amaliemd mai 25, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Jeg har tidligere oversatt en artikkel som handler om SEO. SEO står for «search engine optimization” og handler egentlig om ulike grep du kan ta for å score høyere på plasseringen din i søkemotorene. SEO generer altså en fortjent plassering. SEM derimot står for «search engine marketing» og omhandler betalt annonsering hos søkemotorene.  I dette innlegget skal jeg jeg gjennomgå hvordan du kan bruke begge disse verktøyene. Jeg har valgt å dra ut det viktigste du bør vite om SEO og SEM!

SEO

Hva er SEO?

Har du noen gang lagt merke til at mange nettbutikker har en ganske lang, kjedelig, liten tekst på bunnen av forsiden sin? Dette er såkalt «SEO» tekst. Tekst som er viktig for rangeringen på søkemotorene. Disse tekstene blir som regel ikke lest av kundene, de er der for å handle, men de har en funksjon likevel. SEO er også grunnen til at mange nettbutikker velger å ha blogger, dette er en gylden mulighet for å publisere informativ tekst som hjelper nettbutikkens rangering på søkemotorene. Ved å benytte seg av SEO kan en på sikt spare mange penger i annonsering på Google. SEO hjelper også kunder å finne nettopp din nettbutikk.

Bildet er hentet fra Pexels.com

Hva bør du tenke over på forhånd?

Når du skal skrive SEO tekst på til en side, så er det et par ting du bør tenke over på forhånd:

  • Du må velge deg ut et søkeord (nøkkelord) eller en strofe som du skal fokusere på. Strofen eller søkeordet skal gå igjen flere ganger på siden din, så det burde være relevant. Hvis ikke kan teksten raskt oppfattes som kunstig. Et eksempel er hos en butikk som selger sko til terreng løping, da kan strofen være «gode terrengsko». Om du er usikker på hvilket nøkkelord du skal bruke, så kan du prøve å benytte deg av Google Keyword planner, eller gjøre søk på nøkkelord du tror kan være relevante, og sjekke hvor mange treff det er på dette søkeordet.
  • Pass på å ha en god struktur, med bruk av H1 og H2 overskrifter. Det kan være lurt å tegne ut en oversikt på forhånd, samt tenke ut noen gode overskrifter.
  • Strukturer SEO teksten din. Dette er et hett tips jeg fikk helt i starten av min jobb karriere. Jeg ble fortalt at SEO er noe mange glemmer bort over tid. Når en glemmer å oppdatere SEO teksten kan siden bli utdatert, og en kan miste kontroll på hva som står der. Ved å benytte deg av et skjema som du lager på forhånd, så får du enkelt oversikt på hva som står på de ulike sidene, og ikke minst at de henger sammen. Her er et eksempel på hvordan et slikt skjema kan se ut:
Eksempel på SEO skjema.

Her finner du også tips på hvor mange tegn som er optimalt, og hva du bør tenke på. Dette skjemaet er dog litt utdatert i forhold til antall anbefalte tegn, da dette er noe som oppdateres hos Google relativt ofte.

  • Sett av nok tid! Å jobbe med SEO er svært tidkrevende og noe som bør gjøres jevnlig. SEO bør derfor implementeres i arbeidsoppgavene, slik at det blir satt av nok tid. Noen foretrekker å gjøre litt hver uke, mens andre liker å sette av noen dager i slutten av hver måned. Dette kommer veldig ann på hvor mange sider du har, og ikke minst arbeidsoppgaver. Det finnes mange der ute som kun jobber med SEO!
  • Vurder å få litt profesjonell hjelp i starten. SEO er noe jeg mener de fleste kan klare greit selv, en må bare være villig til å legge inn litt innsats. Et godt tips kan være å rådføre seg med noen konsulenter i starten, slik at de kan gi deg et «dytt» i riktig retning.

Å komme i gang med SEO

Når du har planlagt SEO prosessen er det på tide å komme i gang. Jeg har tidligere oversatt en detaljert SEO guide, som du kan lese her. Det er en del ting å huske, men det er ikke så komplisert som mange tror. Under har jeg skrevet en oppsummering med ulike tips du kan ta med deg inn i SEO prosessen.

  1. Bruk ditt utvalgte søkeord i de 100 første ordene.
  2. Pass på at underoverskrifter har en H2 tagg.
  3. Nevn nøkkelordet ditt jevnt over siden.
  4. Benytt deg av eksterne linker.
  5. Lag korte URL er som inkludere nøkkelordet ditt.
  6. Optimaliser Permalenken og Meta beskrivelsen. Hvis dette høres gresk ut kan du lese mer om det i mitt tidligere innlegg her. Innunder dette temaet gjelder det å lage unike meta beskrivelser og modifikatorer for permalenkene.
  7. SEO innholdet bør være unikt, verdifullt og optimalisert for søkets mål
  8. Optimaliser for CTR, det vil si bruk spørrende og følelsesladde permalenker, fyll inn manglende meta beskrivelser og lag gjerne FAQ eller tilbakemeldingsskjemaer.
  9. Design: Sett noe tekst/innhold før første bilde. Del opp innholdet, og prøv å tilrettelegge for kommunikasjon.
  10. Bruk gjerne originale bilder, og interne lenker.
  11. Pass på sidens hurtighet! Trege sider skaper en høyere fluktfrekvens.
  12. Skriv omfattende innhold som de besøkende setter pris på!
Bildet er lånt fra Pexels.com.

SEM

Kort om SEM

SEO tekst er noe jeg mener alle nettsider burde benytte seg av. For de som har budsjett er også betalte annonser fint å supplere med. Disse kan for eksempel benyttes på søkeord som er relevante, men som du ikke har fokusert så mye på i SEO oppbygningen din. Det er også fint å benytte seg av annonseringen der du selv ikke når så høyt opp på søkemotorene, eller der du mener det er viktig å synes. SEM er altså en betalt kanal hvor det finnes mange muligheter. De vanligste formene for google annonsering er:

  • Søkeordsannonser
  • Display annonsering
  • Google Shopping
Eksempel på Display annonsering. Skjermbilde fra VG.no

Ulike typer annonser hos Google:

Selv deler Google Ads inn i 7 ulike annonsetyper:

  1. Søkekampanjer
  2. Bannerkampanjer
  3. Videokampanjer
  4. Shoppingkampanjer
  5. Appkampanjer
  6. Lokalekampanjer
  7. Smartkampanjer

Det gjelder å prøve å sortere ut hvilke typer kampanjer som passer for din bedrift, og hvordan dere vil få høyest ROI. ROI betyr Return of Investment, og er egentlig en markedsførers måte å si hvordan du skal utnytte budsjettet ditt best mulig, eller mer konkret: hvilken avkastning investeringen din gir.

Jeg vil tro mange av de ulike annonsene forklarer seg til dels selv. Appkampanjer er kampanjer for apper, og video for video. Disse lønner seg utrolig nok for… annonsering av app eller video! Lokale kampanjer er for deg som ønsker å kjøre annonsering lokalt, og smartkampanjer er kampanjer hvor Google optimaliserer annonsene dine. Bannerkampanjer er nok mer kjent som  display annonsering. Display annonsering er når klikkbare bannere og annonser dukker opp på ulike nettsteder. Du har sikkert kikket på noe i en nettbutikk for å så få opp sammen produkt ved siden avisartikkelen litt senere? Dette er da display annonsering. Funker bra hvis du ønsker konvertering på nettstedet. Shoppingkampanjer er annonseplasser hos Google shopping. Har du noen gang søkt på fotballsko, og fått opp ulike produkter i toppen før selve søkeresultatene? De produktene der er det som er Google Shopping. Veldig fint for nettbutikker som for eksempel vil fokusere på et utvalgt produkt. Google shopping er jo også en slags nettbutikk i seg selv, hvor du kan filtrere produkter på tvers av mange ulike nettbutikker. En type annonsering veldig mange benytter seg av. Under ser du et bilde av en typisk shoppingkampanje-utvalg.

Skjermbilde fra eget Google søk.

Søkekampanjer er egentlig søkeordsannonsering, og det er denne typen annonsering som minner mest om det du gjør med SEO. Her gjelder det å finne hvilke søkeord du ønsker å dukke opp på! Tips: Bruk Google Keyword Planner som et verktøy her! For eksempel til vår nettbutikk som selger kaker i Oslo området, var «Kake Oslo» et sted vi ønsket å komme høyt opp på søkemotorene. Søkeordannonsering handler i stor grad om å finne de riktige søkeordene, samtidig som du skal skape en kort og målrettet tekst som skal få søkeren til å velge nettopp deg i et hav av andre resultater. Under ser dere et eksempel på hvordan en slik søkeordsannonse ser ut:

Eget skjermbilde, en annonse for Yasz-bakes.

Kom i gang med Google annonseringen

Når du har valgt en type annonsering så har du to valg. Du kan prøve deg frem selv eller søke hjelp hos noen som kan det.  Av egen erfaring så kan det være dyrt å ha noen som drifter annonsene dine i lengden, så det kan være lurt å lære seg dette først som sist. Google har ekstremt mange gode artikler om annonsering, og du får mye hjelp i selve Google Ads verktøyet de første gangene. Det er litt forskjellig hvordan de ulike typene annonsene fungerer, men jeg har samlet opp noen generelle tips på tvers av de forskjellige annonsetypene:

  • Vit hvem målgruppen din er! Valg av type annonsering handler mye om å tilpasse seg målgruppen din. Prøv å samle inn mest mulig data på forhånd om hva som engasjerer akkurat din målgruppe.
  • Kort og konsist. Aldri har det vært vanskelige å skaffe oppmerksomheten til potensielle kjøpere. Enten du lager video eller en søkeordsannonse: kom til poenget! Prøv å lure de potensielle kundene ned i kjøpstrakten uten å forklare for mye.
  • Bra visuelt oppsett. Fine bilder og videoer, eller en god struktur, appellerer mer til potensielle kjøpere! Skal du for eksempel lage en Google shopping annonse, så velg noen interessante produkter og ta gode bilder av dem. Selv ser jeg mye på GetInspired, de er flinke på produktbilder.
  • Finn gjerne på noe unikt. For å skaffe oppmerksomhet hos kunden kan det være lurt å prøve å differensiere seg litt fra konkurrentene. Prøv å kom opp med noen litt gøye ideer som kan bidra til å skille deg ut fra resten.
  • Prøv deg frem! Er det noe jeg har lært om annonsering på en generell basis så er det at det hjelper å prøve seg frem. Du finner fort ut hvilken type annonsering som gir høyst ROI, eller hva du føler du får mest ut av. Til og med spesialister på annonsering må noen ganger prøve og feile før de kommer til «riktig svar». Det finnes ingen fasit!

Lykke til med annonsering og søkemotoroptimalisering!

-Kristianiastudenten

Kilder:

Nina Furu: Markedsføring og kommunikasjon på nett.

Google Ads hjelp: https://support.google.com/google-ads/answer/2567043?hl=no

BackLinko om SEO:https://backlinko.com/on-page-seo

Innlegget Kort og godt om SEO og SEM! dukket først opp på Kristianiastudenten.