Anex98 april 19, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Komplett rabattkode → 90% Rabatt i april 2021
Bilde hentet : google

Denne delen av valgfaget i dette semestret har utfordrer studentene til å utforske, og lære om OKR, hvordan man finner en mentor og lage vår egen 5-minutters video. I dette blogg innlegget har vi fått utfordring om å finne en nettbutikk man ønsker å jobbe for, samt ta kontakt, og legge innlegge ut på LinkedIn. Foreleserne er ute etter at vi prestere i dette faget, sånn at vi er synlig for arbeidsmarkedet innenfor dette fagområde. Muligheten for jobb, eller bare å lære er noe vi burde ha lært på en ung alder, men skolen presser oss for å ta mer initiativ sånn at de mulighetene vil opptre.

Nettbutikken jeg har valgt som jeg ønsker å jobbe for er komplett, siden i en ung alder til nå har jeg benyttet meg av tilbudene til komplett. Jeg har ikke vært en pro eller gått innenfor streaming markedet med min spill-erfaring, men har hatt interesse for spill og selve produktene som støtter spill erfaringen til å bli bedre. Komplett har en stor bredde produkter innenfor spill, og andre produkter som støvsugere og El-sparkesykler. Komplett sine leverandører er av de mest kjente i spill industrien når det gjelder kvalitet på grafikk kort, lyd, mikrofon, skjerm, CPU, hovedkort og andre spill utstyr som gir den beste spill opplevelsen man kan ha for nyere, eller mer oppdaterte spill.

Hvorfor valgte jeg komplett?

Hvorfor jeg har valgt dette selskapet kan vi bryte ned til 10 vurderingskriterier for å vurdere din nettbutikk som er skrevet av Even Ødegård. Vurderingskriteriene går ut på hvordan reisen er for kundene fra man oppdager nettsiden, til man har gjort en handel eller har forlat nettsiden, Vurderingskriteriene er følgende:

  1. Førsteinntrykk
  2. Synlighet
  3. brukervennlighet
  4. kjøpsprosess
  5. teknologi/hastighet
  6. kundetilfredshet
  7. Trygghet
  8. Kunde-kommunikasjon
  9. priser, utmerkelser og artikler
  10. konsept og strategi   

Det første i vurderingskriteriet er førsteinntrykket man får av besøk av nettsiden, denne delen av vurderingskriteriet er noe vi kan oppleve i hverdagen på jobb, skole eller i andre sosiale aktiviteter når vi møter en ny person. Hvor god førsteinntrykket er vil bestemme om hvor lang tid kunden vil bruke på nettsiden, om kunden kommer tilbake eller om kunden vil gjøre en handel på nettsiden.  På første steg i vurderingskriteriet så er det tre nøkkel spørsmål som hjelper med å vurdere om første inntrykket er godt, dette vil jeg vurdere med min egen erfaring ved å svare på de 3 spørsmålene som blir presentert i vurderingskriteriet

  • Har jeg kommet til riktig sted? – Ja, nettsiden markedsfører spill utstyr som jeg er ute etter.
  • Hva er det jeg kan gjøre her? –  Kjøpe spill, spill utstyr og andre produkter
  • Hvorfor skal jeg gjøre det her? Rask leverings tid, lagret er plassert i Norge, og nettsiden er på norsk.

Første inntrykket jeg har hatt på komplett var veldig bra i den tiden jeg handlet, det første handlet mitt var en Astro a50 headsett som jeg hadde i flere år før head settet ikke funket lenger, men hvordan fant jeg frem til headsettet? Synlighet er det neste steget i vurderingskriteriet som gjør kundereisen enklere å finne frem til produktet kunden er ute etter på nettsiden. Etter jeg søkte på google og Youtube så fant jeg ut at Astro A50 var øretelefonene jeg ville kjøpe, etter en liten rask søk på Astro a50 så jeg at komplett reklamerte øretelefonene jeg var ute etter. Komplett var på toppen av søke motoren med produktet Astro a50 på den tiden jeg kjøpte øretelefonene i 2016. Synligheten kom ved av komplett benyttet seg av ‘’Eninge optimizing (SEO) og Search Eninge Marketing (SEM) samt google ads og andre markedsførings plattformer.  

Etter å ha funnet hvilket øretelefoner som var aktuelt for meg så gikk jeg inn på nettsiden for å finne frem til produktet, brukervennligheten er det steget i vurderingskriteriet. Å finne frem til var ganske enkelt ved noen enkle klikk på ikonene som opp, og ved bruk av søke motoren fant jeg enkelt frem til produktet jeg var ute etter. Når jeg kjøpte produktet på den tiden så var det mindre betalingsmuligheter enn det er i dag, nå til dags kan man betale via telefonen eller andre betalingsmuligheter (Komplett har mange betalingsmuligheter i dag), men på den tiden var det å legge til et kort for å betale. Etter jeg har kjøpt varen fikk jeg utlevert varen ved ‘’pick up point’’ på noen få dager, leveringstiden til komplett er veldig rask dersom produktene ikke er utsolgt, som gjør det enkelt og smertefritt ved å kjøp og levering av produktet. Kjøpsprosessen til komplett er meget bra og effektiv etter min erfaring ved bruk av nettsiden.

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.

Det neste steget i vurderings kritet er hastighet/teknologi. Hastigheten ved å besøke nettsiden til komplett er ekstremt rask, ved bruk av Iphone 12 med 4g er jeg inne på komplett sinn nettside på mindre enn 1 sekund ved min egen erfaring. Det er forsket på at 1 av 4 forlater nettsiden dersom nettsiden er treg å laste inn, komplett sinn nettside er veldig rask å laste inn, og personlig har jeg ingen problem videre i nettsiden når jeg skal handle.  

Etter å ha brukt nettsiden, kjøpt produktet, fått produktet levert og prøvd produktet oppfordrer komplett kundene ved å skrive vurderingskriterier om produktet er bra eller dårlig. Kundetilfredshet (steg 6.) er veldig viktig for komplett, og dette gjør komplett ved å legge inn et valg ved å videre produktet fra 1-5 stjerner med muligheten til å legge igjen en kommentar på hvorfor varen er bra eller dårlig.  Dersom varen ikke tilfredsstiller kunden så er det trygt å handle hos komplett siden komplett har muligheten for å returene varen, dette faller innenfor syvende steget trygghet.

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.

Komplett gir muligheten for å kommunisere med ansatte for kundene dersom kundene vil ha svar på et spørsmål, eller trenger hjelp ved kjøp av flere produkter. Kunde-kommunikasjon er stor del av å lære av hvilke produkter kunder vil at selskapet skal selge, og veiledning på hvilke produkter passer best for kunden. Dette gjør komplett via mail, chat funksjon via nettsiden eller kommunisere med kunder via sosiale media. Prisene til komplett kan lett rangeres ved en funksjon om hvilke vare man ønsker å handle, dette gjør det enklere for at kundene kan enklere finne frem til produktene for budsjettet kundene har satt for det spesifikke produktet.

Strategi er en viktig del på om et selskap lykkes eller ikke, dersom det er ingen strategi så vil sannsynligheten for å lykkes være veldig liten. Fra mitt perspektiv så er strategien til komplett å selge elektroniske produkter for alle aspektene ved elektronikk. Det kan være produkter sånn man kan bruke hjemme, ute eller for jobb. Komplett fokuserer på flere forskjellige målgrupper om det er ungdom, gamere, foreldre, bedrifter og mange flere målgrupper. Strategien til komplett har gjort dem til å bli et av de mest kjente nett-handel selskapene i Norge, og som jeg selv benytter meg av dersom jeg vurderer å kjøpe produkter til en rimelig pris med høy kvalitet.

Konklusjon

Etter å ha analysert vurderingskriteriet jeg har erfart etter å ha brukt komplett sinn nettside så kom jeg til konklusjon at jeg ønsker å søke jobb på komplett for å lære om den digitale markedsføringen av produktene i min interesse kategori – Gaming, samtidig ønsker jeg å utvikle min kunnskap i flere områder som vil gi meg større erfaring i arbeidsmarkedet.

Kilder: