dig2100admin April 27, 2017

Kenneth Melchior er Nordensjef i Zalando. Melchior er veldig opptatt av online mote og fremtiden for shopping på nett. Historien bak Zalando suksessen var Google trends, hvor de undersøkte hva forbrukerne søkte på. 

Det var ikke mange bedrifter som tenkte på dette som en god business-modell, men på få år hadde de nådd mange kunder og stor suksess. De vokste raskt. En stor inntjening og økning fra år til år . Det går fort, er Zalando sjefens budskap.

Endringstgmpo i bransjen og generelt

Det er ikke bare Zalando som har forandret seg gjennom de siste 8 årene – det har alt! Alt har endret seg også for forbruekrne som Zalando har. 50% av salget kommer fra mobil og det gjør at de må endre måten de jobber på.

Husker du musikkindustrien? CD, platespiller – lage perfekte mikser for musikken osv. Hva skjedde med musikken når vi utviklet teknlogi. Takket være Sverige fikk vi Spotify – nå er den personlig, mulig å snakke med og tilgjengelig over alt. Det er det samme som skjer med mote, så du kan si at mote er i Spotify monment.

Et stor markedsplattform

Zalando fant ut at de måtte utvikle flere tjenester og lage et økosystem der alle kundene kunne ha en plattform som de var samlet på. 

What will be the spotify of fashion?

Zalando har ulike tjenester som de tilbyr:

Zlanado.no – the fashion store – der har de 500 brands og tilbyr klær til dame, herre og barn. 20 millionr kunder. Dette er en stor del av deres plattform. Men det er også en risk, med så stort sortiment. De må forsikre seg om at de tilbyr det forbrukerne etterspør. Mote handler om magi. Det handler om å tilby noe nytt.

Med 20 millioner kunder vet de at kundene kan til tider være i ulikt humør – da kan du gå til Zalando lounge – dette er en plattform med alle merkevarenes kampanjer og der du kan handle for en billigere penge. 

Zalon – det er en tjeneste hvor de gir deg tilgang til stylist. Her kan du beskrive din egen stil også så finner Zalando en person som kan hjelpe deg med stilen din. Du får da levert en rekke antrekk som kan passe deg, det du velger å beholde betaler du for og det du ikke vil ha sendes tilbake uten kostnad. Dette er en god tjeneste for dem som ønsker å endre stilen sin.

Partner plattform – en plattform for B2B, der de kan lage en flagship-store.

Zalando media solutions

Rethinking retail – connecting offline and online stock. Local pilots all over the world.

Partner program – dette fordi hvis du går inn til Zalando.no, ser du at de har noen egne merkevarer, men de har også mange andre mennesker. Zalanado prøver å forhindre at kundene må gå til andre steder for å få noe, dersom de skulle være utsolgt for et produkt. De forstod at de måtte skape et sammarbeid mellom mekevarene og få tillgang til deres inventar. Det eneste som er forskjellig, er at det da vil bli sendt fra merkevarenes lager fremfor Zalandos hovedlager. 

Local pilot – hvis du eks ønsker et par sko i løpet av noen timer, si det til Zalando og de vil finne nærmeste butikk eller varelager som kan sende det lokalt til deg. 

Zalando er en plattform som alltid vil kunne gi kunden de rettigheter den har krav på.

“Plattformer er den digitale infrastrukturen i det 21 århundret” – avsluttet Kenneth Melchior.