Amninder13 januar 15, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

I mitt forrige blogginnlegg skrev jeg om kunstig intelligens, der forklarte jeg litt om hva kunstig intelligens er og hvordan denne teknologien kan hjelpe eller skade oss mennesker. Jeg forklarte også hva denne teknologien kan brukes til og hvilke fordeler eller ulemper vi får med AI. Som nevnt i tidligere blogg sa Arne Krokan hvordan kunstig intelligens tar plass i våres hverdagen, og hvordan nye teknologier kommer inn i samfunnet og tar mer og mer oppgaver som blir utført av mennesker.

I verden i dag kommer det noe nytt hele tiden, med det som det kommer forsvinner noe også. Et godt eksempel på det kan være smarttelefoner, smarttelefoner kom, men så forsvinner hustelefoner, kamera, videokamera, kalkulator, mp3 spiller og mye mer. Vi som forbrukere fikk alt i ett, men for de bedriftene som produserte en hver ting som nevnt oppe ble fjernet fra markedet. Det er visse konsekvenser med ny oppfunnet teknologien. I dette innlegget skal jeg skrive om de sosiale konsekvensene utviklingen av kunstig intelligens kan ha for oss mennesker.

Utsatte Jobber

Vi kan tolke kunstig intelligens på ulike måter, samfunnet utvikles hele tiden med ny og oppgradert teknologier. For cirka 20 år siden så kom stasjonær pc, og i dag har vi alt som smarttelefoner, smart-tver, smart-klokker og mye mer. Teknologi har utviklet ekstremt i de siste årene, som stadig er i utvikling. Det er mange eksempler på kunstig intelligens vi møter i hverdagen, vi ser selvkjørende biler på veier, Chat bots, selvbetjente kasser og veldig mye mer. Selvkjørende biler klarer både styre, gasse, bremse, parkere, flyte i trafikken, og følge fartsgrense. Selvbetjente kasser kan også ha en påvirkning på hvor mange som jobbe i en dagligvarebutikk nå. Snart kommer det selvkjørende busser i Oslo, som setter bussjåførers jobb i fare. Hvor trygt er det å sitte i en buss som kjører selv?

I Oslo ble testet en selvkjørende buss mellom linje Nedre Bekkelaget og Malmøya i sommeren i fjor, det er forventet at i våren 2021 skal bussen få en rute. Det kan være starten på noe veldig spennende, men også veldig fryktelig for noen. Det å ta jobb fra bussjåfører, og sette inn selvkjørende busser kan være katastrofalt. Det er en jobb som krever full trygghet, en passasjer hadde stolt mer på et menneske som er lært opp til å gjøre jobben.

Chatbots er også et eksempel på kunstig intelligens som setter jobben til de i kundeservice i fare. Dette er et program som stadig flere bedrifter bruker, som umiddelbart svarer på spørsmålene maskinen er innstilt til å svare på. Hvis de ikke klarer å svare, så blir man videre kontaktet til et menneske som er på jobb. Dette fører til at det blir mindre mennesker på jobben, siden bots svarer på hoved tingene.

Hvorfor erstatte mennesker mot maskiner på jobb?

Det å erstatte mennesker med maskiner vil forbedre økonomien/lønnsomheten, effektivisere arbeidsprosesser for bedrifter. Det skal være billigere å ha en robot på jobb enn å ha et menneske som skal ha lønn. Det finnes mange andre typer jobber enn nevnt tidligere som kan bytte ut mennesker mot maskiner som for eksempel taxi, take-away, renhold og mer.

Kan man stole på maskiner?

Det er ingen tvil om at kunstig intelligens gir muligheter for innovative løsninger, og gjør ting lettere for oss mennesker. Som nevnt tidligere selvkjørende biler er en av de største og nyeste teknologiene i de siste årene, men er det kvalitetssikret for at det er trygt for maskiner som kjører disse bilene? Det kan sikkert være fordeler med selvkjørende biler, men man må fortsatt ha hender på rattet selv om den kjører selv, sånn at hvis det oppstår en farlig situasjon så har man kontroll. Vi har ikke kommet så langt med denne teknologien enda der vi kan stole 100 % på det. Teknologi kan skape trøbbel både for forbrukere og produsentene, et eksempel på det er: hvis en selvkjørende bil krasjer i en annen bil eller et menneske, hvem får skylden? Er det produsenten? Eller er det den som ble påkjørt?

For å konkludere så er vil jeg si at det er mange fordeler med kunstig intelligens, men noen ulemper også. Med KI blir hverdagen lettere, vi får nytte av teknologi, men det med at de kan påvirke våres livsstil, økonomi, og gjør sånn at vi mister jobb er litt skummelt. Det er greit å benytte teknologien som det trengs og der det trengs. Smarttelefoner er veldig godt eksempel på riktig type KI, men det med å komme med selvkjørende busser, taxi og mer er litt drøyt. Det er litt farlig, det er snakk om sikkerhet, et lite feil kan føre til farlige konsekvenser. Maskiner kan ikke ta over mennesker og deres jobber.

Kilder:

Vi snakkes snart igjen 😉

-Amninder S