emiliebergquist mars 1, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Da har er det nytt tema i faget og vi hopper videre til sosial kommunikasjon med Cecilie Staude. Innenfor dette temaet skal vi skrive en gruppeeksamen om en valgfri virksomhet og se på virksomhetens forretningsmodell, konkurransesituasjon i et bærekraftperspektiv og foreslå markedsføringstiltak for virksomheten. Vi har kommet fram til at vi ønsker å gå i dybden på merkevaren Kari Traa.

Kari Traa sin forretningsmodell

“Kjernen i en forretningsmodell består av å definere hvordan et selskap leverer verdi til sine kunder, får kundene til å betale for verdien, og omdanner disse betalingene til overskudd.”

Denne figuren viser de fire delene av en forretningsmodell.

 

Bildet er hentet fra Magma

Markedssegment: Kari Traa retter seg tydelig mot damer/kvinner/jenter. De leverer kun produkter til dette segmentet og er tydelige på at de er et merke For girls, by girls.

De er opptatt av å forstå målgruppen sin kultur, verdier og kontekstuelle livsstil. De leverer alt fra undertøy, yttertøy, sko, treningstøy, baselayer og mye mye mer.

Verdiløftet: Hvorfor velger forbrukerene akkurat Kari Traa?

Mye av grunnen til at forbrukere velger å handle fra nettopp Kari Traa er nok fordi merkevaren blir sett på kul og tøff. De leverer produkter som er kult, fargerikt og litt annerledes enn deres konkurrenter. De skaper et helhetlig konsekvent og gjenkjennelig blikk i alle kategorier, og er tydelige på at de holder seg til sin strategiske plattform. De har også et stort fokus på girlpower.

Leveringsverdien: 

For Kari Traa er det viktig å være tilgjengelig på de ulike kanalene som forbrukerene kjenner til og foretrekker. De har derfor et stort fokus på å forstå forbrukernes shoppingatferd.

Kari Traa har produkter hos ulike aktører, og jobber med å være så relevante som mulig i alle deres kanaler. De er aktive på sosiale medier, har ambassadørprogram og ulike samarbeidspartnere som de jobber tett med. Dette er med på å få utført det verdiløftet krever.

Verdifangst: Kari Traa er et merke som leverer komfort, holdbarhet og bærekraft, de leverer varer av kvalitet, kvalitet koster mer. De er heller ikke det dyreste alternaltivet .

De ønsker å få fram at kvalitet og bærekraft koster litt mer for alle parter. Og er derfor tydelig på at det er nettopp derfor produktene koster det de koster.

På deres nettside er det gratis frakt på ordre over 800kr, leverings tid på 3-5 virkedager, 30 dagers gratis retur og sikker og trygg betalingsløsning. Det er mulig å betale med Klarna, noe som mange forbrukere foretrekker. Da de kan få våren hjem, før de eventuelt betaler for produktet.

 

Kilder:

https://www.karitraa.com/no-no/blog/about-us/stories-about-kt.html