fredrikkelinnea January 15, 2020

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Ettersom vi har gått inn i et nytt tiår er det
interessant å se tilbake på hvor langt vi har kommet på bare dette tiåret med
tanke på teknologien. Vi er sterkt preget av kunstig intelligens i dag, og dagens
innlegg vil handle om nettopp dette. Først, en kort redegjørelse av hva kunstig
intelligens er, deretter hvordan dette kan endre måten vi handler på.

Hva er kunstig intelligens

Vi alle er nok godt kjent med begrepet men en definisjon fra Deloitte lyder slik

«Kunstig intelligens (AI) er teori og utvikling av datasystemer som er i stand til å gjennomføre oppgaver som vanligvis krever menneskelig intelligens».

Det er i korte trekk informasjonsteknologi, som
justerer sin egen aktivitet og derfor framstår som intelligente maskiner. Det
er en sammensmelting av data teknikk, logikk, matematikk, psykologi og
nevrovitenskap. Maskinlæring er den vanligste formen av kunstig intelligens, og
det er systemer som lærer isteden for å bli programmert, blandt annet intelligente
søkemotorer som kan foreslå treff på grunnlag av data fra dine tidligere søk og
annen brukeratferd. Regelbaserte systemer, hvor vi mennesker bestemmer den intelligente
atferden basert på regler, på forhånd, er en annen form for kunstig intelligens.

I mange år har flere former av kunstig intelligens
bare vært en morsom tanke, men i dag finner vi kunstig intelligens nesten
overalt. Som f.eks. når vi shopper på nett, og får opp forslag til andre
produkter som kan passe oss. mest brukt av de fleste er muligens Google
søkemotoren, som analyserer søkene våre og velger resultater som den tror er
mest relevant for søkene våre, basert på tidligere søk. Chatboter og
kundeservice er også en annen form for kunstig intelligens. Et eksempel på dette
kan være når du får hjelp fra kundeservice på DnB og blir satt i kontakt med en
chatbot. Netflix og spotify bruker også kunstig intelligens til å finne de
musikk og filmanbefalingene som passer best til akkurat deg, basert på dine
tidligere musikk og film valg. Ikke nok med det hjelper også kunstig intelligens
deg til å oppdage svindelforsøk, så dersom epost kontoen din, eller bankkontoen
din blir brukt av noen andre vil kunstig intelligens oppdage dette og gi deg beskjed
om det.

Kunstig intelligens er allerede på god vei til å endre måten vi handler på og det stopper ikke her. Men hvor langt kan det gå? Meg selv, personlig er svak for den «gammeldagse» måten å handle på. Jeg setter pris på å gå i butikken å kjenne på stoffet og kvaliteten på de klærne jeg kjøper. Jeg ønsker også å se og kjenne på matvarene jeg kjøper i butikken. For meg er det ikke nødvendig å komplisere måten vi handler med kunstig intelligens. Men når det er sagt ser jeg at det er i utvikling og at måten vi handler på vil bli endret i løpet av de neste årene uansett hva min personlige mening er.

Kilder

https://snl.no/kunstig_intelligens

https://www2.deloitte.com/no/no/pages/technology/articles/tre-ting-vite-kunstig-intelligens-ai.html

https://ordliste.markedspartner.no/hva-er/hva-er-kunstig-intelligens/

https://forskning.no/internett-data/kan-kunstig-intelligens-true-menneskeheten/338558

https://blogg.noroff.no/aktuelt/data-tech/5-eksempler-pa-kunstig-intelligens-du-moter-i-hverdagen/