Simen Langseth desember 30, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Inbound marketing – Bruk riktig markedsføring til riktig sted i
kjøpsprosessen

Inbound
marketing er «Inbound marketing er en
effektiv og utprøvd digital markedsføringsstrategi som hjelper deg å skape mer
trafikk til bedriftens nettsteder og deretter konvertere besøkende til leads,
leads til kunder og kunder til entusiastiske ambassadører». En  felles betegnelse av å skaffe trafikk til å
skape ambassadører kalles for kundereisen.

Markedsfør
etter riktig steg – Tiltrekke, leads, kunder, ambasadører

Første fase er å tiltrekke. Hovedmålet i denne fasen er å tiltrekke seg
oppmerksomhet og at forbrukeren får kjennskap til bedriften. Når en ønsker å tiltrekkeseg besøkene til bedriften sin kan det
gjøres for eksempel via Facebook ads, Google ads og
Søkemotoroptimalisering(SEO).

Det at nettsiden er god på SEO er svært viktig og
en kan spare masse penger ved at det kun trengs organiske søk for at målgruppen
finner deg, men hva med den delen av målgruppen som har funnet en konkurrent
dem er fornøyd med og søker direkte opp på nettsiden. Dem vil det være
vanskelig å få kontakt med vis en kun finnes ved organiske søk. Da er det mulig
å annonsere på for eksempel Facebook(branding).

Den andre fasen er å konverter leads. En lead er en person som muligens kan bli en
kunde. Hovedpoeng i denne fasen er å få individene som er interessert i det du
driver med og legge ifra seg informasjon. En måte å få individet til å legge
fra seg informasjon er via en landingsside hvor en tilbyr innhold i form av
e-bøker, webinarer eller gratis konsultasjon. For å forsikre som om at den
besøkende utfører en av handlingene er det vanlig med en call to action(CTA)
som påvirker individet.

Den tredje fasen er å konvertere leads til kunder. Hovedpoenget i denne fasen er å få dem
som er interesserte og som har lagt ifra seg informasjon til å bli kunder.
Ulike måter å få dette til å skje kan være ved e-post markedsføring hvor du
varmer opp leaden din med ulik informasjon og eventuelle tilbud. Målet med
dette er å skape trygghet hos leaden. En annen måte dette kan gjøre på er via
for eksempel Facebook ads(Preformance), da vil det komme målrettet annonser med
CTA som kan føre til en konvertering til kunde.

Den fjerde fasen er å skaffe ambassadører. Hovedmålet i denne fasen er å holde på kundene, det
er viktig å ikke tenke at nå har du fått den kunden og nå kan du la den være. Grunnen
til at du vil bruke ressurser på en som allerede har handlet er for å skape et
godt kundeforhold som igjen mest antagelig vil føre til en ny handel. Det er
også stort fokus på word of mouth(WOM), hvor kunden da kan gi god omtale og
anbefalinger videre dersom bedriften har oppfylt kunden sine forventninger.
Måter å opprettholde kontakten med kunder er hovedsakelig e-post men dersom det
er en stor bedriftskunde kan det strekke seg til lunsjer.

Ikke
tving en salgsprosess men la heller en kjøpsprosess skje

Det er mange selger i dag som tar initiativ til å
starte kjøpsprosessen til en «fremmed» men som ikke lykkes, dette kan være
fordi kunden ikke var klar. Det kan også være at selgeren utførte en cold call
og dermed ikke hadde riktig informasjon som en kan få digitalt.  Ved å bruke Inbound marketing lar en heller
kunden starte kjøpsprosessen når den er klar og vil dermed være mer sannsynlig
å ende opp som kunde eller ambassadør. 

Dersom
du ser viktigheten av Inbound marketing er det viktig at du tar for deg noen
punkter før du begynner.

  • Du
    må analysere målgruppen din( hvor er dem, hvem er dem og hva interesser dem)
  • Du
    må analysere kjøpsprosessen(Selv om kjøpsprosessen hovedsakelig består av 4
    faser må en se hvordan deres kunder utfører kjøp og hvordan dem kan nå dem)
  • Sette
    klare og tydelige mål for kvartalene, 
    Anbefaler å bruke OKR(Objectiv Key results, les mer her)
  • Ha
    det tekniske klart ( epost markedsføring, nettside, blogg og sosiale medier)

Kilder: