ingridnaess januar 14, 2020

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

I dag er det ikke uvanlig at vi ofte velger å bruke datamaskinen istedenfor å bruke mennesker. Blir vi dummere av å overlate mye av vår hverdag til det digitale? Vi lener oss på teknologien og kanskje vi lener oss enda mer enn vi allerede gjør i fremtiden? 

Hva er kunstig intelligens?

Det er ikke lett å definere hva kunstig intelligens faktisk er. Kunstig intelligens, eller på engelsk artificial intelligence (AI), er et komplekst system som er høyst relevant i dagens samfunn. Det er digitale systemer som kan lære å utføre oppgaver som krever kognitive kunnskaper. Bruksområdene er mange som for eksempel ansiktsgjenkjenning, språkoversettelse, selvkjørende biler, spill og det blir ofte brukt i helsesektoren. 

Måten kunstig intelligens lærer på kan for eksempel være gjennom maskinlæring og dyp læring. Maskinlæring handler om å trene algoritmer til å utføre oppgaver på en lik måte som et menneske ville gjort det. Dyp læring er systemer som kombinerer dype, store og mange nettverk med forsterkende læring. Her blir algoritmene trent opp til å gjenkjenne grunnleggende former og systemene er selvlærte fra rådata. 

Noe som kan anses som negativt eller skummelt i forhold til kunstig intelligens er black box problemet. Problemet gjør at det er vanskelig å vite hvordan systemet faktisk kommer fram til en løsning. Vi kan få et svar, men ingen begrunnelse eller forklaring på hvordan systemet kom fram til akkurat denne beslutningen. Det kan føre til at det blir vanskelig å faktisk stole på kunstig intelligens fordi vi har ingen kontroll over det. 

Teknologien har mye makt og det kan være bekymringsverdig. Vi kan miste mye av kontrollen over maskinene om systemet for eksempel fikk et virus. Tenk om en selvkjørende bil blir rammet av et virus … hva skjer da?

Tar kunstig intelligens over dagligvarehandel?

Et annet sentralt tema er at kunstig intelligens kan erstatte jobber. Det er allerede flere jobber som tradisjonelt har blitt utført av mennesker som er erstattet av kunstig intelligens og som kommer til å bli erstattet. Nå er det for eksempel roboter som lager mat, droner som utleverer varer og selvkjørende biler som kan erstatte bussjåfører og taxisjåfører. Jobbene som kanskje vil være truet i fremtiden kan være kognitive og fysiske jobber, mens de kreative jobbene vil være mer sikre. Det er vanskelig å faktisk si hva kunstig intelligens kommer til å erstatte, men hvem vet hva fremtiden vil bringe? 

Amazon har åpnet en butikk, Amazon Go, hvor de har tatt i bruk kunstig intelligens. I en tradisjonell butikk plukker du varene du skal ha fra hyllene for å så gå til kassen for å betale. Det Amazon har gjort er å fjerne jobben som tradisjonelt har blitt utført av en butikkansatt. I denne butikken trenger forbrukeren kun å gå inn i butikken, finne varene de skal ha for å så dra hjem. Det fungerer ved at forbrukeren har en konto på Amazon Go sin app, scanner telefonen når de går inn og blir belastet fra kontoen når de forlater butikken.

En mindre avansert variant av denne teknologien har blitt tatt i bruk i norsk dagligvare også. Det har kommet en butikk i Oslo som kun har ansatte på dagtid, men på kveldstid er det ubemannet og kunder kan låse opp butikken via telefonen for å handle. Butikken som har tatt i bruk teknologien er Coop Extra som ligger i Bogstadveien. I motsetning til Amazon Go har Coop Extra selvbetjente kasser for å håndtere betalingen. 

Uansett om betjeningen kan bli erstattet av kunstig intelligens er det lite sannsynlig at det vil være tilfelle i alle dagligvarebutikker. Det er fordi vi mennesker er avhengig av sosial kontakt med andre og for noen kan det være veldig sosialt å dra på handletur.

Kunstig intelligens er nytt for mange, men har likevel mye positivt å bidra med i samfunnet. Det handler om å kunne samarbeide med det digitale som vi kan se de gjør i helsesektoren. På noen områder kan kunstig intelligens oppfatte ting som kan være vanskelig for oss mennesker. I dag blir det brukt kunstig intelligens til å oppdage kreft, finne ut hvordan kreften vil utvikle seg og etterhvert bruke det til å skreddersy en behandlingsplan for pasienten.

Det som er viktig å tenke på og som jeg nevnte tidligere er at vi mennesker avhengig av det sosiale, nærhet og empati. Det er ikke mulig å få det på samme måte gjennom en robot. Det er ikke mange i dag som ville vært komfortabel med å kommunisere med en maskin fremfor et menneske. Hvordan det kommer til å bli i fremtiden er vanskelig å vite men det som er sikkert er at kunstig intelligens eksisterer, det vokser og det er mange muligheter innenfor teknologien.

Lenker

https://www.itera.no/no/nyhetsrom/blogg/2019/kort-om-kunstig-intelligens/

https://www.pocket-lint.com/phones/news/amazon/139650-what-is-amazon-go-where-is-it-and-how-does-it-work

https://www.wired.co.uk/article/amazon-go-seattle-uk-store-how-does-work

https://tv.nrk.no/serie/kunnskapskanalen/2018/MDDP17001218

https://www.tv2.no/a/10670682/

https://www.nrk.no/osloogviken/kunstig-intelligens–kan-redde-flere-kreftpasienter-1.14432448