tangen mars 21, 2019

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Dette
semesteret så fikk vi en eksamensoppgave som var å lage en nettbutikk av hvilken
som helst bransje vi ville som var en utrolig spennende og lærerik prosess hvor
jeg og gruppen min lærte utrolig masse om hvordan det er å lage en nettbutikk,
lansere, markedsføre og ta kontakt med aktører innenfor bedriften.

Vi valgte
å selge en tjeneste som var rengjøring selv om vi startet som et bemanningsbyrå
og valgte deretter å spesialisere oss innenfor rengjøring av privat boliger.
Dette gjorde vi fordi vi så et ekstremt stort marked for det innenfor Oslo
kommune.

Før vi begynte med noe
av dette så hadde vi kunnskap om at OKR (Objevtive key results) var et utrolig
viktig virkemiddel å ha når en virksomhet starter en nettbutikk. Her så satt vi
oss realistiske mål som vi måtte oppnå innenfor en tidsfrist, vi gjorde det
slik av hver uke så oppdaterte vi den med å skrive en prosentandel bak våre key
results med hvor stor sjanse vi hadde for å klare å gjennomføre målet.

Dette gjorde det slik
at alle i gruppen hadde god oversikt over hvor nærme vi var målene våre.  Som utførte det at vi hadde en god intern
ryddighet innenfor gruppen.

Dette var vår første
OKR:

”Objective:
Vellykket lansering av nettbutikk.

KR1: Oppnå 200
besøkende i nettbutikken ut mars. (5/10)

KR2: Presentere
2-5 forskjellige rengjøringspakker. (6/10)

KR3: Få minst
to kundeomtaler. (4/10)

Note: Prøver å få en sterk start på
lanseringen av nettbutikken. Vi håper på å få markedsført nettbutikken vår til
alle bekjente som kanskje dermed vil føre til flere organiske søk. ”

Vi
bestemte oss for å bruke en nettside som kalles for shopify. Denne nettsiden
hadde ingen på gruppen brukt før. Dette gjorde det vanskelig i starten. Med
engang vi begynte å forstå plattformen så forsto vi egentlig at det var en
utrolig brukervennlig og god plattform til å bruke.

Det var
lett å lage sider for produkt, forandre design, sette in chat bots,
kontaktskjema og alt det nødvendige for en nettbutikk.

For meg
så var det morsomste de tre traction kanalene vi brukte som du kan se nedenfor:

  • Viral
    Marketing

Vår nettbutikk gir fordeler til kunder som
rekrutterer nye eventuelle kunder. For hver person som noen rekrutterer så
tjener individet poeng, når personen har fått fem nye personer til å kjøpe en
tjeneste så vil personen som rekrutterte disse få en gratis tjeneste igjennom
vår nettbutikk. Dette vil spre tjenesten vår hurtig og effektivt.

  • E-post
    markedsføring

I starten
av lanseringen så vil vi ha en konkurranse hvor individer legger inn e-posten
sin for en sjanse til å vinne en gratis tjeneste. Når eventuelle kunder legger
inn deres e-post så har vi muligheten til å markedsfører igjennom den. Dette
har en mulighet til å utgjøre en stor ROI og er en undervurdert
markedsføringskanal.

  • SEO
    (Search engine optimization)

Vi har
optimalisert vårt nettsted for søkemotorer. Dette vil gjøre oss mye mer synlig
på nett som kommer til å være helt nødvendig for å skape traction rundt vår
nettbutikk. Siden vi er en nystartet virksomhet uten et stort budsjett så er
dette en enkel og billig løsning til å gjøre bedriften mer synlig innen for
organiske søk.

Vi brukte disse tre kanalene på grunn av at vi fant ut at det er de mest relevante for oss med å tenke på at vi ikke hadde noe budsjett å bruke på forskjellig reklamering. Disse funker utrolig bra for ny oppstartet bedrifter som ikke har et enormt budsjett å gå på.

Det kommer til å komme mer om dette prosjektet i løpet av neste uke, følg gjerne med.