Anneline Dahl Nielsen January 15, 2020

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Automatisering av samfunnet har foregått i århundrer, men har likevel såvidt begynt i den digitale tidsalder. Det er først nå vi virkelig begynner å se mulighetene og potensialet som åpner seg parallelt med den teknologiske utviklingen. I moderne industriproduksjon er deler av arbeidsoppgavene overtatt av roboter, det bygges datamaskiner som lærer av dataen den får matet inn og vi er på et tidlig stadium av et samfunn hvor bilene kjører av seg selv. I følge BBC (2019) er kunstig intelligens teknologi som gjør det mulig for en datamaskin å tenke eller handle på en «menneskelig» måte. Ved å innhente informasjon fra omgivelsene, og bestemme responsen basert på hva den lærer eller sanser.

Relatert bilde

Kunstig intelligens eller artificial intelligence (AI) vil bare bli en større del av samfunnet og livene våres. Mobilen med FaceID, Netflix som analysere og justerer etter atferden din for å kunne tilpasse forslagene best mulig eller mathandling gjennom automatiserte kasser. I 2019 fremviste Boston Dynamics «Spot«. Spot er en robot på fire ben, hen kan åpne dører, kommunisere med makkeren sin og gå på snø. Dette er skikkelig kult! Men hvordan vil det påvirke fremtiden?

Det er kult med teknologi og kunstig intelligens, og det er spennende å se hvordan AI påvirker kjøpsadferden. Fra å gå i butikker og få både sosial stimuli og noe nytt i posen til å sitte passivt i sofaen med noen få klikk. Hennes & Mauritz er allerede godt i gang med en app som lar deg prøve klærne ved hjelp av AI. Er vi virkelig blitt å slappe? Det blir spennende å se hvordan vi handler, alt fra mat til leilighet, om bare få år. Kanskje neste visning blir fra sofaen.