøre for å gå en mer bærekraftig vei. De har nylig realisert en kolleksjon som heter «Wastelayer» der de tar i bruk materiale fra en av deres andre kolleksjoner, der det oppstår rester av materialet. Istedenfor å kvitte seg med dette, tar de det i bruk for å lage andre type produkter.

Kari Traa
Skjermdump fra Karitraa.no

Merkevaren Kari Traa viser at de ønsker å nå toppen av å bli bærekraftige og ønsker å få med seg «konkurrentene» til å samarbeide slik at de kan jobbe sammen, der bærekraft er det helhetlige målet. De publiserte nylig en artikkel og video, der vi kan se Traa selv i en redesignet ulltrøye, med bidrag fra andre kjente merkevarer som skal sette et lys på akkurat dette. Det er inspirerende å se engasjementet og ærligheten bak dette, og at når det kommer til en utvikling som trengs og kan være med på å gjøre en bedre forskjell, så inviterer de til å samarbeide, fremfor å konkurrere.

De har gjort tiltak som er bærekraftige, men det er tiltak som de kan ta i bruk for å bli enda større på dette området, som jeg vil vise mer til i mitt neste blogginnlegg. Følg med 🙂

Kilder:

  • https://www.fn.no/tema/fattigdom/baerekraftig-utvikling
  • https://www.karitraa.com/no-no/blog/about-us/environmental-social.html
  • https://etiskhandel.no/
  • https://www.amfori.org/content/amfori-bsci
  • https://www.karitraa.com/no-no/blog/about-us/packaging.html
  • https://www.karitraa.com/no-no/b%C3%A6rekraft/