Odinalfred januar 15, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

I mitt forrige innlegg skrev jeg litt om kunstig intelligens. Hvor jeg gikk nærmere inn på hva det er og hvordan vi kan implementere det i livene våre for å gjøre hverdagen lettere og mer effektiv. Som jeg tidligere nevnte så er det svært mye bra med kunstig intelligens, det kan gi oss et enklere liv men viktigst av alt et mye tryggere liv når det kommer til helsen vår. Derimot så er det alltids en hake ved noe og hva er egentlig ulempene og konsekvensene ved en stadig utviklende kunstig intelligens? I dette blogg innlegget skal jeg undersøke og finne på svar på nøyaktig dette.

Kunstig intelligens brukes det svært mye av i dag, og vi finner det i de fleste bransjer og det vi ser i dag er bare starten av kunstig intelligens sin «erobring» av samfunnet. Noen eksempler på hvor kunstig intelligens er svært mye benyttet er i kjøretøy, her var Tesla først ute men konkurrenter som Volvo, Mercedes og BMW er også kommet på banen i ettertid. Enda et eksempel er Siri på iPhone levert av Apple, Siri er en virtuell assistent som kan svare deg på de aller fleste spørsmål. Apple var de første i telefonbransjen som tok i bruk kunstig intelligens på sine enheter, og er fortsatt ledende på denne biten. Det skal sies at disse innovasjonene et fortsatt nokså nye, så det fungerer ikke helt optimalt, men de kan gi oss en smakebit på hva vi mennesker har i vente når det gjelder bruk av kunstig intelligens i hverdagen.

«Selvkjørende biler involvert i 37 ulykker på halvannet år»

mATS BRUSTAD (bROOM.NO)

Svært mange er skeptiske til selvkjørende biler, og mange produsenter som tilbyr selvkjøring sier at man selv burde være oppmerksom og holde i rattet når selvkjøringen er aktivert. Dette betyr jo at til og med produsentene ikke stoler på sin egen selvkjøring, så personlig skjønner jeg godt at folk er svært skeptiske til dette. Siden 2016 har Volvo og Uber hatt et samarbeid hvor de tester ut selvkjørende biler i USA, og dette har ikke gått helt på skinner. På kun et halvannet år så var bilene innblandet i hele 37 ulykker, eksempel på noen av uhellene er at bilene har kjørt i stolper eller havnet i feil kjøreretning. Derimot så gir ikke Uber og Volvo opp, de sier at de jobber kontinuerlig med å forbedre den kunstige intelligensen i bilene sine i form av oppdaterte programvarer. Uber slår fast på at dette er fremtiden, altså biler uten sjåfører. Hvis dette skulle bli tilfelle så står alle sjåfører i transportnæringen ovenfor et stort problem, derimot så vil det ta lengre tid å utvikle en slik kunstig intelligens i tungtransport kontra personbiler.

Uber og Volvo har samarbeidet siden 2016 og laget flere prototyper for å sette fart på selskapenes utvikling av teknologi til selvkjørende biler. Nå har amerikanske National Transportation Safety Board (NTSB) avdekket hele 37 ulykker på halvannet år.
Bilmodellen på bildet er Volvo XC90, det er kun denne bilmodellen som er blitt brukt under testingen. Boksen du ser på taket er en form for en radar med 360 graders kamera som sammen jobber med flere titalls sensorer rundt på bilen som skal klare å lese alle omgivelsene.

I kundeservice bransjen er det også svært store forandringer. Mange selskaper som, for å nevne Telenor og DNB benytter seg av Chat-løsninger på nettsidene deres, de har også «roboter» som du kan snakke med. Derimot så funker ikke disse løsningene optimalt, og det er kun et begrenset antall spørsmål du kan stille denne kunstige intelligensen og de kan stille deg. Personlig så har jeg prøvd dette selv, og det funker så at jeg blir lettere irritert når jeg hører eller ser at jeg snakker med en bot. Derimot så er vel dette fremtiden når det kommer til kundebehandling. Dette setter servicemedarbeidere i svært stor fare for å miste jobbene sine i fremtiden.

Her tar robotene faktisk over | Industri | Norway
Bildet fra en Skoda fabrikk i Tsjekkia hvor store deler av produksjonen er automatisert av roboter.

Kunstig intelligens blir også brukt i roboter og andre maskiner som gjør jobben raskere og bedre enn mennesker. Som følge av dette så er det flere yrker hvor folk risikerer å miste jobben særlig i produksjon og logistikkyrker. Hvorfor velger bedrifter å bruke roboter istedenfor mennesker? Svaret er at det øker effektiviteten i produksjonen og lønnsomheten blir svært mye bedre. I tillegg så har man ikke så mye ansvar med å drifte en robot kontra et menneske, en robot trenger kun instrukser, programmering og service. Det å investere i et slikt produksjonsanlegg koster svært mye, men vil i lengden lønne seg for bedriften.

Hvordan ser karrierefremtiden til oss mennesker ut?

Jeg mener at den aller største bakdelen med kunstig intelligens er at vi mennesker mister jobben. Noen nye jobber kommer siden noen må kunne programmere og vedlikeholde systemene, men jeg tror at enda flere vil bli borte. Jeg tror det dermed blir vanskeligere å få seg jobb i fremtiden, spesielt i land som livnærer seg på det å produsere for andre, eksempelvis Kina, Vietnam, India og Bangladesh. Jeg tror også at kompetansenivået som arbeidsgiver er ute etter vi øke betraktelig, både deltid og heltid, fordi mange av de jobbene som ikke krever utdanning blir overlatt til kunstig intelligens som for eksempel roboter, men også andre former for kunstig intelligens.

-Odin

Kilder:

«Selvkjørende biler involvert i 37 ulykker på halvannet år»